Bláznivý koncept hybridního sporťáku Toyota Yaris Hybrid-R má 420 koní

Už v Le Mans letos Toyota ukázala, že hybridní technika nemusí nutně být jen velmi úsporná, ale i výkonná. Techniku speciálu TS030 Hybrid teď do praxe přenáší bláznivý koncept extrémně ostrého hatchbacku Toyota Yaris Hybrid-R.
Toyota Yaris Hybrid-R

Toyota Yaris Hybrid-R | foto: Toyota

Toyota dosud platila za průkopníka v oblasti hybridních technologií, ale soustředila se na maximální úspornost. Výkonný hybrid by tedy od toyoty čekal málokdo. Automobilka se však rozhodla trochu svou špičkovou techniku zviditelnit.

A zvolila si pro to opačný extrém. Vzala techniku i zkušenosti nasbírané při účasti závodního speciálu TS030 Hybrid ve slavném závodě 24 hodin Le Mans a přenesla ji do malého hatchbacku Yaris.

Motorové 3+1

Výsledkem je bláznivý koncept, který se svou odvážností může měřit s hybridními supersporty od Porsche, McLarenu a Ferrari. Hybridní sportovní Yaris používá k pohonu přední nápravy takzvaný globální závodní motor, který byl vyvinut podle specifikací FIA pro řadu závodních příležitostí.

Toyota Yaris Hybrid-R
Toyota Yaris Hybrid-R

Konkrétně jde o přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru s výkonem 300 koní (neplést se šestiválcem pro Formuli 1), který může být používán například ve vozech WRC nebo v okruhové sérii WTCC. Toyota dokončuje jeho vývoj. Bude jej dodávat zákazníkům a případně používat i při svých vlastních sportovních aktivitách.

Na zadní nápravě je pak dvojice elektromotorů, každý s výkonem 60 koní. Ty pocházejí z běžného hybridního modelu Yaris, ale na rozdíl od něj jsou dva a pohánějí nezávisle zadní kola. Yaris Hybrid-R tak disponuje inteligentním pohonem všech kol s možností vektorování točivého momentu přes zadní kola. Celkem má tedy řidič k dispozici 420 koní. Tím ovšem speciality konceptu nekončí.

Toyota Yaris Hybrid-R

Namísto klasických baterií se tu totiž používají superkondenzátory, podobně jako u závodního Le Mans speciálu TS030 Hybrid. Jejich výhoda je, že umí poskytnout i pojmout energii velmi rychle. V případě Yarisu Hybrid-R tak energie vystačí na výkon 120 koní po dobu pěti sekund, nebo při běžném "každodenním" jízdním režimu na 40 koní po 10 sekund.

Opravdová kouzla ovšem přicházejí ve chvíli, kdy se do hry zapojí třetí elektromotor, který je spjat s převodovkou. Ten slouží jako generátor a zároveň jako hodně neobvyklá kontrola trakce.

Elektromotor totiž dovede "zpracovávat" přebytečný točivý moment. Ve chvíli, kdy hrozí prokluz předních kol, elektromotor (opět s výkonem 60 koní) na kola pustí jen tolik, kolik dovedou zvládnout, zbytek energie použije buď přímo na pohon zadních kol, nebo ji ukládá do kondenzátorů.  Společně s inteligentním řízením toku energie na zadní kola to dává možnosti výrazně posunout hranice přilnavosti a ovladatelnosti vozu.

V rychlých zatáčkách může auto přibrzďovat vnitřní kolo, a pomáhat tak k větší stabilitě, v zatáčkách středně rychlých naopak putuje větší točivý moment na kolo vnější. Proč toto rozdělení? Ve vysokých rychlostech už motory nejsou schopny dodávat dost energie na to, aby mohly stabilitu auta ovládat, takže je lepší přibrzďovat vnitřní kolo.

Toyota Yaris Hybrid-R

Jakmile rychlosti klesnou, může naopak vnější kolo dostat větší impulz, a pomoci tak ke stočení vozu. V pomalých zatáčkách se pak využívá kombinace obojího. Vnější zadní kolo je urychlováno, vnitřní brzděno, takže yaris bude v zatáčkách neskutečně agilní.

Jako ve hře

Toyota dokonce připravila specialitu pro co nejlepší výkony auta na trati. Používá k tomu systém CAN-Gateway ECU, který u sériového sportovního modelu GT-86 slouží k zaznamenání telemetrických dat a jejich následnému vložení do videohry GranTurismo 6. Ve hře pak můžete zkoušet svůj čas z reálného okruhu překonat.

U konceptu Yaris Hybrid-R to však funguje naopak. Ve hře lze zajet rekordní časy a zaznamenaná data pak přenést do vozu. Ten pak bude na stejné trati předem očekávat, jaké jsou možnosti přilnavosti a chování auta a pomůže právě zásahy prostřednictvím elektromotorů dosáhnout ideálních časů.

Vzhledem ke všemu výše uvedenému se ani nelze divit, že Toyota se tentokrát u svého hybridního konceptu nechlubí hodnotami spotřeby a emisí CO2. Ty tu totiž nejsou důležité ani přesto, že Toyota zmiňuje, že vůz má silniční režim, ve kterém se sníží i výkon motoru. Tento hybrid má však za úkol především ukázat schopnosti techniky a zvýšit image hybridních toyot. Do výroby se nejspíš nechystá, což je určitě škoda.

Naopak se do budoucna setkáme s některými designovými detaily, které koncept předvádí. Ačkoli vychází z třídveřového yarisu, používá přece jen některé nové stylistické a technické prvky.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

27. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Sparta uhájila náskok, v šestce zůstalo Slovácko, Karviná se vyšvihla ze dna

28. dubna 2024  14:21,  aktualizováno  16:57

Sparta v závěrečném kole základní části fotbalové ligy suverénně vyhrála v Olomouci (4:1) a před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

Jsem rychlejší než dřív. Hirt myslí na Giru i na boj o celkové pořadí

3. května 2024

Premium Ve středu odcestoval do Turína, odkud se zítra vydá na trať svého nejoblíbenějšího i...

Lehečka postoupil v Madridu do semifinále, zraněný Medveděv vzdal

2. května 2024  18:22,  aktualizováno  23:55

Jakmile stvrdil zisk prvního setu poměrem 6:4, jeho soupeř mu oznámil, že kvůli zranění třísla...

Přemožitel Plzně Fiorentina první semifinále Konferenční ligy vyhrála

2. května 2024  23:46,  aktualizováno  23:50

Fotbalisté Fiorentiny v úvodním semifinále Evropské konferenční ligy porazili Bruggy 3:2, hosté...

Semifinále Evropské ligy: Leverkusen s Kovářem v brance vyhrál v Římě 2:0

2. května 2024  20:49,  aktualizováno  23:23

Fotbalisté Leverkusenu s brankářem Matějem Kovářem zvítězili v úvodním semifinále Evropské ligy na...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...