Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Frankfurt 1963: To má být nové porsche? Návštěvníci čekali víc

  8:30
Frankfurtský autosalon zažil přesně před padesáti lety premiéru legendárního modelu Porsche 911, který v té době nesl ještě označení 901. Ovace se nekonaly.

Nejmenší německá automobilka "Dr - Ing. h. c. F. Porsche KG" vyrábí v roce 1963 už patnáctým rokem svůj velmi úspěšný model 356 a její zákazníci netrpělivě vyhlížejí nástupce. Frankfurtský autosalon jich sem přiláká několik desítek tisíc, často však odcházejí s neskrývanými rozpaky.

"Určitá skupina zákazníků," komentuje náladu na stánku Porsche tehdejší šéf závodního oddělení značky Fritz Husche von Hanstein, "se mě ptá zas a znovu: Kdy už konečně dáte autu novou tvář?"  Při pohledu na dvě generace vozů Porsche je jasné, že tentokrát to ještě nebude.

Nový model jako by byl jen variantou na staré téma, navíc má opět vzduchem chlazený motor boxer za zadní nápravou a převodovku před zadní nápravou. Zavazadlový prostor a benzinovou nádrž má naopak pod přední kapotou a kromě dvou plnohodnotných sedadel vepředu ještě dvě zadní nouzová.

Model 911 s novým šestiválcem měl Porsche vrátit na úroveň konkurentů.

Ve skutečnosti je na něm úplně vše nové: karoserie, podvozek i motor. Jeho objem automobilka zvětšila na dva litry a přidala mu dva válce. Auto posílilo z 95 na 130 koní a zatímco "třistapadesátšestka" jela maximálně 185 km/h, novinka zvládá 210. Nová převodovka dostává neuvěřitelných pět stupňů.

Rozvor náprav prodloužený o deset centimetrů má vozu zajistit větší stabilitu. Karoserie, jejímž autorem je Ferdinand Porsche, syn slavného tvůrce "brouka", je oproti předchůdci o sedm centimetrů užší a čtyři centimetry nižší. Přesto je v ní více místa a bohatší prosklení zajišťuje i lepší výhled z vozu.

"Dvě plnohodnotná a dvě nouzová sedadla stačila dosud a není důvod to měnit. Novinka nesmí být rodinným vozem, ale musí si zachovat charakter závodního sportovního vozu," obhajuje svou koncepci na autosalonu Ferdinand Porsche.

Podívejte se na několik generací typu 911 na okruhu:

Vzájemnou podobu obou generací vysvětluje také Huschke von Hanstein: "Tohle je naše typická linie, aerodynamicky správná forma. Porsche musí koneckonců vypadat jako porsche."

Automobilka ve skutečnosti neměla důvod ke změně. Málokteré auto se v historii motorismu stalo kultem tak rychle jako typ 356. Jeho majitelé se navzájem zdravili troubením klaksonu a oslavné kritiky motoristických žurnálů nebraly konce. Praxe však ukázala, že i model 356 má svá slabá místa. Časopis Auto Motor und Sport už v roce 1961 píše, že "řidiči porsche musí na dálnici napjatě sledovat otáčkoměr, aby náhodou nepřekročili maximální otáčky citlivého motoru, zatímco je v klidu předjíždí pán v limuzíně".

Třicet let stará koncepce vzduchem chlazeného čtyřválce byla začátkem 60. let definitivně za svým zenitem, přesto se Porsche rozhodlo s novým šestiválcem na tradici navázat. Časopis Der Spiegel přišel v roce 1964 s teorií, že Porsche, které je úzce propojené s koncernem VW, nemůže zpochybnit volkswagenovské dogma, kterým je právě vzduchem chlazený boxer umístěný vzadu.

"Kdyby tomu bylo jinak, bylo by konstruktivnější jít jinou cestou". Právě nákladný vývoj vzduchem chlazeného šestiválce je podle Spiegelu důvodem pro cenu 911, která "je vyšší, než by v porovnání s konkurencí měla být".

Ještě při premiéře na frankfurtském autosalónu si automobilka myslela, že auto bude prodávat za 23 700 marek. Těsně před zahájením sériové výroby v roce 1964 však cenu snížila na 21 900 marek, aby se tak více přiblížila svému největšímu konkurentu, Mercedesu 230 SL. Ten byl k mání za 20 950 marek.

Ještě jeden problém muselo Porsche řešit. Námitku Peugeotu, že na tříciferná čísla s nulou uprostřed má výhradní právo právě jen francouzská značka. Porsche nakonec nulu nahradilo jedničkou a legenda mohla vyrazit do světa.

Paradoxně vše, co tisk modelu 911 při jeho premiéře vyčítal, se s odstupem let ukázalo jako jeho největší přednost. Klasické tvary se zákazníkům vryly pod kůži tak, že jakýkoliv pokus o změnu stylu nesou dodnes se značnou nelibostí. Příkladem může být pátá generace, která dostala namísto kulatých světel reflektory ve tvaru "volských ok", jak je nelichotivě pojmenovali tradicionalisté.

Když se v roce 1977 automobilka snažila etablovat novou vlajkovou loď v podobě osmiválcového Porsche 928, u zákazníků s tímto nápadem nepochodila. A přechod ze vzduchového chlazení motoru na vodní byl v roce 1997 důvodem k mezinárodnímu smutku. V současnosti je na trhu už sedmá generace Porsche 911 a za padesát let jich automobilka vyrobila téměř milion.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...