Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Američané mají strach, aby wi-fi nerušilo bezpečnostní systémy aut

V USA dochází k neobvyklé diskusi. Tamní úřady uvažují, že by část frekvenčního spektra, které je doposud vyhrazeno pro systémy komunikace mezi vozidly a infrastrukturou, uvolnili pro bezlicenční použití. Automobilky však chtějí zajistit, aby nebyly rušeny jejich komunikační systémy.

Systém detekce chodců GM založený na wi-fi direct | foto: GM

Automobiloví výrobci v USA možná trochu doplatí na pomalý vývoj v oblasti moderních komunikačních schopností svých výrobků. A není jasné, jestli podobné potíže nehrozí i v Evropské unii. Americký regulační úřad FCC (Federal Communications Commission) zvažuje možnost, že by spektrum, které je teď vyhrazeno komunikaci mezi jednotlivými automobily a automobily a infrastrukturou, uvolnilo pro bezlicenční použití. Úřad se totiž snaží hledat cestu, jak efektivně využít čím dál přeplněnější spektrum a automobilky možná budou muset ustoupit z dříve dobytých pozic.

O co jde? Část rádiového spektra označovaná jako pásmo 5,9 GHz (rozsah 5,85–5,925 GHz), je v současnosti v EU i v USA vyhrazena pro využití takzvanými ITS systémy, inteligentními transportními systémy. To jsou různá řešení vzájemné bezdrátové komunikace automobilů (vehicle-to-vehicle, VTV) nebo komunikace automobilů s dopravní infrastrukturou (vehicle-to-infrastructure, VTI). Tento systém se testuje i v Česku, reportáž ZDE

Jejich fungování v rámci pásma 5,9 GHz se řídí standardem IEEE 802.11p, tedy jedním z mnoha řešení širšího standardu zabývajícího se bezdrátovými sítěmi wi-fi a dalšími.

V USA teď úřady uvažují, zda pásmo 5,9 GHz zůstane nadále dostupné jenom pro ITS řešení, nebo zda jej otevřou i dalším funkcím; tato část spektra by se mohla připojit k veřejně dostupným frekvencím, na kterých lze provozovat sítě wi-fi.

Například představitelé Toyoty tak už vypovídali před speciální komisí v americkém Kongresu, která nový plán zacházení s frekvencemi řeší. Sdružení automobilek není vyloženě proti tomu se o doposud vyhrazené pásmo podělit, ovšem za podmínek, že bude nadále zaručena bezproblémová funkčnost jimi zatím stále jen vyvíjených systémů vzájemné komunikace aut. Ta by totiž měla mít vždy přednost. Automobilky se také obávají, že by nelicencovaná wi-fi v tomto pásmu mohla rušit některé stávající bezpečnostní systémy.

To vše samozřejmě nejspíš nedovedou úředníci od stolu posoudit, automobilky tak žádají odklad rozhodnutí a chtějí provádět rozsáhlé studie. V praxi to znamená, že uvedení vzájemné komunikace automobilů i jejich případné napojení na dopravní infrastrukturu do praxe nabere další zpoždění. A vzhledem k tomu, že automobilky teprve před nedávnem vůbec objevily kouzlo moderních komunikačních technologií (samotný standard 802.11p byl finálně definován až v roce 2010, vyvíjen byl od roku 2004), zpoždění to bude trochu zbytečné.

Otázkou je, jestli něco podobného hrozí v Evropě či v dalších částech světa. Evropská komise zatím ve svých plánech podle dostupných informací zpřístupnění pásma 5,9 GHz všem nemá. Ovšem co není, může být. Praktické využití vyhrazených frekvencí je totiž zatím stále daleko, a tak může dát komise přednost jiným aplikacím, podobně jako o tom uvažují v USA.

ITS systémy jsou přitom vnímány jako jedno z řešení pro lepší řízení stále houstnoucí dopravy i pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Okolní automobily by spolu měly komunikovat v reálném čase prakticky neustále, což umožní řidiče varovat před možnými nebezpečími. Dnes se o to snaží pomocí řady senzorů auta samotná, propojené vozy by však o sobě vzájemně věděly a mohly by tak na hrozící nebezpečí reagovat rychleji nebo řidiče rychleji upozornit. Vzájemné propojení vozidel by přineslo nové funkce, jako například nedávno představenou možnost vidění skrz vpředu jedoucí vozy, více čtěte zde. Zároveň by sdílení informací mezi infrastrukturou a automobily pomáhalo k lepšímu řízení dopravy a tudíž plynulejšímu provozu.

Vše je to opravdu hudba budoucnosti, aby takové systémy v praxi měly význam, musely by být takovou funkcí vybaveny téměř všechna auta, což je běh na dlouhou trať.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...