Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mini vypadá pořád skoro stejně. Zas ale o kus vyrostlo

Mini představilo v Oxfordu úplně novou generaci legendárního a oblíbeného modelu. Naštěstí se moc nezměnila.

Nevím, jak to ti designéři dělají, musí v tom být nějaký trik. Nebo umění. Když se dívám na současné mini, líbí se mi, je to doslova roztomilé autíčko. Pak na velkolepém odhalení nové generace přijede na pódium v oblaku dýmu auto, které je... no, hodně podobné. Ale přece ne stejné. A když ho uvidím ještě víc zblízka, začne se mi zdát, že je  hezčí než to současné. To už teď vypadá nějak... nemoderně.

Mini Cooper

Přestože doteď mi na mini nic nechybělo, najednou se zdá, že to jde udělat jinak. Líp. Těžko popisovat, nejlépe je to vidět na fotografiích. Čumák auta má větší reflektory, víc skloněné a protažené dozadu, výraznější masku chladiče, ale zas ne moc, aby to bilo do očí a vadilo. Celý vůz je větší, delší, širší, uvnitř je malinko víc místa, ale to není tak důležité. Hlavní je, že zůstal styl. Tomu pomohly hlavně proporce. Přestože auto narostlo, zůstaly stejné, a tak výsledný dojem je, že se vlastně moc nezměnilo. Poznáte to, až když obě generace budou stát vedle sebe. Musí to tak být, protože o zachování stylu jde u mini především. Kdyby se design radikálně proměnil, lidé by ho přestali kupovat. To by byla pro  automobilku rána, mini jde totiž výborně na odbyt i přesto, že není nijak levné. 

Mini Cooper

Z původně praktického vozítka pro čtyři lidi na co nejmenším půdorysu je dnes luxusní zboží vyráběné pod taktovkou německého BMW. Britské je však pořád, představitelé automobilky to rádi zdůrazňují, na premiéru přivedli dokonce buldoka, typického flegmatického ušlechtilého anglického psa. A takové by mělo být i mini. Jeho legendární tvůrce, sir Alec Issigonis, by se asi divil kultu, který přiživil Mr. Bean a jenž dnes zahrnuje tisíce stylových doplňků od bot, kufrů, tašek, oblečení až po čutory s logem značky. Ale i to k mini jako k autu počítanému do prémiové třídy patří.

Stejně jako bezchybné dílenské zpracování, jímž se liší třeba od italské konkurence. Ta však stojí výrazně méně, vždyť nejlevnější "miník", model One, přijde v Česku na 400 tisíc korun, ostré John Cooper Works pak na skoro 760 tisíc korun. Nová generace jistě levnější nebude. Nejvybavenější miník dostane tlumiče, které se přizpůsobí jízdě.

Mini Cooper S

Původně to tak rozhodně nebylo. Mini vzniklo kvůli potřebě malinkého vozu s miniaturní spotřebou paliva a geniální konstruktér Alec Issigonis ho nakreslil v roce 1957, výroba se rozjela o dva roky později. Základem úspěchu byl Issigonisův nápad umístit motor a převodovku vpředu napříč, což umožnilo zmenšit přední část, jak to jen šlo. Pak stačilo umístit do rohu v podstatě hranaté karoserie kola a bylo de facto hotovo. 

Původní mini, vyráběné až do roku 2000 (vzniklo jich přes pět milionů), bylo dlouhé jen tři metry. Tento týden představená nová generace už měří 3,82 metru; pořád je však o dvacet čísel kratší než Škoda Fabia. Bobtnaly však už předchozí dvě generace počínaje tou první novodobou z roku 2001, kdy automobilku převzalo BMW, současný rozměr je však rekordní. Stejně jako výbava: žádné mini nemělo turbomotory od BMW (včetně zbrusu nového tříválcového benzinu o výkonu 100 kW!), přední i zadní světla složená z LEDek, adaptivní tlumiče, které se dají nastavit podle toho, zda chcete jet sportovně, nebo pohodlně, head-up displej, na nějž se před řidiče promítají údaje třeba z navigace, či nový komunikační systém Mini Connected.

Přibylo místo v kabině, zvětšil se o něco i kufr (na 211 litrů, tedy o 51 litrů víc než předchůdce). Naopak použití vysokopevnostní oceli umožnilo snížit hmotnost na 1 085 kilogramů.

Mini Cooper

Díky kolům v rozích "kastle" sedí auto na silnici jako motokára. To jsme si v praxi mnohokrát vyzkoušeli u dosavadní druhé generace. U nové si na první jízdy musíme ještě nějaký ten týden počkat.

Nastavitelné tlumiče mají v britské novince na rozdíl od jiných miniaut své opodstatnění: žádná miniatura nejezdí tak neskutečně sportovně zábavně a sebejistě. Může za to dospělácký podvozek s víceprvkovou zadní nápravou, která je mezi automobilovými skrčky unikum. Přední náprava je klasická mcphersonovská.

Nad ní je podélně uložený některý ze tří motorů v nabídce. Pro verzi Cooper je to přeplňovaná benzinová patnáctistovka. Tříválec má výkon 136 koní 100 kW). Naftový mini má tříválec stejného objemu s výkonem 114 koní. Závodivá verze Cooper S pak dostane čtyřválcový přeplňovaný benzinový dvoulitr s výkonem 192 koní.

Mini Cooper S
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...