Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Delší záruka u aut se může prodražit, ceny servisu se výrazně liší

  11:33
Prodloužené záruky nabízí čím dál více automobilek, ale zákazníkům se mohou dost prodražit. Automobilky i dealeři si totiž náklady na prodlouženou záruku mohou vybrat jinak: nutí zákazníky chodit na častější garanční prohlídky, a ti tak někdy zaplatí více než zákazníci s běžnou zárukou.
Většina značek má jen doporučené ceny garančních prohlídek, a tak se ceny liší i o desítky procent.

Většina značek má jen doporučené ceny garančních prohlídek, a tak se ceny liší i o desítky procent. | foto: GTÜ

Studie společnosti PwC ukázala, že náklady na servisní prohlídky se u aut mohou lišit i dvojnásobně. Na rozdíl od ceny vozu je zákazníci moc neřeší. Společnost PwC studii provedla na objednávku Škody Auto. Porovnávala náklady na povinné prohlídky u 32 různých modelů aut na českém trhu u 265 dealerů, většinou šlo o nejprodávanější vozy ve své třídě. "Obecně platí, že prodloužená záruka přináší i vyšší náklady na servis. Největší rozdíly jsme zaznamenali hlavně u vozů kategorie SUV," říká Jan Malý z automobilové expertní skupiny PwC.

Ta porovnávala náklady na servis ve dvou variantách: během čtyř let a 60 tisíc najetých kilometrů a během šesti let a 100 tisíc kilometrů. Do celkových nákladů zahrnula například i práci na výměně brzdových destiček nebo stěračů, avšak nejsou v ní například závady, ke kterým dojde po záruce. "Počty prohlídek nejsou až tak důležité jako náklady na ně," podotkl Malý.

Tabulka výsledků studie

Srovnání nákladů na servis aut

Pro zvětšení tabulky klikněte do obrázku.

To vysvětluje, proč například v kategorii minivozů zvítězila Kia Picanto, přestože výrobce dává sedmiletou záruku podmíněnou každoroční návštěvou servisu. Navzdory dlouhé záruce Kia zabodovala i v kategorii SUV, v níž jsou náklady na servisní prohlídky jejího modelu Sportage poloviční v porovnání s náklady u Hyundai ix35, který je přitom z velké části dílově shodný.

Ceny servisů se výrazně liší

Celkové náklady na servis včetně výměny opotřebených dílů u šestiletých modelů vycházejí v rozmezí od 33 do 68 tisíc korun. Celkově nejlépe vyšla ze srovnání Škoda Auto. Srovnání současně ukázalo i velké rozdíly v cenách servisů: většina značek má jen doporučené ceny garančních prohlídek, a tak se ceny liší i o desítky procent.

"Praha a střední Čechy jsou v tomto ohledu nejdražší," dodal Malý. Největší rozptyly v cenách prací jsou podle něj hlavně u relativně málo zavedených značek. Podle Malého jsou prodloužené záruky čím dál větším trendem a z hlediska marketingu jde o hodně dobrý tah. Škoda Auto u nové octavie nabízí za příplatek už i pětiletou záruku, nejdelší základní záruku má na trhu Kia, která ji poskytuje na sedm let.

Podle dealerů většina kupujících náklady na záruční prohlídky neřeší. "Je to ale otázkou času. Dříve se také moc nezabývali úroky u financování auta a dnes je už samozřejmé porovnávat kompletní náklady úvěru," upozorňuje Radek Donner, šéf prodeje NH Car.

Jiná situace je u firemních zákazníků, kteří náklady na servis zohledňují více. I proto může mít vozidlo s vyšší pořizovací cenou nakonec nižší ceny za pronájem. "Rozhoduje i prodejnost vozidla po ukončení doby nájmu nebo náklady na kompletní záruční a pozáruční servis," vypočítává Jiří Hamza, prokurista UniCredit Leasing.

Vyjádření Hyundai ke studii

Bezplatná prodloužená záruka bez omezení je výrazem vyšší kvality

Analýza záručních podmínek a cen servisních služeb na českém automobilovém trhu, kterou vypracovala společnost PricewaterhouseCoopers Česká republika, otevřela diskusi na téma cena servisních prohlídek a její souvislost s délkou záruky osobních automobilů. Studie zahrnuje pouze servisní prohlídky, nikoli však další náklady, které u vozů s nižší kvalitou a omezenější zárukou musí zákazník po uplynutí základní záruční doby hradit ze svého. Je jasné, že takto koncipovaná studie je nesmyslná.

V rámci 5-leté záruky bez omezení kilometrů, kterou Hyundai poskytuje svým zákazníkům jako výraz špičkové kvality vozů je zákazník Hyundai po dobu 5 let, na rozdíl od jiných výrobců se standardní zárukou, chráněn proti nenadálým událostem. Náhradní díly ani práci spojenou s případnou opravou tak zákazník Hyundai po dobu 5-ti let neplatí. Tím pádem porovnání celkové ceny servisních prohlídek za např. 6 let provozu automobilu v dané studii neodpovídá realitě.

Pokud by tedy dané srovnání mělo být objektivní, muselo by zahrnout skutečné náklady na provoz vozu ve srovnávaném období.  Hyundai v této souvislosti proto vyzval automobilku Škoda, aby zveřejnila průměrné náklady na opravy jejich vozů po uplynutí záruční doby a tím umožnila široké veřejnosti zhodnotit výhody kvalitních vozů s delší a neomezenou zárukou oproti ostatním.

Miloš Adámek
Senior PR Manager Hyundai

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...