Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda chystá nová kouzla. Motory vyvíjí jinak než ostatní

  8:00
Japonská Mazda je jednou z mála automobilek, které se neženou do downsizingu motorů. Přesto agregáty Skyactive dosahují zajímavých úspor a Mazda chce zajít ještě dál. Nová generace Skyactive 2 má oproti té stávající uspořit neuvěřitelných 30 procent paliva.

Nová Mazda 3 | foto: Mazda

Mazda plánuje premiéru druhé generace agregátů Skyactive někdy před rokem 2020, což je období, které zhruba koresponduje s dobou, kdy nastane u Mazdy nejspíš i střídání generací u nejdůležitějších modelů. V roce 2020 také začnou v Evropě platit nová přísnější pravidla pro produkci emisí CO2. Pro flotilu výrobce bude nově platit limit 95 gramů CO2 na kilometr.

Ambiciózních úspor zhruba třiceti procent paliva by motory Skyactive 2 měly dosáhnout jak v benzinové, tak naftové verzi. Představitelé Mazdy přitom ani v souvislosti s touto generací motorů nehovoří o downsizingu, tedy zmenšování objemu motorů a nasazování turba. Namísto toho se chce automobilka soustředit na vylepšení procesu spalování a hodlá ve velkém pracovat se spalováním velmi chudé směsi.

Klíčem je kompresní poměr

V souvislosti s tím chtějí inženýři u zážehového motoru zvýšit kompresní poměr až na neuvěřitelných 18:1. To je hodnota, které nedosahují ani mnohé moderní turbodiesely a pro běžné benzinové motory je prakticky nemyslitelná. Už současný motor 2.0 Skyactive-G je s kompresním poměrem 14:1 rekordmanem.

S HCCI počítají i ostatní

Myšlenka použití principu spalování homogenní směsi benzínu se vzduchem za pomoci samovznícení ve válci není nijak nová, jen je v automobilové praxi obtížně realizovatelná. Mercedes v roce 2007 představil koncept DiesOtto, ale v praxi se s ním zatím nepochlubil. Mezi roky 2007 a 2009 experimentoval koncern General Motors se čtyřválci 2,2 litru a vykazoval zajímavé úspory. Volkswagen zkouší rovnou dvě cesty využití HCCI. Teprve koncem roku 2013 však představila automobilka Hyundai prototyp motoru GDCI, který princip HCCI využívá v celém rozsahu otáček, a tak se i při provozu na benzín obejde bez zapalovacích svíček. Je možné, že vývojáři Mazdy mají stejný cíl. Dosavadní koncepty využívaly HCCI jen v určitém rozsahu otáček v některých jízdních režimech.

Vysoký kompresní poměr u zážehových motorů zvyšuje teplotu stlačených plynů a spalování, a má tím pádem za následek i zvýšené riziko klepání. Mazda toho ovšem využije ve svůj prospěch. Druhá generace benzínových motorů Skyactive má totiž využívat principu HCCI (Homogenous charge compression ignition). Přinejmenším v některých režimech by tak motor měl spalovat v podstatě homogenní směs paliva se vzduchem jen za pomoci samovolného vznícení jako u klasických vznětových motorů.

Jak přesně chtějí dosáhnout vysokých úspor u vznětových motorů, to inženýři Mazdy zatím neprozradili. Představitelé automobilky přitom už hovoří i o třetí generaci motorů Skyactive. Ta by měla pomoci automobilce splnit limity, které EU zavede v roce 2025. Průměrná hodnota emisí by měla klesnout na 65 gramů CO2 na kilometr. Cílem je snížit přestup tepla ze spalovacího prostoru, a snížit tak ztráty z výfuku a chlazení a celkovou zátěží pro životní prostředí se vyrovnat elektromobilům.

Méně investic jinam

Hybridní ústrojí, vodík nebo další alternativní paliva by přitom ani v budoucích generacích Skyactive neměly hrát příliš důležitou roli. Nadále se Mazda soustředí na mikorhybridní systémy jako stop-start a regenerace elektrické energie při brzdění.

Vzhledem k inovaci na poli motorů by se měla japonská automobilka obejít bez větších investic i do jiných oblastí. Například neplánuje překotný vývoj na poli převodovek. Zatímco konkurence stále častěji zavádí bezestupňové převodovky CVT nebo automatické převodovky s osmi, či devíti stupni, Mazda si v současné generaci vystačí se šestistupňovými měničovými automaty a k až nesmyslnému množství stupňů se nepožene ani s novou generací motorů.

Cesta proti všem

Není jisté, co tato netradiční strategie udělá s obchodními výsledky. Auta od Mazdy skvěle jezdí, jejích řízení je radost a motory mají projev, jaký najdeme málokde. A nové benzinové motory Skyactive dovedou v praxi ve spotřebě překvapivě dobře držet krok s objemově menšími, avšak přeplňovanými agregáty.

Jenže nejen evropský zákazník si mezitím právě na charakteristiku přeplňovaných motorů se zátahem z nízkých otáček zvyká a postupná gradace výkonu atmosférických agregátů možná za pár let nebude tím, co by vyhledával. Z vozů značky Mazda by se tak staly ještě více auta pro jinak smýšlející řidiče, což by ovšem v celkovém měřítku nemuselo přinést dostatečný počet klientů.

Otázkou je, jaký vlastně bude projev nových motorů. Inženýři Mazdy mají zatím plné ruce práce s vylepšením jejich spalovacího procesu.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...