Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Snový let s racky: projeli jsme vzácný mercedes i jeho úžasného vnuka

Necelých deset let po skončení druhé světové války představila německá značka Mercedes-Benz automobil, nad nímž celý svět ustrnul v němém úžasu. A vzhůru výklopné dveře nebyly zdaleka tím jediným, čím tento vůz vynikal.
Mercedes Benz 300SL

Mercedes Benz 300SL | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Bylo to na podzim roku 2009 na Masarykově okruhu. Sběratel Ladislav Samohýl tehdy přivezl zlatavý Mercedes-Benz 300SL Gullwing, který po letech jednání právě vykoupil od švýcarského sběratele. Vůz byl vyroben v roce 1957 na objednávku japonského zákazníka, avšak záhy se přes USA dostal do Švýcarska. Vůz byl prakticky v původním stavu a na ten precizně zpracovaný, byť prostorově velmi omezený, interiér člověk nezapomene. Dnes je "racek" v původním stavu ozdobou veteránských akcí v Česku. Naposledy byl jednou ze zářivých hvězd slavnosti aut v areálu bohnické léčebny v Praze.

Může se hodit

Motor naskočil okamžitě a tiché, kultivované ševelení v tuto chvíli ještě vůbec nenaznačovalo, že šlo o jeden z nejmodernějších a nejvýkonnějších motorů své doby. Zpátečka čtyřstupňové převodovky se řadí krátkou pákou přetlačením pružiny vedle jedničky, spojka má měkký chod a přesně dávkovaný záběr.

Řízení bez posilovače postrádá i po letech jakékoli vůle, ale za volant je třeba v zatáčce pořádně zabrat, totéž platí o pedálu bubnových brzd. Co naplat, doba za to půlstoletí poněkud pokročila. Tato jízda je samozřejmě tou typickou "jízdou pro jízdu", řidič nehledá limity podvozku a motor nevytáčí. Přesto mu i po desítkách let nabídne takové zážitky, které možná předčí i jeho současného nástupce Mercedes SLS AMG.

Gullwing přijíždí

Nápad postavit supersport značky Mercedes přišel paradoxně z USA, a sice od tamního importéra německých vozů Maxe Hoffmana. Právě proto oslavil svoji výstavní premiéru v roce 1954 nikoli v Evropě, ale na autosalonu v New Yorku. Jmenoval se Mercedes-Benz 300SL, nesl interní označení W198 a záhy se dočkal přídomku Gullwing, tedy racek. Dvoumístné kupé dostalo vzhůru výklopné dveře, jež nebyly svévolnou hříčkou stylistů, ale prakticky jediným možným řešením s ohledem na konstrukci karoserie.

Mercedes Benz 300SL

Mercedes-Benz 300SL Gullwing totiž spočíval na základu vysloveně závodního modelu W194 s označením 300SL (Sport Leicht), jenž vynikal objemově náročným, ale lehkým a velmi tuhým prostorovým rámem z ocelových trubek, jenž dal gullwingu do vínku také vysoké a mohutné prahy. Ve standardu byly, pro další úsporu hmotnosti, kapoty a dveře z hliníku, za velmi tučný příplatek mohly být z tohoto materiálu i ostatní povrchové díly karoserie, pohotovostní hmotnost vozu to snížilo o 80 kg.

Za přední nápravou byl podélně uložen řadový šestiválec s objemem 3,0 l a výkonem až 225 koní (165 kW), díky němuž se Gullwing stal nejen prvním cestovním osobním automobilem s přímým vstřikováním benzinu (byť ještě mechanickým), ale také nerychlejším sériovým vozem své doby. Jezdil přes 260 km/h. Šlo o skutečný závodní speciál určený k provozu na běžných silnicích, jenž si ale musel vystačit pouze s konvenčními bubnovými brzdami.

Produkce velkolepého kupé Mercedes-Benz 300SL Gullwing byla ukončena již v roce 1957 a ve výrobě na ně navázal odvozený roadster 300SL. Dochované vozy Gullwing patří k nejvyhledávanějším sběratelským raritám, předloni byl jeden z nich v Arizoně vydražen v přepočtu za více než 90 milionů korun.  

Mercedes Benz 300SL

    

Racek dnes

Ačkoli původní Mercedes-Benz 300SL Gullwing zahájil dodnes nepřerušenou tradici roadsterů a kupé Mercedes-Benz třídy S, k jeho nejryzejšímu odkazu se v roce 2010 přihlásil model Mercedes-Benz SLS AMG. Krasavec z německého Affalterbachu na gullwing navázal nejen tou nejlepší technikou své doby, ale v provedení kupé také typicky vzhůru vyklápěnými dveřmi (existuje i verze roadster). Právě letos, v roce 60. výročí premiéry původního 300SL Gullwing, končí speciální edicí Final Edition také výroba vozů SLS AMG.

2. června 2010

Ještě letos se také představí nástupce, má nést velmi netypické označení Mercedes-AMG GT. Automobilka už odhalila pár detailů, třeba že dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec má mít výkon 510 koní. Nástupce ale prý také přijde o racčí dveře.

S rackem Mercedesem-Benz SLS AMG právě z poslední ze série "Final Edition" jsme prolétli osm kol na brněnském Masarykově okruhu. SLS AMG je, podobně jako byl původní 300SL Gullwing, v podstatě závodním automobilem v cestovním provedení. Žádný opulentní luxus nečekejte, skořepinové sedadlo řidiče je stavitelné pouze v podélném směru. Sedíte jen těsně nad vozovkou a všechny kontrolní a ovládací prvky jsou ve snadném dosahu, odkaz gullwingu zde připomíná především stylizace přístrojového štítu.

Za volant jednoho ze stříbrných vozů SLS AMG s kapotou z uhlíkových kompozitů jsem přesedal z kupé C 63 AMG, u kterého mě překvapilo, jak to auto zrychluje, zatáčí a brzdí. Už v půli prvního okruhu na SLS AMG jsem však musel konstatovat, že teprve toto auto opravdu zrychluje, opravdu zatáčí a opravdu brzdí! Má dokonalé vyvážení hmotnosti mezi nápravy. Nízká stavba, lehká konstrukce, neskutečný zátah atmosféricky plněného motoru i neuvěřitelný účinek brzdové soustavy, to vše přináší předpoklady k vynikajícím jízdním vlastnostem a výkonům i na samotné hraně fyzikálních zákonů.

Mercedes Benz SLS AMG

 

"Naším cílem je vytvořit klasika pro budoucnost a na silnici přijít s nejhezčím sportovním vozem 21. století," řekl před čtyřmi roky při představení Mercedesu SLS AMG sebevědomě Gorden Wagener, šéf designu německé automobilky. A na jeho slova došlo. SLS patří dodnes k nejkrásnějším mercedesům a nejuhrančivějším supersportům. A kdyby vás náhodou neoslovil vzhled, paralyzuje vás hlas atmosferického osmiválce. Architektura rozložení pohonného ústrojí transaxle je jasná na první pohled. I neřidič si je jistý, že silný motor se schoval pod kapotu a asfalt budou trhat zadní kola.

Tenhle uhrančivý supermercedes se ovládá s úžasnou lehkostí, však má taky pouhých 1,6 tuny. Všechno, co se dalo, vyrobili z hliníku. Jen čtyři procenta jsou z oceli. Použili ji na přední sloupky, které musejí auto udržet v případě převrácení.

Mercedes Benz SLS AMG

SLSo je ale hlavně mistr čisté stopy. Ohromí dokonalým vedením a přesností, jakou vykružuje oblouky, řízení je bezprostřední a přesné. Osmiválec 6,2 litru přesně, ostře a bleskově reaguje na pohyb plynového pedálu, stále se hrne do otáček, v kterých se cítí nejlíp. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...