RS500 je do provozu vypuštěná závodní bestie, odvozená od závodního speciálu. V dílnách Aston Martinu jich v roce 1987 postavili přesně pět set. Tak to vyžadují předpisy, aby mohla sierra závodit.
Všechny měly volant vpravo a skoro všechny byly černé (údajně 400 černých, zbytek bílé a modré). Závodní speciál, který pak opanoval britské okruhové mistrovství BTCC a úspěšně závodil v dalších evropských šampionátech, měl přes pět set koní.
Dvanáctisetkilová silniční verze měla na svou dobu ohromujících 224 koní, na zadní patnáctipalcová kola, mezi nimiž je samosvorný diferenciál, posílá sílu 280 Nm pětistupňová převodovka Borg-Warner T5.
Dlouhá řadicí páka vypadá vypůjčená z tranzitu. K tomu velký volant. Vnitřek je prostě typický ford osmdesátých let: příšerné plasty, hranatá přístrojovka. Ale v cosworthu, kde vás obejmou závodní sedačky Recaro, vám je to jedno.
Šestnáctiventilový dvoulitr je osazený obřím turbodmychadlem (pro znalce Garrett T31/T04); to v podání auta z osmdesátých let znamená kopance do zad, když se turbo nadechne a přidá motoru sílu. Podle těch, co se svezli, ta pravá nirvána přichází v RS500 po čtyřech tisících otáčkách. To pak umí sprint na stovku za šest sekund a uhánět umí až dvěstěpadesátkou.
Spousta cosworthů skončila rozbitých na cestách a okruzích. Těch pár, co přežilo, dnes odpočívá v klimatizovaných garážích a rostou na ceně. Dnes je to až 1,4 milionu.
FOTOGALERIE |