Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Terénní fešák: Land Rover představuje nový model Discovery Sport

  9:55
Měsíc před výstavní premiérou na pařížském autosalonu odtajnil Land Rover všechny informace o novém SUV modelu Discovery Sport, který zahajuje plánovanou modelovou ofenzivu řady Discovery.

Discovery je třetím nejstarším modelem Land Roveru. První generace se trhu objevila už v roce 1989 a díky účasti v mnoha terénních expedicích si brzy získala velmi dobré renomé. Současná čtvrtá generace je na trhu od roku 2010 a po boku verze Sport se bude prodávat ještě minimálně rok.

Discovery Sport vychází z konceptu Discovery Vision, který se poprvé představil na letošním autosalonu v New Yorku. Stylistika sériového provedení je však oproti showcaru pochopitelně konzervativnější. Ředitel pro design Gerry McGovern o svém dítěti říká: „Pro řadu volnočasových modelů řady Discovery je klíčová univerzálnost. Naším úkolem bylo spojit prvotřídní design s mimořádnou univerzálností.“

Land Rover Discovery Sport

Design Discovery Sport přesně zapadá do mezery mezi modely Evoque a velké Range Rovery, a je tak na míle vzdálený od účelových krabicových tvarů svého sourozence. Orientace na zákazníky lovící ve vodách prémiových kompaktních SUV je ostatně zřejmá i z jeho koncepce.

Land Rover Discovery Sport

  • délka / šířka / výška (mm) 4589 / 2173* / 1724
  • rozvor (mm) 2741
  • součinitel odporu vzduchu (Cd) 0,36
  • poloměr otáčení (m) 5,8
  • nájezdový / sjezdový úhel (°) 25 / 31
  • přechodový úhel (°) 20 / 21 v manuálním režimu
  • brodivost (mm) 600
  • rozměr kol 19-20"
  • Pohotovostní hmotnost (kg) 1744 - 1863
  • základní cena včetně DPH (Kč) 907 500

* včetně vnějších zpětných zrcátek

Nové Discovery Sport je ve srovnání se svým sourozencem celkově trochu kompaktnější, hlavně na délku je o výrazných téměř 25 centimetrů kratší.

O nezanedbatelných 144 mm kratší rozvor možná naznačuje, proč výrobce upustil od označení sedmimístný interiér a místo toho diplomaticky použil pro vnitřní uspořádání charakteristiku 5+2 (za příplatek), což znamená, že do zadní řady mohou jen děti. Jaký je objem zavazadlového prostoru v jednotlivých konfiguracích, výrobce zatím tají. 

Moderní karoserie postavená z vysokopevnostní borem legované oceli a hliníku má mít mimořádnou tuhost při zachování přijatelné hmotnosti. Základní verze podle výrobce váží přibližně 1 750 kilogramů. Nižší hmotnost spolu s tuhým skeletem a novou víceprvkovou zadní nápravou mají být zárukou mimořádné agility na silnicích a obdivuhodných schopností v terénu. Lehké hliníkové komponenty zavěšení a adaptivní tlumiče mají zajistit vysokou úroveň přizpůsobení bez ohledu na kvalitu povrchu a omezit přenos vibrací do karoserie.

Interiér má být velmi dobře přístupný a zajišťuje dobrý přehled nad dopravní situací. Rozmístění ovládacích prvků je řešeno v duchu moderních ergonomických trendů. Většina funkcí je sdružena do multimediálního centra s velkým osmipalcovým displejem nebo na multifunkčním volantu. Celý interiér se vyznačuje jednoduchými čistými plochami a má být tvořen vysoce kvalitními materiály. V nabídce bude celkem šest barevných schémat interiéru  (Ebony, Cirrus, Glacier, Ivory, Almond a Tan).

Land Rover Discovery Sport

Pohon nového Land Roveru budou zajišťovat výhradně čtyřválcové motorizace, dva diesely a jeden zážehový agregát. Přeplňovaný benzinový dvoulitr s přímým vstřikem označený Si4 se chlubí výkonem 240 koní, naftové jednotky se shodným zdvihovým objemem 2,2 litru nabízejí 150 (TD4), respektive 190 koní (SD4). V průběhu příštího roku rozšíří paletu motorů ekologický vznětový čtyřválec ED4, který údajně oslní produkcí CO2 jen 119 g/km a kombinovanou spotřebou kolem 4,5 litru. Všechny motory splňují nejpřísnější emisní normu EURO 6 a jsou vybaveny stop-start systémem. Spojeny mohou být s devítistupňovou automatickou převodovkou ZF, standardem pro vznětové verze je šestistupňový manuál.

Discovery Sport bude k dispozici se třemi typy pohonu: předokolka, permanentní čtyřkolka a verze se systémem Active Driveline, která samočinně plynule přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol.  Verze s pohonem všech kol budou standardně vybaveny systémem Terrain Response, který umožňuje přizpůsobit vůz aktuálním jízdním podmínkám. Vybírat lze celkem z pěti programů (běžné, tráva/sníh/štěrk, bláto, vyjeté koleje a písek). Za příplatek bude k dispozici také režim Dynamic, který přitvrzuje reakce motoru, zlepšuje jízdní vlastnosti a chování na silnici a zajišťuje přesnější zpětnou vazbu.

Sportovní discovery bude vybaveno celou řadou vyspělých elektronických systémů pro podporu terénních schopností. K těm patří třeba systém pro sjíždění svahů (HDC), systém kontroly náklonu karosérie (RSC), stoupání a klesání (GRC), dynamické stability (DSC), trakce (ETC), hloubky brodění a brzdného momentu motoru (EDC).

Land Rover Discovery Sport

O bezpečnost posádky se budou starat například systémy rozpoznávání dopravních značek, sledování mrtvého úhlu, varování před opuštěním jízdního pruhu, sledování provozu při couvání, asistenti stability přívěsu, samočinné stěrače a světlomety, parkovací senzory, kontrolní kamerový systém a další.

Zjednodušit a zpříjemni ovládání mají za úkol technologie jako Head-UP displej zobrazující na čelní okno do zorného pole řidiče všechny důležité jízdní údaje včetně pokynů satelitní navigace nebo technologie Land Rover InControl, která obstará konektivitu mezi vozem a chytrým mobilním telefonem. V případě nutnosti dovolí přivolat záchrannou či asistenční službu a zároveň umožní sledovat vůz, pokud dojde k jeho odcizení.

Mimo to je nový Discovery Sport vybaven airbagem pro chodce a systémem samočinného nouzového brzdění, který má odvrátit kolize, případně zmírnit jejich následky.

Land Rover Discovery Sport

Nový Discovery Sport se do prodeje dostane počátkem příštího roku. K dispozici bude ve čtyřech stupních výbavy (S, SE, HSE a HSE Luxury) a dvanácti barevných odstínech s možností dvou kontrastních laků střechy. Základní cena pro český trh činí velmi zajímavých 907 500 korun včetně DPH.

Motory pro Discovery Sport
Provedení Si4TD4 SD4
Typ motorupřeplňovaný zážehový čtyřválecpřeplňovaný vznětový  čtyřválecpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1999 21792179
Výkon (kW/koní)177/240 110/150140/190
Točivý moment (Nm)340400420
Zrychlení 0-100 km/h (s) 8,2*11,7/10,3* 10,4/8,9*
Maximální rychlost (km/h) 200180188
Průměrná spotřeba (l/100 km)8,05,7/6,0*6,1
Objem nádrže (l) 706565
* s devítistupňovou automatickou převodovkou
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...