Dnes se takovým autům říká hot-hatch. Tenhle uličník vyjel z Dieppe jako jeden z vůbec prvních reprezentantů této speciální automobilové čeledi. Malý pořádně řízný hatchback pro dovádění na okreskách v podání Renaultu se představil v roce 1976. „R-pětka“ první generace vyráběná v základních krotších verzích od roku 1972 dostala v provedení Alpine motor o objemu 1387 ccm.
Kromě 92koňového atmosférického čtyřválce osazeného dvojitým karburátorem Weber (ve verzi Turbo získal motor přeplňováním o 15 koní víc) dostal upravený podvozek (typická francouzská konstrukce se zkrutnými tyčemi zůstala zachována) a interiér.
Řadový čtyřválec s maximem točivého momentu 114 newtonmetrů, které přenáší na přední třináctipalcová kola pětistupňový manuál, je uložený vpředu podélně. To bylo na auto s předním pohonem méně typické řešení, byl to pozůstatek konstrukce převzaté z předchůdce „pětky“, Renaultu 4.
Modrý osmimetrákový čertík s délkou 3,6 metru se uměl rozparádit až na 173 km/h.
Do posledního detailu zrenovovaný kousek ze sbírky Miroslava Kouta je z roku 1979. Na modré kapotě září podpis slavného Jeana Ragnottiho, který to s alpinkami uměl nejlépe.