Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kadett na bezpečnost. Začínal, když se ještě nemuselo poutat

Dnes se v autě nepoutají jen majitelé opravdu starých veteránů. Za nepřipoutání je pokuta, ale především už skoro každý chápe, že bez pásu je to opravdu nebezpečné. Před čtyřiceti lety byla situace jiná: poutání propagovaly kampaně, ale povinné nebylo. A mnoho aut pásy ani nemělo.
Opel OSV 40

Opel OSV 40 | foto: General Motors

V roce 1974 přišel na trh Opel Kadett C, třetí poválečná generace klíčového modelu značky na evropských trzích. V tom samém roce probíhala v Německu velká kampaň, která připomínala, aby se pasažéři v autech poutali. Tenkrát to nebylo obvyklé, povinnost poutání se po světě teprve šířila a bezpečnostní pásy měla jen nejnovější auta. Kadett C již pásy musel mít, podle německé legislativy jím musely být vybaveny vozy od roku 1970. Ale jen na předních sedadlech.

Poutání v roce 1974 ještě nebylo povinné, jen doporučené. Poutat se řidiči a spolujezdci na předních sedadlech museli v Německu (v Západním) až o dva roky později, na zadních sedadlech pak od roku 1979. Pro zajímavost: v Československu jsme se museli vepředu poutat již od roku 1967, vzadu od roku 1976. Ale jen mimo obec, v obci až od roku 1990. Samozřejmě jen v případě, kdy auto bezpečnostními pásy bylo vybaveno.

Opel svůj na svou dobu bezpečný model Kadett C připomněl při jeho čtyřicetiletém výročí a neopomněl ho zmínit jeho příspěvek pro vývoj pasivní bezpečnosti automobilů. Ale rozhodně to nebyla jen instalace pásů. Opel bral bezpečnost vážně a připravil speciální zkušební model Opel OSV 40. Zkratka znamenala Opel Safety Vehicle a číslo 40 odkazovalo na skutečnost, že toto auto při čelním nárazu v rychlosti 40 mil za hodinu (65 kilometrů za hodinu) ochránilo posádku. Dodejme, že šlo o náraz do pevné překážky.

Zachránil více než milion lidí, připoutal je

Německý patentový úřad vyhlásil tento kus popruhu se zvláštní sponou, který považujeme v autě za samozřejmost, v roce 1985 za jeden z osmi nejdůležitějších vynálezů dvacátého století. Před padesáti lety se bezpečnostní pás, jak ho známe dnes, poprvé objevil ve volvech jako součást základní výbavy.

Bezpečnostní pásy

Opel OSV 40 uspěl i při nárazech do sloupu v rychlosti 50 kilometrů za hodinu, při zadním a bočním nárazu i při testu převrácení. Auto vycházelo z Kadettu C, ale bylo v mnoha směrech výrazně modifikované. Zvnějšku je na první pohled nápadný upravenou přídí, která připomíná koncernového příbuzného Pontiac Firebird. To však není podstatné, důležitá byla struktura karoserie. Nárazníky vývojáři vyplnili polyuretanovou pěnou. Pomáhala absorbovat energii nárazu a do určité rychlosti při nárazu dokázala zabránit větším deformacím.

Stejnou pěnu výrobce použil do dveří a do prahů, kde pohlcovala energii při bočním nárazu. Uvnitř bezpečnostního speciálu byla instalována originální přední sedadla, která měla velmi nezvykle tvarované opěrky hlavy. Ty byly uchyceny do kolejnic na střeše, aby se sedadla dala posouvat. Zvláštní tvar opěrek nebyl samoúčelný, měl řidiči vylepšit výhled vzad. Sedadla byla nadprůměrně široká s bočními výztužemi a měkkým polstrováním. Bylo to tehdejší nahrazení dnešních bočních airbagů a ochrana pasažérů při bočním nárazu.

Polyuretanovou pěnu výrobce ve velké míře použil i v interiéru. Opět to byl v podstatě takový pasivní airbag. Opel dvoucentimetrovou vrstvou pěny obložil palubní desku, výplně dveří a další části interiéru. Speciální měkkou část měla i spodní část volantu. Přední sklo pak bylo vícevrstvé a do karoserie bylo vlepené. Na čtyřech sedadlech má ten superbezpečný opel tříbodové bezpečností pásy, na předních sedadlech s automatickým napínáním.

Opel OSV 40

Příspěvkem k pasivní bezpečnosti byl i varovný systém dodaný společností Hella. Sledoval 11 funkcí a v případě jejich výpadku upozornil řidiče varovnou kontrolkou na palubní desce. Za zadním sklem byla čtyři přídavná světla, která upozorňovala na prudké brzdění a dublovala varovná světla. Zpětné zrcátko (tehdy se montovalo jen na straně řidiče) bylo dělené, což zmenšovalo mrtvý úhel.

Opel Kadett C

Z výčtu bezpečnostních funkcí je patrné, že Opel na to v mnoha směrech šel již před čtyřiceti lety správným směrem. Mnoho tehdejších inovací dnes bereme v autech jako samozřejmost, i když třeba lomené zrcátko u spolujezdce, což je pár korun navíc, stále mnohá levnější auta nemají.

Samozřejmě v konstrukci karoserie aut došlo za 40 let k obrovskému pokroku a současným autům se Opel OSV 40 blíží jen hmotností okolo jedné tuny. K této hodnotě se dnes auta díky použití vysokopevnostní oceli zase blíží. Díky sestavám airbagů, elektronice a dalším funkcím jsou dnes auta mnohem bezpečnější. Ale nějak se začít muselo.

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...