Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nové Audi Q7 má armádu asistentů. Mamut je menší a zhubl 325 kilo

  10:00
Audi se chlubí novou Q7, už bylo na čase. Kolos přiváží špičkovou výbavu a množstvím různých elektronických pomocníků a asistenčních systémů prý nemá ve třídě obdoby.
Audi Q7

Audi Q7 | foto: Audi

Audi se s novou generací svého velkého SUV přidalo k trendu výrazného shazování hmotnosti. V turbodieselovém provedení 3.0 TDI se podařilo u druhé generace úspěšného obra srazit hmotnost o ohromujících 325 kilogramů.

Audi Q7

Obři na dietě

Soupeře si chce nová Q7 podat hned na několik způsobů. Například díky dramaticky nižší hmotnosti klesla spotřeba jednotlivých modelů v průměru o výrazných 26 %. Část této spotřeby jde samozřejmě na vrub fintám v měřícím procesu, ale snad nikdo nepochybuje, že bude nová generace i v praxi výrazně úspornější než ta stávající. Audi slibuje také výrazně nižší těžiště a celkově agilnější jízdní chování auta. Ani tak ovšem nebude nová Q7 žádný drobek, nadále to je velké, těžké a majestátní auto.

Za příklad slouží provedení 3.0 TDI, jehož pohotovostní hmotnost je 1 995 kilogramů. To je právě o zmiňovaných 325 kilogramů méně, než u stejného provedení končící generace. Audi tvrdí, že je to nejlehčí model mezi konkurenty. Letmý pohled do katalogu konkurence: Range Rover se šestiválcovým turbodieselem začíná na 2 160 kilogramech, ani kompaktnější provedení Sport se Audi nepřiblíží, hmotnost je 2 115 kg. Mercedes GL je s 2 455 kilogramy trochu ze staré školy. Volvo XC90 se se šestiválci nedodává a silným dieselům hodlá konkurovat hybridní provedení, detailní parametry však zatím neznáme.

Výkon i úspora paliva

I Q7 bude ovšem dostupná v hybridním provedení. Krom třílitrového turbodieselu s výkonem 200 kW a slabší varianty se 160 kW (ta přijde později), budou k dispozici ještě benzinová provedení 3.0 TFSI s 245 kW, 2.0 TFSI se 185 kW a plug-in hybrid. Provedení 3.0 TFSI je mimochodem o něco lehčí než turbodiesel, jeho hmotnost je 1 970 kilogramů, průměrná spotřeba by měla být 7,7 litru benzinu na 100 kilometrů.

Hybrid Q7e-tron bude kombinovat turbodiesel 3.0 TDI se 190 kW a elektromotor o výkonu 94 kW umístěný v bloku s osmistupňovou automatickou převodovkou tiptronic. Celkový výkon systému je 275 kW, točivý moment 700 Nm. Díky tomu umí hybrid na stovku zrychlit za 6 sekund. Benzinový šestiválec zrychlí na stovku za 6,1 sekundy, silnější TDI pak za 6,3 sekundy.

Mamuti jsou dlouhověcí

Velká SUV jsou docela dlouhověká a dokázala to i první generace Audi Q7. Auto představené v lednu roku 2006 se z výroby odporoučí až nyní, prakticky po devíti letech úspěšné kariéry. Jako by prostě mastodonti měli dlouhověkost v genech. Range Rover se vyráběl dlouho v každé své generaci, ta předchozí třetí sloužila v letech 2002 – 2012. Volvo XC90 si kariéru ještě protáhlo, po startu kariéry v roce 2002 se do důchodu první generace vydává právě teď.

Shodou okolností jsou toto dva největší soupeři Audi Q7. Dalším je Mercedes GL, jehož první generace přeci jenom tak dlouhověká nebyla. Auto se vyrábělo od roku 2006 a v roce 2012 přišla druhá generace.

V čistě elektrickém módu umí plug-in hybrid urazit až 56 kilometrů. Díky tomu pak může v kombinovaném měřícím cyklu (NEDC) vykazovat tabulkovou spotřebu pouze 1,7 litru na 100 kilometrů. V praxi je to samozřejmě nesmysl, prvních 50 kilometrů sice ujedete na elektřinu, ale pak už se zapojí motor a jeho spotřeba bude relativně obvyklá. Klasický turbodiesel má podle údajů Audi spotřebovat 5,7 litru na 100 kilometrů, slabší verze pak bude ještě o něco úspornější.

Menší i větší

Druhá generace Q7 se zvenku oproti té předchozí mírně zmenšila, délka 5 metrů a 5 centimetrů, šířka 1,97 metru a výška 1,74 metru ovšem znamenají, že je to pořád obří auto (původní míry jsou 5,09 x 1,98 x 1,73 m). Jen na samotné struktuře karoserie ušetřili konstruktéři 71 kilogramů materiálu. I přes mírně menší vnější rozměry je nová Q7 uvnitř větší a komfortnější. Nadále si budou zákazníci moci objednávat pěti i sedmimístnou verzi.

Kabina je uvnitř delší než ve stávajícím provedení a posádka má i více místa nad hlavou. Vpředu mají na výšku navíc 41 mm, vzadu 23 mm. Prostor pro kolena v druhé řadě narostl o 21 mm. Ve třetí řadě je nad hlavou o 24 mm více místa, na šířku ramen pak 20 mm navíc. Audi se chlubí také vynikajícím odhlučněním auta, na kterém se mimo jiné podílí i propracovaná aerodynamika (koeficent Cd je 0,32). Pohodovou atmosféru na palubě dokreslí nové LED osvětlení a také široké možnosti výběru čalounění.

Nejlepší výbava

Krom prostoru a komfortu bude posádku hýčkat veškerá myslitelná výbava, mnohá samozřejmě jen za tučný příplatek. Audi tvrdí, že Q7 přináší doposud nejširší možnosti výbavy nejen v daném segmentu. Je tu například zcela nový palubní systém MMI all-in-touch s digitálním přístrojovým štítem a funkcí Audi Virtual Cocpit. Dotykový displej má i haptickou odezvu, což zlepšuje pocit z ovládání.

Audi Q7

Palubní systém pohání čipsety Nvidia Tegra, nemusí chybět připojení k LTE sítím mobilních operátorů a pasažéři vzadu si mohou užít zábavu na tabletech s procesory Nvidia Tegra 4. Palubní systém podporuje i nové způsoby propojení se smartphony – Android Auto a Apple CarPlay. Samotný systém lze ovládat i hlasem, tak, jak jsou na to již zákazníci zvyklí právě z chytrých telefonů.

Nová Q7 nabízí nepřeberné množství asistenčních systémů. Je tu například varování před přijíždějícími auty při vycouvávání z parkovacího místa. Auto varuje řidiče i třeba před otevřením dveří, když se blíží auto nebo cyklista. Pro jízdu v zácpách se může hodit adaptivní tempomat, který je schopen automaticky popojíždět v rychlostech do 60 km/h, auto dovede v těchto rychlostech v dopravní zácpě i samo řídit. Q7 dovede hlídat správné odbočování vlevo a v případě nebezpečí zabrzdí auto. Je tu systém pro usnadnění manévrování s přívěsem. Kontrolu nad autem také může zlepšovat příplatkový systém řízení zadních kol. Další zajímavou volbou je systém nočního vidění.

Sebevědomý obr

Samostatnou kapitolou Q7 je vzhled. Audi tu opět rozvíjí svůj design s mohutnou maskou chladiče – ta je opět obří a ještě výraznější, na přísném vzhledu se podílí její ostré hrany. Ostatně více hran najdeme na celé karoserii. Nedílnou součástí vzhledu jsou i LED pásky ve světlometech.

Nové Audi Q7 se dostane na trh zhruba v polovině roku 2015. V Německu si jej budou moci zákazníci objednávat od jara, ceny startují na 61 000 eurech, což je asi 1,7 milionu korun.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...