Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

AMG GT3 vrací do hry atmosférický osmiválec, ale jen pro závodníky

Soutěžní speciál oprášil osvědčený vidlicový osmiválec M159, který však ostré silniční provedení pohánět nebude.
Mercedes-AMG GT3

Mercedes-AMG GT3 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

GT3 je soutěžní speciál postavený na bázi nového modelu GT v souladu s pravidly pro závodní kategorii GT3. Z hlediska použité techniky má ovšem blíž ke svému předchůdci SLS AMG GT3.

O pohon extrémního „gétéčka“ se překvapivě nestará vyšlechtěný přeplňovaný čtyřlitr moderní konstrukce, nýbrž starý známý atmosférický agregát 6,3 V8, který léta spolehlivě sloužil právě v útrobách SLS. Stejná je i závodní šestistupňová sekvenční převodovka a její uložení u zadní nápravy.

Automobilka se nechala slyšet, že velkoobjemový atmosférický osmiválec zvolila záměrně, protože vyniká uživatelskou přívětivostí, mimořádnou spolehlivostí, dlouhými servisními intervaly a poměrně nízkými provozními náklady. Navíc už byl homologován a pod kapotou SLS vyhrál celkem 187 závodů. Mercedes tak vlastně pojmenovává všechna pozitiva, kterými atmosferické agregáty překonávají dnes převládající přeplňované.

Mercedes-AMG GT3

Okruhová verze vychází ze sériového modelu GT, ale prostorový rám z hliníku pokrývají díly karoserie vyrobené z lehkého kompozitu tvrzeného uhlíkovými vlákny. Nové jsou dveře, přední blatníky, kapota, víko zavazadlového prostoru, kryt motoru, oba nárazníky a všechny aerodynamické prvky. Design karoserie byl přepracován s ohledem na efektivnější proudění vzduchu, přítlak a chlazení namáhaných mechanických částí.

Čistě závodnímu účelu odpovídá i široký bodykit. „Gététrojka“ dostala také novou masku chladiče, která má údajně evokovat model 300 SL, s nímž v roce 1952 Karl Kling a Hans Klenk vyhráli legendární závod Carrera Panamericana.

Mercedes-AMG GT3 má osmnáctipalcová kola s centrální maticí vyrobená z kovaného hliníku. Šestipístkové brzdy vepředu a čtyřpískové vzadu využívají obřích ocelových závodních kotoučů (karbono-keramické brzdy nejsou ve třídě GT3 povoleny). Podvozek, tedy tlumiče, pružiny i stabilizátory jsou individuálně nastavitelné podle podmínek a profilu trati.

V interiéru je samozřejmě jen to nejnutnější, tedy dvě závodní skořepinové sedačky, malý multifunkční volant ve stylu F1, pedály, centrální přístrojový displej, pár nezbytných tlačítek, hasicí přístroj a bezpečnostní klec z vysokopevnostní oceli.

Výrobce uvádí, že nové GT3 váží 1 250 kilogramů. O výkonech, dynamických vlastnostech ani ceně se zatím nezmiňuje. Očekávaný je však výkon okolo 600 koní a cena přibližně 10 milionů korun. První vozy dorazí k zákazníkům z řad soukromých týmů na konci tohoto roku.

Od představeného soutěžního speciálu má být v příštím roce odvozena i ostrá silniční verze, ale o tradiční provedení Black Series nepůjde. Podle šéfa AMG Tobiase Moerse se vhodné označení teprve hledá. Známá je však technika. Zadní kola bude s jistotou pohánět dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 4,0 litru (M178), který je už známý ze standardních verzí GT a GT S. Výkon vyladěný na přibližně 550 koní bude přenášen přes sedmistupňový automat.

V AMG si stanovili za cíl snížit pohotovostní hmotnost o 80-100 kilogramů, nejsilnější silniční „gétéčko“ by tak mělo vážit necelých 15 metráků. Výrazně by se měl oproti „obyčejným“ sourozencům naopak zvýšit přítlak. AMG proto poprvé v historii zaměstnává celý tým specialistů na aerodynamiku.

Celý balíček úprav by měl podle Moerse přinést o více než 10 sekund lepší čas na jedno kolo Severní smyčky Nürburgringu. Standardní Mercedes-AMG GT jej zvládne zajet za 7 minut a 30 sekund.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...