Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Opel pracuje na světlech budoucnosti. Posvítí tam, kam se řidič podívá

Německá automobilka Opel vyvíjí světlomety, které budou asi nejpřizpůsobivější ze všech. Firma totiž připravuje čelní LED lampy, jejichž světlo se přizpůsobí tomu, kam se řidič podívá. V sériové výrobě se novinka objeví nejspíš až za pár let.

Opel vyvíjí světlomety, které budou sledovat pohyb očí řidiče. | foto: Opel

Vývojáři Opelu už zhruba dva roky pracují na zcela nové generaci světlometů, které by dovedly svítit tam, kam se podívá řidič.

Technologie zatím není připravena pro sériovou výrobu, nicméně Opel už v této oblasti učinil významné pokroky. První součástí systému je sledování očí, k čemuž při prvních pokusech vývojáři použili obyčejnou webovou kameru. U ní se ukázalo, že je snímkovací frekvence trochu nízká, a celý systém byl kvůli tomu pomalý. Kamera tak doznala změn, teď je to speciální uspořádání infračervených senzorů a centrálních fotodiod. Díky tomu dovede systém snímat pozici očí řidiče více než padesátkrát za sekundu, navíc množství zpracovávaných dat není nijak závratné.

Rychlá analýza dat umožnila vylepšit reakce stavitelných členů, které určují aktuální nastavení světlometů, a tedy to, kam svítí. Další vývojová verze systému tak dovolila opravdu téměř okamžitě měnit nastavení světel podle pohledu řidiče. To přineslo roztěkané reakce, kdy světelný kužel poskakoval po vozovce podle toho, jak řidič těkal svým zrakem po okolí. Vývojáři Opelu tedy vytvořili nový algoritmus, který umožňuje rychlé reakce na změnu oblasti zájmu řidiče, ale zároveň přináší plynulé změny osvícení.

Toto řešení má podle autorů navíc i tu výhodu, že není nutné systém kalibrovat pro různé řidiče. Systém v podstatě zajišťuje shodné reakce u řidičů jakéhokoli vzrůstu. Navíc dokáže řešit i situace, kdy se řidič plně nevěnuje vozovce, v tu chvíli samozřejmě světla nepřestanou svítit. Potkávací světlomety mají nadále na starosti minimální nutné osvětlení, dálková část světel pak obstarává právě ono svícení do směrů, o které se řidič zajímá.

Technická novinka je zatím stále ve vývoji, byť se v Opelu chlubí tím, že funguje dobře. Jenže od prototypů k sériové výrobě je přece jen cesta trochu trnitá. Tipujeme, že jednou z velkých otázek při vývoji bude životnost celého systému. Kdy se nových světel od Opelu dočkáme, to zatím není jasné. Nejspíš to ovšem nebude dříve než za dva, možná tři roky.

Pořád s dálkovými

V současnosti nejpokročilejší světlomety umí svítit dálkovými LED i v případě, že jede v protisměru nebo před vámi automobil. Chytrá technologie totiž povypíná ty LED, které by mohly ostatní řidiče oslňovat, zbylé diody přitom zajišťují maximální možné osvětlení vozovky a okolí.

Podobnou věc, kterou dnes znají řidiči audi nebo mercedesů, chce Opel uvést pod označením LED matrix do sériové výroby zhruba během 18 měsíců. Mělo by jít o pokračování jeho aktuální generace chytrých bi-xenonových světlometů AFL+. Jenže i tento krok ve vylepšování schopností světlometů bude pro Opel jen přestupní stanicí.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...