Předseda představenstva Volkswagenu už se nechal slyšet, že pustit Petera Schreyera ke konkurenci byla chyba. Tahle výrazná osobnost dnešního automobilového designu, tvůrce legendárního Audi TT a milovník architektury, je dnes už šéfdesignérem celého korejského koncernu Hyundai-Kia. Má volnou ruku a cit pro silný design.
NovoNázev konceptu pochází z latinského slova „novatus“ (obnovený nebo osvěžený). Ve slově „novatus“ má svůj původ také slovo „inovace“. |
Moderní kie i jejich koncepty tak mají výrazný rukopis, že jde o kiu, dnes poznáte na první pohled, to se v dnešním autosvětě stává stále méně.
Kia Novo, která se představila na autosalonu v Soulu, navíc znovuobjevuje typ karoserie fastback, což je pozapomenutá odrůda hatchbacku. „Fast“ znamená anglicky „rychlý“, a taková karoserie sluší právě svižným hatchbackům. Hodně skloněné zadní okno dává siluetě vozu výrazně sportovní ráz.
Designéři ze studia v korejském Namyangu chtěli tvary hatcbacku přiblížit kupé. Studie vychází ze speciálně upravené verze platformy modelu Cerato (Forte), který se v Evropě nenabízí, nahrazuje ho cee´d vyráběný v Žilině.
Kromě výrazného designu novo zaujme laserovými světly, které má vpředu i vzadu. Designovou libůstkou, která se v sériové produkci uplatňuje málokdy, jsou zadní dveře otevírané proti směru jízdy.
Ráfky z lehké slitiny jsou opracované diamantem. Za pozornost stojí pneumatiky s dezénem, který popisují jako „adaptivní konkávní“. Pláště mají sníženou prostřední část mezi oběma styčnými plochami, ta slouží k ochlazování pryžové směsi a odvádění vody, aby byla zajištěna větší přilnavost. Dvacetipalcové pneumatiky tak mají dvě úzké styčné plochy na vnějších okrajích, které snižují valivý odpor a hlučnost odvalování. Zároveň mají zajišťovat vysokou úroveň přilnavosti při průjezdu zatáčkou.
Čtyřmístný interiér vypadá realisticky, přitom je nápaditý. Ctí minimalismus a přístrojovou desku zaměřuje hlavně na řidiče. „Panel přístrojů zobrazuje důležité informace na kompaktním displeji v podobě prostorového hologramu, zatímco dotyková plocha pro ovládání poslepu vedle volantu umožňuje řidiči ovládat mnoho funkcí vozidla bez nutnosti odvracet zrak od dění na vozovce,“ popisuje Kateřina Jouglíčková z českého zastoupení značky. „Dotyková plocha zahrnuje skener otisku prstu, který automaticky nastaví jednotlivé systémy vozidla v závislosti na preferencích řidiče, například výběr hudby, hlasitost zvuku a druh zobrazovaných informací.“
Pod kapotu si designéři poručili přeplňovaný benzinový přímovstřikový čtyřválec 1.6 T-GDI (Kappa) ve spojení s novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
FastbackJe varianta karoserie typu hatchback. Dvouprostorová silueta má výrazně skloněné zadní okno. Zavazadlový prostor je přístupný vyklápěcím víkem zahrnujícím i zadní sklo. Fastbacku je blízký liftback (tuto karoserii má třeba Škoda Octavia), liftbacky ale tříprostorovou siluetou připomínají sedan, mají za zadním oknem ještě horizontální plochu. V průběhu devadesátých let 20. století se ale fastbacky začaly z nabídek výrobců automobilů vytrácet kvůli menší praktičnosti oproti hatchbackům. Fastbackem je dnes Mitsubishi Lancer Sportback nebo Audi A7 Sportback. |