Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ford S-Max: zbrusu nový a moc dobrý

  11:00
Kdo chce opravdu dobré velké auto, se kterém není otrava jezdit a nekazí se, nemá lehkou volbu. Vysvobozením se stal hned v první generaci Ford S-Max, který uhranul jízdními vlastnostmi i praktičností. Ten nový umí všechno stejně dobře.

Chce být zase nejsportovnějším MPV. Potvrzuje to i přikrčenou siluetou, u Fordu si totiž už u předchůdce řekli, že není třeba vozit nad hlavou zbytečně kubíky vzduchu, a tak má S-Max relativně nízkou střechu. Kdo chce místa nad hlavou více, počká ještě půlrok na vyšší dvojče jménem Galaxy.

Ford S-Max

Ford S-Max v číslech

  • délka x výška x šířka x rozvor (mm): 4796 x 1916 x 1658 x 2849
  • objem kufru (l): 285 - 2020
  • provozní hmotnost: 1645 - 1809
  • benzinové motory: přeplňovaný čtyřválec 1498 ccm: max. výkon 117/160 k, max. točivý moment 240 Nm, přeplňovaný čtyřválec 1999 ccm: max. výkon 177/240 k, max. točivý moment 345 Nm
  • naftové motory: přeplňovaný čtyřválec 1997 ccm, čtyři výkonové verze: 88 kW/120 k, 310 Nm; 110 kW/150 k, 350 Nm; 132 kW/180 k, 400 Nm, 154 kW/210 k, 450 Nm
  • pneumatiky: 235/55 R17, 235/50 R18, 245/45 R19
  • základní cena: 679 790 Kč (verze 1,5 benzin)

Od roku 2006 se s-maxů prodalo přes 400 tisíc. A ještě další zajímavý údaj: 65 procent zákazníků si koupilo další. Při nahrazování veleúspěšného auta novým je tedy třeba velká opatrnost. Zajímavé je i to, že 70 procent zákazníků si koupilo nejvyšňořenější provedení. To podporuje forďáky v tom, že S-Max prezentují jako „lepší zboží“, prémiové MPV.

Příjemné nastupování

Oproti předchůdci je o kousíček kratší (nově má 4 796 mm), ale je širší a vyšší, o milimetr se zkrátil rozvor. Fordy jsou mezi hubnoucí automobilovou produkcí dnes spíše těžkými atlety, nový S-Max má sedmnáct metráků.

Silueta druhé generace S-Maxu je stejná jako u předchůdce. Dlouhý zašpičatělý čumák, nízká střecha a dlouhý rozvor naznačují, jaké to bude v kabině. Řidič ocení výborný výhled velkými prosklenými plochami a kabina je pořádně široká. Sedadla zadních řad (třetí je za příplatek) jsou sklápěná tlačítkem, v sedmimístné konfiguraci je podlaha kufru o nějaký centimetr nadzvednutá vůči nárazníku.

Příjemnou drobností jsou prahy, které jsou pod dveřmi vyříznuté. Usnadňuje to nastupování a i díky nim je lepší přístup k zadní řadě sedadel. Ford se opět chlubí maximálně snadnou manipulací se sedadly a tvrdí, že interiér umožňuje celých 32 způsobů uspořádání. Úroveň komfortu má zvyšovat nový systém odhlučnění, zabudovaný mimo jiné i do střechy. Jeho úkolem je kompenzovat vibrace.

Interiér působí luxusně. Středový panel přístrojovky drží styl nového Fordu Mondeo. Ne každému se to zamlouvá, ale všechno funguje, jak má, a je dobře dosažitelné. Multimediální systém zahrnující navigaci ohromí velkou dotykovou „televizí“, ale mohl by být rychlejší.

Ford S-Max

Kufr v sedmimístném obsazení pobere 285 litrů (měřeno po střechu), což je hodnota blízká objemu kufru fabie. V pětimístné konfiguraci je to 700 litrů pod krycí roletku. Víko může dostat elektrické otevírání, takže když k autu přijdete s rukama plnýma nákupu, stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem a samo se otevře.

Podivností je rezerva uchycená zespodu vzadu. Kdo někdy vyprošťoval zabahněnou a „zarostlou“ rezervu zpod zadního nárazníku u starých peugeotů, bude kroutit hlavou.

Rybí oko kouká dopředu

Největšími inovacemi prochází nové generace aut v oblasti výbavy moderními technologiemi. S-Max tak musí držet krok s konkurencí, ve výzbroji tedy nechybí LEDková přední světla vybavená „zastiňovacím“ systémem umožňujícím jet stále se zapnutými dálkovkami nebo adaptivní tempomat udržující konstantní odstup za předjedoucím autem. Velmi užitečný je hlídač mrtvého úhlu. Výborné je rybí oko kamery schované v přední mříži chladiče, které pomůže třeba při vyjíždění zpoza rohu. Má i ostřikovač pro umytí od nečistot. Šofér však spíš ocení odvětrávaná i vyhřívaná sedadla doplněná o masážní funkci.

Jednou z technických novinek je také inteligentní omezovač rychlosti. Ten může omezit maximální rychlost podle dat získaných z navigace, nebo ze systému čtení dopravních značek. Podle Fordu se díky této technologii mohou řidiči snadno vyhnout pokutám za rychlost.

Pohodlnější, ale stále sportovec

S-Max možná trochu zpohodlněl a kousíček sportovního řízu, kterým okouzloval předchůdce, vyměnil za ladné pohodlí. Ale je to jen pocit, protože zatáčí pořád jak o život. Pomáhá si k tomu kromě dobře nastavené geometrie náprav také přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce (pomáhá to autu stáčet se do oblouku). S lehkostí prořezává vzduch a pevně vede stopu a na to, jak je vysoký, se ani moc nenaklání. Nově může mít S-Max pohon všech kol (stejný jako v SUV Ford Kuga) a také nastavitelné odpružení.

Ford S-Max

Interiér je skvěle odhlučněný a utlumený, S-Max se tak hezky nese, absorbuje nerovnosti, prostě funguje, a to i na devatenáctipalcových ráfcích. Řízení je dost tuhé, ale jak je u fordů zvykem, je také velmi pevné a jisté. V S-Maxu představuje Ford zajímavost v podobě řízení s proměnným převodem. Mezi mezními polohami (maximálním rejdem) pak stačí necelé dvě otáčky volantem. V rychle projížděných zatáčkách není třeba přehmatávat a usnadní to manévrování ve městě. Mechanismus měnící převod je schovaný ve volantu, je tam elektromotor otáčející ozubeným kolem, převod se mění kontinuálně v závislosti na rychlosti. Citlivějšímu řidiči může vadit, že do zatáček, které jsou na pohled stejné, natočí volant vždy o trochu jinak.

Diesel se líbí více

Dvoulitrový turbodiesel s výkonem 180 koní si při svižné jízdě řekl o 7,6 litru nafty. Má elán, zabírá hladce a je dobře utlumený. Benzinový oturbený dvoulitr (240 koní), který má v nabídce nahradit legendární pětiválec, jede subjektivně podobně. Ale je to hlavně kvůli tomu, že se měničovému automatu, který je s benziňákem standardně spojen, nechce moc řadit. Pro říznější svezení je třeba otáčky vyhnat vysoko, ale to si pak přihne z nádrže bez rozpaků přes deset litrů. Podvozek benziňáku také působí lehce tvrdším dojmem.

Základní provedení s turbobenzinem 1,5 litru vyjde na 680 tisíc korun, nejlevnější turbodiesel (slabší dvoulitr se 150 koňmi) je za 734 tisíc. Pohon všech kol je k mání až ve vyšší výbavové verzi. Nejlevnější s-max 4x4 vyjde na 905 tisíc korun, oproti „dvoukolce“ je příplatek padesát tisíc. Ještě letos dorazí i vrcholové provedení s dvouturbovým nafťákem o výkonu 154 kW, to už je na dohled milionu.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...