Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ojetá ferrari přinášejí pohádkové zisky, akcie na burze je doženou těžko

  15:32
Pořídit si ojeté auto, nebo akcie dobře vydělávající firmy kótované na newyorské burze? Ve většině případů je lepší investicí druhá možnost. Pokud však akcie i auto nesou jméno Ferrari, platit to asi nebude. Vlastnictví ojetého legendárního modelu Testarossa totiž slibuje výnos, jaký akcie překonají jen těžko.
Cena ojetého Ferrari Testarossa v posledním roce stoupla na přibližně trojnásobek.

Cena ojetého Ferrari Testarossa v posledním roce stoupla na přibližně trojnásobek. | foto: Profimedia.cz

Jen měsíce zbývají do okamžiku, kdy se v podstatě každý bude moci stát majitelem ferrari. Tedy za podmínky, že se spokojí s tím, že si nekoupí „pouze“ jedno auto, ale rovnou podíl ve firmě, která je vyrábí. Již delší dobu avizovaný záměr vstupu automobilky Ferrari na burzu nabývá reálnějších kontur. Vlastnická skupina Fiat Chrysler minulý týden zaslala americkému regulátorovi SEC potřebné dokumenty.

Lepší investicí je však podle všeho pořídit si zánovní vůz značky Ferrari, než investovat do akcií stejnojmenné automobilky. A to přesto, že ty se mohou stát na burze hitem. Firma totiž několik let v řadě i přes regulaci výroby navyšuje jak tržby, tak i zisky. Má tedy veškeré předpoklady pro to, aby titul rostl.

Trh se staršími second-handovými ferrari však zažívá neskutečný boom. Dokazuje to index zpracovávaný společností Hagerty. Ten se vypočítává z prodejních cen třinácti modelů ferrari vyráběných v padesátých až sedmdesátých letech. A zatímco na začátku roku 2013 se průměrné staré ferrari počítané do indexu prodávalo za 2,45 milionu dolarů, letos v květnu už to bylo 5,38 milionu.

Vysoký výnos však neposkytují pouze tito veteráni. „I novější auta, jako je Ferrari Testarossa (vyráběná v letech 1984 až 1996 pozn. red.) v posledním roce téměř zdvojnásobila svou hodnotu,“ řekl agentuře Bloomberg ředitel konzultantské společnosti Kirtlington Rob Johnson.

Investor Kubát: Testarossa za rok zdražila na trojnásobek

Největší zájem o modely z osmdesátých let potvrzuje i Zdeněk Kubát z Penta Investments. A výnos jim přisuzuje ještě vyšší. „Jde třeba o modely typu Testarossa. Rok zpátky se dala koupit za 40 tisíc eur, dneska ji pod sto dvacet nedostanete,“ popisuje pro MF DNES investiční šéf Penty, který je sám velkým milovníkem rychlých aut.

Kubát společně se spolumajitelem Penty Markem Dospivou od začátku roku ovládá společnost Scuderia, autorizovaného prodejce vozů Ferrari a Maserati v Česku. A i Kubát sám kouzlu starších vozů z Maranella nedávno podlehl. „Chci být trochu investičně racionální, tak jsem si před rokem pořídil Ferrari 512 BBI z roku 1983 a musím to zaklepat, jsem na něm krásně v plusu,“ říká Kubát.

Potenciál byznysu podle něj souvisí zejména s rozvojem investic do veteránů. „Tento trh v posledním roce zažívá naprosté šílenství, není výjimkou, že některé modely šly na čtyřnásobnou cenu jen za poslední rok,“ uzavírá.

Ocenění jako luxusní zboží, ne automobilka

Aby překonaly takto vysokou laťku, budou to mít akcie Ferrari po plánovaném vstupu na burzu hodně těžké. A to přesto, že i od nich si manažeři z Fiat Chrysleru hodně slibují. I oni přitom odkazují na fakt, že Ferrari není v investičním světě obyčejným autem.

Například přímo šéf skupiny Fiat Chrysler Sergio Marchionne očekává ohodnocení ze skupiny vydělené automobilky Ferrari na 11 miliard dolarů (v přepočtu přibližně 270 miliard korun). To odpovídá přibližně dvacetinásobku zisků společnosti. Tímto koeficientem jsou obecně na trzích oceňovány právě akcie výrobců luxusního zboží, přičemž automobilky se většinou obchodují za méně než polovinu tohoto násobku zisků.

I kdyby akcie Ferrari pochytily charakteristiky výrobců luxusního zboží, na výnosy, které zaznamenávají mladší veteráni v čele s Testarossou, by to asi nestačilo.

Bloomberg European Fashion Index (který zahrnuje akciové tituly LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE a Hermes International) od roku 2006 posílil „jen“ asi na dvojnásobek své hodnoty. A značka Prada například od svého vstupu na burzu v roce 2011 odepsala 11 procent hodnoty.

K prodeji automobilky Ferrari se skupina Fiat Chrysler rozhodla proto, aby pomohla expandovat svým značkám Jeep, Alfa Romeo a Maserati. Na to chtějí dát ve Fiatu dohromady fond v hodnotě 48 miliard eur (v přepočtu 1,3 bilionu korun). Kromě výnosu z primární emise Ferrari (kam poputuje asi desetina akcií) plánuje Fiat Chrysler zpeněžit i dalších 80 procent tím, že je prodá svým vlastním investorům.

Loni v srpnu se vydražilo historické Ferrari 250 GTO za 38 milionů dolarů:

17. srpna 2014

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...