Koncern Volkswagen přiznal nesrovnalosti v údajích o emisích CO2 u nových vozů začátkem listopadu. Interní vyšetřování vyselektovalo přes 430 tisíc nově vyrobených vozidel modelového roku 2016 (například u Škody nabíhá do výroby v průběhu léta po celozávodní dovolené), které mohou mít problém se splněním limitů. Koncern ovšem ještě stále dopočítává starší auta, která značky německého koncernu vyrobily už dříve. Původní odhady mluvily o osmi stech tisících aut, které mají s CO2 problém.
Přehled modelů s nesrovnalostmi v údajích CO2 zveřejněný koncernem Volkswagen ZDE
Zveřejněný seznam zahrnuje vozy Audi, Seatu, Škody a Volkswagenu. Přesně jde o 430 046 vozů, z toho 83 282 škodovek, 15 733 audi, 32 161 seatů, 281 617 volkswagenů a 17 253 dodávek značky VW. U Škody je to 26 variant kombinujících různé modely, motory, karosářské varianty a převodovky. V případě české značky v seznamu figurují jen provedení s turbodiesely TDI.
Přehled uveřejněný koncernem odhaluje, že se problém týká dieselů 1,4, 1,6 i 2,0 ale také benziňáků TSI 1,0, 1,2, 1,4, 1,8 a dva litry montovaných do dalších modelů ostatních značek koncernu.
Automobilka přitom již od září čelí skandálu kolem falšování testů emisí oxidů dusíku, který zahrnuje zhruba 11 milionů vozů s naftovými motory, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.
Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu se nyní s nesrovnalostmi v údajích CO2 rozrůstá také na benzinové motory.
Unijní exekutiva každoročně kontroluje, zda výrobci aut dodržují unijní limity pro emise CO2. Automobilkám, u kterých zjistí pochybení, hrozí pokuta.
Nově registrovaná auta mohou podle unijních zákonů vypouštět v průměru nejvýše 130 gramů CO2 na kilometr. Pro každou automobilku se emise měří jako průměr za celý její vozový park.
Emise CO2 jsou přímo úměrné spotřebě paliva. Koncern Volkswagen na svých stránkách upozorňuje, že údaje uvedené v propagačních materiálech se mohou změnit.
Automobilka už informovala úřady, obchodní partnery a importéry o dalším postupu. Legalizace aut, která vykazují odlišné hodnoty emisí, proběhne tak, že znovu projdou procesem homologace, který se zaměří na produkci CO2. Vše má proběhnout pod dohledem německého úřadu pro dohled nad automobilovým trhem (KBA).
Dá se čekat, že naměřené hodnoty budou vyšší než ty původní. Což by ovšem znamenalo dodatečnou daňovou zátěž pro majitele vozů. V mnoha zemích EU se totiž podle hladiny emisí CO2 vyměřují daně. Volkswagen už oznámil, že začíná s příslušnými zeměmi jednat a případné dodatečné poplatky uhradí.