Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Prozkoumejte neviditelné policejní stíhače. Nepoznáte je

Prošmejdili jsme nový policejní speciál. Je to nenápadná Škoda Octavie s majáky schovanými v kabině, radary, kamerami a dalším nádobíčkem. Padesátka takových aut vyráží na české okresky.

Nové policejní speciály na silnici nepoznáte. Nemají typickou stříbrnou uniformu s nápisy a pruhy. Maják mají schovaný uvnitř. Jsou ale prošpikované tou nejmodernější výbavou. Jeden takový speciál vyšel na 1,3 milionu, to je víc než dvojnásobek základní ceny civilního provedení octavie se stejným pohonem (630 900 korun).

Nenápadné škodovky pohání přeplňované benzinové motory 1,8 TSI s výkonem 132 kW (180 koní) spojené s pohonem všech kol a automatickými dvouspojkovými převodovkami DSG.

Ještě než jsme nové „neviditelné“ okreskové stíhače (budou sloužit na silnicích nižších tříd, dálnice zůstávají revírem superbů a passatů) prolezli skrz naskrz, udělali jsme zajímavý pokus. Proti policejnímu speciálu s 1,8 TSI jsme postavili úplně novou Octavii RS 2,0 TDI. Obě měly pohon všech kol a automatickou dvouspojkovou převodovku.

Papírové výkony se příliš neliší: 132 kW benziňáku proti 135 turbodieselu, i rozdíl v hodnotě maximální rychlosti 229 vs. 230 km/h je jen kosmetický. Nafťák má o dost víc newtonmetrů točivého momentu (280 oproti 380), které by měly být výhodou pro dynamické zrychlení. Jenže na okresce výhodu maximální rychlosti není jak využít a ukázalo se, že i v dynamickém zrychlení jsou auta víc než srovnatelná. Pro úplnost doplňme, že dle technických údajů automobilky má 1,8 TSI zvládnout sprint z nuly na sto za 7,4 sekundy, RSo za 8,2 sekundy.

Na dlouhatánské rovince na testovacím polygonu Škody v Úhelnici jsme zkoušeli rozdíl. Auta obsazená v obou případech řidičem a spolujezdcem udržovala na plný plyn konstantní odstup. Čistě subjektivně se benzinové provedení rozjíždělo živelněji. Z toho plyne jediné: pokud nebudete výrazně lepší řidič a nepotkáte zatáčkovitou trať, s nejsilnější naftovou oktávkou policii neujede.

Za padesát octavií dala policie šedesát milionů. Na první pohled jsou nenápadné, modré, stříbrné, černé, hnědé. Zcela obyčejné, nemají ani LEDková světla denního svícení. Všechny mají karoserii se splývavou zádí typu liftback. Na odtrhové hraně víka kufru mají policejní speciály lištu - jakýsi malý spoiler v barvě karoserie.

Při bližším ohledání rozpoznáte LED světla za okny (vždy při horním okraji - vepředu v oblasti slunečních clonek) a kameru na přístrojovce.

Zástupci policie se chlubí hlavně zcela novým neviditelným majákem. Pro ostatní má být v akci zřetelněji viditelný, když bliká. On to totiž není maják v podobě světelné rampy na střeše, jak ho známe. Jsou to skupiny LED diod za předním, zadním a bočními okny zadních dveří, které blikají modře.

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě prosadit záměr zvláštního výstražného zařízení, které nebude potřeba používat v kombinaci s takzvaným střešním majákem,“ vysvětluje policejní prezident Tomáš Tuhý. S majákem je spojená také houkačka. Ta je navenek velmi hlasitá, přeslechnout ji bude jen velmi těžké. Zajímavé ale je, že uvnitř siréna téměř není slyšet.

Jediným výraznějším poznávacím znakem zvenčí je tenká, krátká anténa na střeše, té si ale za jízdy stěží všimnete. Za mřížkami v předním nárazníku jsou vidět přídavná světla a pod mřížkou chladiče bradavice radaru.

Octavie mají mikrovlnný radar umožňující dynamické i stacionární měření rychlosti. Systém umí měřit také rychlost vozidla jedoucího v protisměru.

K tomu také mají kameru schopnou přečíst registrační značku vozidla a porovnat ji s evidencí odcizených a hledaných vozidel. Záznamy z nezávislého kamerového systému může policie použít jako důkazní materiál v řízeních s řidiči podezřelými ze spáchání přestupku či trestného činu.

Záznam z kamery nahraný na disku ve voze nelze mazat ani nijak upravovat. Policista ve voze může v záznamech listovat a prohlížet je pouze za poslední dvě hodiny. Po skončení služby záznam stáhne jeho nadřízený na speciální flash disk se speciálním klíčem (bez něj nejde záznam stáhnout).

„Významným novým bezpečnostním prvkem jsou zabudované světelné signalizační elementy, které umožňují textově předávat informace řidičům v provozu, například varování před nehodou či jinou mimořádnou situací na vozovce,“ popisuje Jozef Baláž ze Škody Auto. Transparenty zobrazující červeným písmem různé nápisy jsou za předním i zadním sklem.

Zadní sklo a boční okna zadních dveří jsou zatmavené černou folií. Policejní octavie mají vozit v kufru hasičský přístroj nebo zastavovací pásy a některé také zdravotnické vybavení.

Standardní výbava vozů je ale umírněná. Nechybí klimatizace a základní rádio, okna zadních dveří jsou ale už stahovaná kličkami.

Zakázku na dodávku vozů získala mladoboleslavská automobilka ve veřejném tendru v červnu letošního roku. Jde o první část dodávky 88 škodovek za 110 milionů korun. Zbylých 35 octavií policisté dostanou do konce června 2016.

„Jde o první plošnou obměnu služebních vozidel s měřicí technikou pro skrytý dohled nad bezpečností silničního provozu od roku 1994, kdy byla obdobná vozidla poprvé pořízena,“ uvedl policejní prezident Tomáš Tuhý. „Vozidla jsou financována z Fondu zábrany škod a budou alokována na jednotlivé dopravní inspektoráty napříč Českou republikou,“ upřesnil.

Podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha byl dosud až na výjimky každý článek služby dopravní policie vybaven jedním neoznačeným autem, ne každé ale mělo výkonný radar nebo další techniku odpovídající současným potřebám. Nejpozději do poloviny příštího roku tak bude mít podle Lercha každý dopravní inspektorát a každé dálniční oddělení minimálně jedno moderní vozidlo pro skrytý dohled.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...