Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volvo zatočí s turbodírou. Použije k tomu bombu se stlačeným vzduchem

Nové Volvo S90 s nejsilnějším dieselovým motorem dostane technologii pro odstranění prodlevy turba. Díky tomu má mít S90 se vznětovým čtyřválcem lepší dynamiku než šestiválci osazení konkurenti.
Volvo PowerPulse

Volvo PowerPulse | foto: Volvo

Prodleva turbodmychadla je dlouhodobým problémem přeplňovaných motorů. Řidič sešlápne plynový pedál, ale chvíli trvá, než motor zabere. Je to způsobeno tím, že výfukové plyny, které roztáčejí turbínu, nemají v případě náhlé potřeby výkonu dostatečný tlak a chvíli trvá, než se tento tlak vytvoří. V autařské hantýrce se tomu říká „turbodíra“.

Výsledkem je náhlý příval síly, kdy motor v určitých otáčkách prudce zabere. Potíže s prodlevou turba trápí typicky více přeplňované výkonné motory, menší agregáty s lehkým přeplňováním se mohou už dnes pochlubit relativně plynulým nástupem síly.

Výrobci řeší problém s prodlevou různými způsoby, od obtokových ventilů přes variabilní geometrii turbodmychadel až po nová elektrická dmychadla, která chystá do sériové výroby zavést jako první automobilka Audi. U Volva teď přišli s vlastním systémem, který má turbodíru odeslat do propadliště dějin. A rovněž k tomu použije elektrický kompresor, ale zcela jinak než Audi.

Princip je vlastně docela jednoduchý. Volvo k motoru instalovalo nezávislý elektrický kompresor a menší tlakovou nádobu. Kompresor bere ve chvíli, kdy není třeba plný výkon, vzduch ze sání a natlakuje jím nádobu. Z té pak může ventil natlakovaný vzduch vypustit do výfuku těsně před turbínu turbodmychadla, která se tak roztočí okamžitě a není třeba čekat, až se ve výfukovém potrubí vytvoří potřebný tlak.

Reakce motoru na pokyny řidiče, které dává přes plynový pedál, tak mají být okamžité. V době, kdy se čeká na nástup elektricky přímo asistovaných dmychadel (elektromotor jej roztočí na potřebné otáčky), působí řešení Volva trochu zvláštně, ale mohlo by mít své výhody. Jak dokazují příklady z Formule 1, pohon dmychadla elektromotorem není vůbec jednoduchá a levná záležitost, správně to zvládá asi jen agregát Mercedesu. Potíží je například velké tepelné namáhání elektromotoru, což může vést k nespolehlivosti. Systém Volva toto eliminuje.

V praxi si si tento systém budeme moci vyzkoušet v novém Volvu S90 s dvoulitrovým čtyřválcem v provedení D5. Je otázkou, zda půjde o standardní verzi D5, nebo o vylepšené provedení motoru, které má výkon 173 kW a točivý moment 480 Nm. S ním má S90 s automatickou převodovkou a pohonem všech kol zrychlit na stovku za 7,3 sekundy a dosahovat maximální rychlosti 230 km/h, to vše při průměrné spotřebě 5,1 litru nafty na 100 kilometrů.

To na lepší dynamiku než u šestiválcové konkurence nevypadá, ale kdo ví, možná se u Volva chlubí pružným zrychlením. Třeba Audi A6 s třílitrovým šestiválcem o výkonu 160 kW zrychluje na stovku za 6,6 sekundy a kombinovanou spotřebu slibuje navlas stejnou jako S90.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...