Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kawasaki Z 1000 je komixový wrestler s apetitem sumisty

Jeden z nejultimátnějších japonských supernaháčů zaujme svou typickou agresivně nahrbenou siluetou a výrazem robotické šelmy jako vystřižené z kresleného komiksu. Podsaditý vzhled mašiny podtrhuje čtveřice mohutných hranatých výfukových koncovek. Pojede tenhle mega pokémon tak, jak vypadá? Pojede! A ještě trochu víc!
Kawasaki Z1000

Kawasaki Z1000 | foto: Jan Altner, Motodeník.czpro iDNES.cz

Ať obcházím motorku z které strany chci, z každého sváru jejího hliníkového rámu i z každé hrany na kapotě sálá zasloužené sebevědomí. Těžko vybrat nějaký dominantní prvek. Ale ano. Nejmarkantnějším znakem Kawasaki Z 1000 je beze všech pochybností maska, která dává mašině vzhled robota navracejícího se z kruté bitvy.

Celá maska je jakoby sražena dolů nějakou mocnou silou. Dva sešikmené světlomety jsou vybaveny čtveřicí supersvítivých LED diod. Při pohledu z blízka mají krajní diody dálkových světel v sobě dokonce svislé „panenky“, které činí výraz mašiny ještě uhrančivějším. Za jízdy jimi predátor propátrává prostor hodně daleko dopředu. Zajímavé je, že když parkuji čelem k bílé stěně, vykreslí LEDky dva ostře ohraničené úzké pruhy nad sebou.

Kawasaki Z1000

Z hliníkových řídítek vystupuje dvojice ostře řezaných zrcátek. Jejich nožky jsou pevně spojeny s vnějším obalem. Zrcátka se seřizují pohybem samotných skel. Za úsporným plastovým krytem, sloužícím zejména k ochraně před nalepením hmyzu pod palubní štít, se krčí futuristická palubní deska. Tvoří ji jeden lichoběžníkový LCD displej a řada LED diod. Po otočení klíčkem ve spínačce zahraje kawa na displeji krátkou digihru, kterou otestuje všechny jeho segmenty. Do hodnoty tří tisíc jsou otáčky motoru indikovány svislým sloupcem na displeji. Od čtyřech tisíc výš, přebírá funkci otáčkoměru vodorovná řada bílých ledek. Za číslicí 10 se jejich barva mění na červenou. Aktuální rychlost je zobrazena číselný údajem. Palivoměr tvoří sedm do kruhu uspořádaných segmentů, které při ostrém stylu jízdy dokážou mizet zatraceně rychle. Tlačítky lze zobrazit ještě hodnotu celkových a dílčích kilometrů nebo informaci o aktuálním dojezdu a okamžité i průměrné spotřebě.

Žrout

Ty dvě poslední je lépe nezobrazovat. Ani sebeúspornějším jízdním stylem se nepodařilo srazit hodnotu průměrné spotřeby pod třináct litrů. To je apetit hodný zápasníka sumo! To však jezdce neodrazuje při každé i té sebemenší příležitosti pořádně zakroutit rukojetí plynu a dopřát si orgie točivého momentu vedoucí zpravidla k předjetí kohokoli kdekoli.

Kawasaki Z 1000 v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor: 2045 x 790 x 1055 x 1435 mm
  • světlá výška: 125 mm
  • objem palivové nádrže: 17 l
  • výška sedadla: 815 mm
  • pohotovostní hmotnost: 220 kg / 221 kg (ABS)
  • pneumatiky: přední 120/70ZR17M/C (58W), zadní 190/50ZR17M/C (73W)
  • motor: kapalinou chlazený, 4-taktní řadový čtyřválec DOHC, 1043 ccm
  • maximální výkon: 104,5 kW (142 k) při 10 000 ot./min
  • maximální točivý moment: 111 Nm při 7 300 ot./min
  • převodovka: 6rychlostní
  • sekundární převod: řetězem
  • brzdy: přední dva kotouče o průměru 310mm, radiální 4pístkový monoblok třmen, zadní kotouč o průměru 250 mm
  • odpružení: přední upside down vidlice o průměru 41mm s možností nastavení komprese, odskoku a předpětí pružiny, zadní horizontální Back-link centrální tlumič, s možností nastavení odskoku a předpětí pružiny
  • cena: 299 900 Kč

Od spínací skříňky směrem vzad se zdvihá mohutná vlna nádrže. Vejde se do ní sedmnáct litrů paliva. Nádrž ve svých vybraných bocích poskytuje perfektní azyl kolenům jezdce. Navazuje na sportovně střižené tuhé sedlo. Barokní pohodlí nečekejte. Zato perfektní oporu při dechberoucí akceleraci. A o to tady jde asi trochu víc. Post spolujezdce je skutečně pouze symbolický. O tom, jak moc se s jeho přítomností počítá něco málo vypovídá i fakt, že je jeho sedlo barevně sladěno s motorkou. Designéři tedy při jeho tvorbě brali v potaz spíše skutečnost, že jej případný spolujezdec nebude svou přítomností zakrývat příliš často. I navzdory tomu jsme však jízdu ve dvou vyzkoušeli a po zhruba třicetikilometrové vyjížďce byl spolujezdec schopen opustit mašinu bez cizí pomoci a dokonce odešel po svých. Pod sedlem se ukrývá miniaturní prostor vhodný maximálně pro ukrytí dokladů.

Pro ostré hochy

Jízdní vlastnosti robotického predátora jsou stejně agresivní jako jeho vzhled. Vpředu skenuje silnici plně nastavitelná USD vidlice Showa o průměru čtyřicet jedna milimetrů. Navzdory tomu, že umožňuje nastavit jak kompresi, tak odskok i předpětí pružin, je její odezva nekompromisně tvrdá.

Na druhou stranu se ale mohu kdykoli spolehnout, že mne nenechá ve štychu a nepotopí se jako Titanic. Zadní hliníkovou kyvku má pod taktovkou podélně uložená pružící jednotka back-link. Také tady je nastavitelný odskok a předpětí pružiny. Její excentrické umístění spolu se svisle umístěnými škrtícími klapkami valnou měrou přispívá k maximální centralizaci hmot do středu mašiny. Mimochodem její rozvor je pouhých 1435 milimetrů. To spolu s odlehčením horních partií díky rámu z hliníkových slitin a celkové hmotnosti 220 kilogramů umožňuje za všech okolností manévry ostré jako břitva.

Letošní model Z1000 také výrazně vylepšil stabilitu biku ve vyšších rychlostech. Měl jsem možnost otestovat jízdní vlastnosti při hodnotách rychloměru hodně přesahujících dvousetkilometrovou hranici a mohu potvrdit, že mašina sedí jako přibitá. Hranici vysokorychlostních pokusů stanovil aerodynamický odpor. Náporu větru o síle hurikánu opravdu nelze vzdorovat věčně.

Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000

Po nastartování a pravidelném disko představení LEDek na palubce se za zlověstného temného, utlumeného dunění prohřívá motor. Pomalu projíždím centrem města. Dlažbu ani rozbité a vlnité okresky šelma nerada. Proskáču se městem až na hranice hladkého asfaltu a dám poprvé kawě pořádně napít. Zadní sto devadesátka se zapře o silnici a sto čtyřicet dva koní zarazí jezdce do sedla.

Nikdy ani na vteřinu ale není důvod k sebemenším pochybnostem o perfektní kontrole nad strojem. Bílé diody vesele letí naproti těm červeným a říkají, že je čas řadit. Kvalty zapadají přesně s vojenským drilem. Bum, bum, bum a je tam šestka. Až se mi tomu nechce věřit a tak projedu celou škálu ještě jednou dolů a nahoru.

Na nejvyšší zařazené rychlosti jsem zase rychlostí blesku a mašina svým potenciálem budí dojem, že by ještě minimálně dvě rychlosti navíc snesla. Později zjistím, že šestý rychlostní stupeň má neuvěřitelný rozsah. Při běžné jízdě po okresce vlastně ani není potřeba řadit. Já ale chci pořád znovu a znovu poslouchat ten brutální hard core, který nabídnou čtyři ostře lomené koncovky výfuku. První tóny předehry zazní mezi sedmi a osmi tisíci.

Nemá soupeře

Od té chvíle silou nacpaný čtyřválec odhazuje veškerý ostych a syrově ječí aby nenechal nikoho na pochybách, že neprojíždí žádné ořezávátko. Při sportovním posazu jsem zvyklý mít na stupačkách položeny v podstatě pouze špičky bot. Koncovky výfuků jsou ale zalomeny tak strmě vzhůru, že při této poloze nohou dosedají paty na výfuky. Naštěstí jsou koncovky zakryty plechy tepelných štítů a boty ani výfuky tak nedošly k úhoně. Tvůrci zřejmě preferují stupačku ve středu boty.

Na silnici nadupaný muscle bike jen stěží nachází konkurenci. Zatáčky vykružuje s robotickou přesností odpovídající jeho furturistickému vzhledu. Rovinkami pak prostřelí jako laserový paprsek. Když se „zedův“ přísný pohled objeví v automobilovém zrcátku, má to ve většině případů za následek ohleduplný úhybný manévr. Tímto děkuji všem předjížděným za mimořádně vstřícný přístup.

Udržet ten gejzír steroidů na uzdě není jednoduché. Výrobce tuto zodpovědnou funkci svěřil dvojici radiálních brzdičů Tokico se zubatými kotouči o průměru tři sta deset milimetrů na předním kole a jedné dvěstěpadesátce s dvoupístem vzadu. Každý, i ten sebe jemnější pohyb prstů na páčce radiální pumpy, je klasickými hadicemi spolehlivě přenesen dolů do brzdičů a dá se říci, že úměrně tomu, jak mašina jede, také odpovídajícím způsobem brzdí. Motorka s takto atletickými parametry by si možná zasloužila pancéřové opletení brzdových hadic.

Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000

Čtyřpístové kotvy mají plynulý ale nekompromisní nástup a utahat se mi je nepodařilo ani hodně razantní jízdou stylem brzda/plyn. Takže konstruktéři pravděpodobně počítali dobře. Brzdový systém je samozřejmě vybaven protiblokovacím systémem ABS, ale za čtyři dny jezdění se mi podařilo vyprovokovat jej k akci pouze jednou a na zanedbatelný zlomek sekundy. Jinak se do řízení neplete.

Kawasaki Z1000 není typický cestovatelský speciál. Není ani okruhový požírač rekordů. Je to klasický adrenalinem nabitý muscle bike s obrovskou porcí krouticího momentu, který se nebojí kdykoli použít. Ještě více než točivého momentu má ale sexappealu a jeho uhrančivému pohledu divoké šelmy z japonského komiksu se jen těžce odolává. Testovaná verze se dá pořídit těsně pod hranicí tří set deseti tisíc korun.

Za příplatek dalších čtyřiceti tisíc korun je v nabídce ještě agresivnější příbuzný nesoucí přízvisko Sugomi. V japonštině to znamená „šířící hrůzu“, „zanechávající nesmazatelný dojem“ nebo třeba „budící respekt“. Na první pohled se od testované mašiny liší pouze matně černým lakováním v kombinaci s matnou purpurovou. Na místo čtyřech kosmických trysek jsou jeho čtyři výfuková kolena svedena do jediné karbonové koncovky Akrapovič. Podle mého názoru i reakcí okolí jsou ale dostatečně „Sugomi“ verze obě!

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...