Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes má k němu blízko věkem i klientelou. Z nejstaršího modelu německé značky postavili opulentní landaulet. Šejkové a ruští oligarchové se o něj poperou.

Jednou z hlavních hvězd expozice Mercedesu na autosalonu v Ženevě, který právě dnes otevírá, je model určený pro opravdu náročné. Kombinuje v sobě vlastnosti off-roadu, limuzíny a kabrioletu, má extrémní proporce, 12 válců a vznikne v počtu pouhých 99 kusů.

Terénní Mercedes-Benz třídy G je sám o sobě kultovním modelem. Těší se velké oblibě mezi milionáři a miliardáři, zejména v zemích bývalého Sovětského svazu a v ropných velmocích na Blízkém východě. Vyrábí se už od roku 1979, ale díky dostatečně honosné značce, nezaměnitelně hranaté karoserii a neustálým inovacím nemá nouzi o odbyt. Naopak, loni počet vyrobených aut poprvé v historii překročil 20 tisíc kusů za rok.

Symbol bohatství

Géčko dnes není ani tak lehký armádní vůz nebo pracovní stroj do náročných podmínek, ale především statusový symbol, zhusta opatřený znaky dvorního ladiče mercedesů (AMG) a poháněný silným benzinovým motorem. Nikdo to neví lépe než sama automobilka, a tak v posledních letech vzniklo několik výjimečných, a prodejně velmi úspěšných verzí, na které Mercedes navazuje dalšími a dalšími deriváty.

Už od roku 1999 jsou nedílnou součástí nabídky Mercedesu třídy G osmiválcové verze AMG. O deset let později, v roce třicátého výročí třídy G, začal Mercedes představovat nejrůznější luxusní edice. A jejich úspěch motivoval výrobce k dalším vylepšením: nejprve to byl horentně drahý dvanáctiválec, později luxusní šestikolový pick-up se zvýšeným podvozkem G 63 AMG 6x6. Před dvěma lety se u zvýšeného osmiválcového G 500 4x4^2 s motorem 4,0 l V8 biturbo z Mercedesu AMG GT potvrdilo, že zájem těch nejbohatších o luxusní off-roady stále není vyčerpán.

Na letošním ženevském autosalonu se proto představuje Mercedes-Maybach G 650 Landaulet. Za základ posloužily extrémní verze AMG, ale pod kapotu se nastěhoval motor z G 65 AMG a výbava je hodna značky Maybach. K tomu se ještě přidává koncepce karoserie landaulet, tedy limuzíny se stahovací zadní částí střechy.

Tradice landauletů sahá ještě do dob kočárů tažených koňmi. Tato koncepce se úspěšně přenesla i do světa luxusních automobilů a období slávy zažila v meziválečném období, zejména v podobě zakázkových karoserií. Ale ani později landaulety neupadly v zapomnění, spíše se jejich využití zúžilo na reprezentační účely, zejména ve službách králů, prezidentů a papežů. Sám Mercedes-Benz takových vozů v poválečném období představil hned několik: v padesátých letech landaulet na bázi modelu 300d, o deset let později na základech typu 600 a nejnověji pod označením Maybach 62 Landaulet.

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Po stovce Mercedesů G 63 AMG 6x6 tedy přichází další limitovaná série, 99 kusů Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, které výše popsané interpretují novým způsobem. Až po zadní pár dveří vypadá tento vůz docela normálně, ale pak následuje prodloužená otevřená část, v případě nutnosti krytá plátěnou střechou. Zadní partie vozu přitom neukrývají korbu na náklad jako v případě G 63 AMG 6x6, ale otevřenou kabinu s párem sedadel, nebo přesnější řečeno luxusních křesel.

Výbava interiéru překračuje vše, co bylo dosud možné u třídy G získat. Samozřejmostí je dvoubarevné čalounění kůží na sedadlech, která pocházejí z Mercedesu třídy S a jsou vybavena masážní funkcí. Zadní část lze od předních sedadel oddělit elektricky výsuvnou dělicí stěnou ze skla. Každý ze zadních pasažérů má k dispozici vyhřívaný držák na nápoje a vzadu se nacházejí také dva desetipalcové displeje multimediálního systému. Nastupování usnadní elektricky výsuvné nášlapy.

Mimo všechen ten luxus je však G 650 Landaulet také drsným off-roadem bez technických kompromisů. Stálý pohon čtyř kol zahrnuje uzávěrky všech diferenciálů a po vzoru G 63 AMG a G 500^2 přidává portálové nápravy, které díky redukčním převodům v nábojích kol zvyšují světlou výšku na 450 mm. O pohon se stará motor 6,0 l V12 se dvěma turby, který dává 463 kW, tedy 630 koní, a 1 000 Nm. Tento fakt zdůrazňují znáčky V12 Biturbo, exkluzivitu modelu pak podtrhují nápisy Landaulet vylisované na discích kol.

Ale aby nedošlo k nedorozumění: stále je to auto stavěné v sedmdesátých letech pro jízdu v terénu a tomu odpovídají i jízdní vlastnosti. Pro vyzkoušení maximální rychlosti přes 200 kilometrů za hodinu bude třeba řidičský cit na úrovni pilota kamikaze a v zatáčkách bude obratnější i ten nejlevnější mercedes v nabídce.

Opulentní off-road s délkou 5 345 mm má proti standardnímu géčku rozvor prodloužený o půl metru na 3 428 mm, přičemž výška 2 235 mm zajistí, že ho nebudete potkávat ve frontě na myčku. První kusy budou dodány na podzim 2017. Cena zatím nebyla zveřejněna, ale je zřejmé, že G 650 Landaulet je z těch vozů, které nejsou určeny pro ty, kdo se potřebují ptát na cenu. Je jasné, že méně než sedm milionů korun, které stojí „normální“ G 65 AMG, to nebude. Počítejte spíše s dvojnásobkem.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...