Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dvoukolový Abarth je v podání Yamahy parádní neo-retro

Dvorní ladičská firma Fiatu se pustila limitovanou edicí Yamahy XSR900 Abarth i do světa motocyklů. Pro zasvěcené se nejedná o tak velké překvapení, protože spolupráce Abarthu s Yamahou začala už před deseti lety, byť to původně vypadalo pouze na marketingovou spolupráci a podporu Valentina Rossiho.
Yamaha XSR900 Abarth

Yamaha XSR900 Abarth | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Nyní se obě firmy rozhodly představit hmatatelný výsledek své spolupráce i zákazníkům. A rovnou vlastně výsledky dva. Představena nebyla pouze Yamaha XSR900 Abarth, ale i automobil Fiat Abarth 695 XSR Yamaha. Oba Abarthy budou vyrobeny v limitované edici 695 kusů a prvních 150 zákazníků získá jako bonus zážitkový den s Abarthem včetně tréninku na okruhu.

Yamaha XSR900 Abarth logicky vychází z konstrukce XSR900. Úplně nová je však pozice jezdce - stroj má především užší a níže položená řídítka, přibyla přední karbonová kapota zajišťující skromnou, ale stylovou ochranu proti větru. Sedlo spolujezdce je zakryto karbonovým krytem, po jehož odejmutí se monopost promění v dvoumístný stroj. Abarth vyniká použitím ušlechtilých materiálů a kvalitním zpracováním.

Sama Yamaha prezentuje tento stroj jako neo-retro, což přesně sedí. Podstata spočívá v tom, že stroj uznává klasickou koncepci motocyklů a pocitově se vrací ke kořenům café-racerů, ale přitom využívá moderní technologie a materiály. A hlavně je nádherná.

Motocykl je na první dojem vratký a je třeba zvyknout si na specifickou ergonomii caferaceru

Počasí nám během testu příliš nepřálo

Jednoduchost především

Ovladače na řídítkách jsou jednoduché a dobře přehledné. Mimo základních ovládacích prvků najdete na levé části řídítek ovládání kontroly trakce, na pravé pak tlačítko pro výběr jízdního režimu. Sdružený monochromatický displej není velký, ale je dobře čitelný i přehledný a svým kulatým tvarem dobře zapadá do celkového designu. Kombinací klasického tvaru a moderního displeje zajímavě kombinuje moderní a klasické konzervativní hodnoty. Po jeho obvodu dominuje stupnice otáčkoměru, největší číslice zobrazují rychlost, v horní části displeje se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň a nechybí ani počítadlo kilometrů, informace o zvoleném jízdním režimu a kontrole trakce.

Přední světlo je klasické a stejně jako ve směrovkách jsou použity běžné žárovky, zatímco zadní světlo kombinované s brzdovým světlem tvoří 24 LEDek. Zrcátka jsou přehledná, vypadají hodně vytažená do stran, ale to je spíš kontrast k úzkým řídítkům. Dobře vypadá prošití semišového sedla červenou nití. Pozice řidiče je hodně na řídítkách a přední karbonová kapota kryje před větrem vážně jen symbolicky. V pomalých rychlostech je jízda náročná a namáhavá, trochu se to zlepší ve vyšších rychlostech, kdy vás nadlehčuje proudění vzduchu. To však není nedostatek, ale vlastnost, prostě frajeřina někdy bolí

Motor má obsah 847 ccm a výkon 115 koní

Srdcem stroje je vodou chlazený tříválec o objemu 847 ccm. Výkon 115 koní je podpořen slušným krouťákem 87,5 Nm. Motor má slušný zátah už od spodních otáček. Nástup výkonu je plynulý a přesto motoru nechybí ani agresivita. Proti svému staršímu sourozenci XSR900 má v sobě motor víc emocí, které nám občas u japonských motorek chybí. Zásluhu na tom má samozřejmě i výfukový systém Akrapovič, který je nedílnou součástí modelu Abarth.

Motor nabízí tři výkonové režimy: A, B a Standard. Volit můžete podle svých schopností nebo prostě podle nálady. Nezávisle na jízdním stylu můžete zvolit i jeden ze tří stupňů kontroly trakce. Vibrace motoru nejsou velké, ale díky tomu, že ležíte na řídítkách, přenáší se vám do těla. Převodovka je přesná a dobře odstupňovaná a motor není potřeba příliš vytáčet.

Ve městě dá stroj zabrat

Odpružení je tvrdší a odpovídá sportovnímu charakteru motocyklu. Opět se tu projevuje natažená pozice jezdce a díky váze na rukou a na řídítkách dostáváte od předku výbornou zpětnou vazbu a víte o všem, co se na předním kole děje. Horší je pak manévrovatelnost ve městě, kde je kvůli natažené pozici a menšímu rejdu manipulace se strojem složitější. Naopak na zatáčkovitých okreskách s ní zažijete spoustu radosti a nepochybuji, že s ní bude zábava i na okruhu. Ze začátku jsem se sice cítil na téhle yamaze trochu nestabilní a působila na mě vratkým dojmem, ale to je prostě svět café racerů a brzy si zvyknete na jeho kouzlo. Zadní tlumič je navíc nastavitelný a můžete si jej přizpůsobit svým požadavkům.

Většinu testovacích kilometrů jsme najezdili na mokru a při teplotách jen lehce přesahujících deset stupňů, ale i tak fungovaly sériové pneumatiky Bridgestone Battlax výborně a poskytovaly dobrý grip. Brzdy naprosto odpovídají tomuto motocyklu, brzdí slušně a dobře se i dávkují. Jen ABS předního kola s plastovým krytem a bowdenem kolem celého brzdiče ruší jinak do detailů propracovaný design.

Pokud uvažujete o XSR900 a teď zvažujete jeho derivát XSR900 Abarth, pak na to rovnou zapomeňte. Je to totiž pocitově úplně jiný stroj, na kterém je vidět, jak moc je možné motocykl změnit úpravami po technické stránce relativně malými. Cena XSR900 Abarth je pro český trh stanovena na 339 990 korun. To není úplně málo, ale vzhledem ke konkurenci a použitým materiálům ani přemrštěná. Navíc se jedná o omezený počet kusů, který je už z větší části rozebrán.

Celkově ve mně nechal motocykl výjimečný dojem. Jedná se sice o limitovanou edici, ale Yamaha ukázala, že chápe zákazníky, kteří nečekají jen sterilní kvalitu, ale hledají u motocyklů hlavně emoce. A že se nejedná jen o jeden případ, potvrzuje Yamaha svým projektem Faster Sons, který tento směr v poslední době výrazně podporuje.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...