Tolik aut prodá Škodovka v celém Česku za tři čtvrtě roku. Jsou to jiná měřítka, ve kterých tady v Číně uvažují. Šanghaj má 22 milionů obyvatel, dvě České republiky v jednom městě.
Osm pavilonů šanghajského výstaviště, kde probíhá největší asijský autosalon, podle toho vypadá. Jsou naplněné k prasknutí. Ještě před pár lety jsme se zdejším automobilkám smáli, dnes z nich jde strach. Pokrok, jaký za pár sezon udělaly, je neuvěřitelný. Když otevřete dveře modelů desítek značek, o kterých mimo Čínu nikdo neslyšel a ony tu prodávají miliony aut, stále cítíte zápach lepidel a umělých hmot typický pro čínské tržnice, ale to je jediný závan minulosti. Design i kvalita zpracování je na výši.
SUPERGALERIEŠanghajský autosalon obrazem Podívejte se na to nejzajímavější z šanghajského autosalonu ZDE |
Okaté kopie aut zavedených značek dnes vyrábějí jen největší zoufalci, na napodobeninu porsche nebo range roveru tu narazíte, ale jsou to výjimky. Ostatní neustále obměňují nabídku, inovují a nechají si poradit. Trh s designéry, návrháři, kteří auta oblečou do atraktivního kabátu, je celosvětově velmi probraný. Protože všechny aspoň trochu šikovné najali Číňani. A nejen designéři, konstruktéři či obchodníci, všichni v Číně vidí obrovskou příležitost - neomezené zdroje (především kapitálu) a možnost být u toho, u začátků automobilismu v miliardové zemi. Na šanghajském autosalonu se tak představuje nová značka z Hongkongu, jejíž kompletní paletu modelů navrhlo věhlasné italské designérské studio Pininfarina. A neztratí se ani Češi, shodou okolností právě se začátkem autosalonu nastoupil na pozici hlavního designéra interiérů automobilky Changan Jaromír Čech, muž který třináct let maloval toyoty a lexusy. Changan má hlavní designérské centrum v Turíně, ve kterém nyní pracuje dvě stě lidí.
Bezhlavému kopírování a nekonečnému upravování prehistorických motorů původem od Mitsubishi a Hyundaie, se kterými mnoho čínských značek začínalo, je konec. Mario Brunner, rakouský specialista na převodovky dnes pracuje u značky Haima. Menší z hráčů na čínském trhu, který loni v prosinci oznámil, že v roce 2018 začne stavět továrnu Bulharsku, se rozhodl investovat do vlastního vývoje. Mario Brunner tak v Šanghaji představuje novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku vlastní konstrukce, jeho kolega pak nový benzinový turbomotor, který si moderním nastrojením nezadá s agregáty zavedených značek a překonává je výkony.
Když tedy šéf Volkswagenu Matthias Müller říká, že Čína je pro automobilku druhým domovem, není to jen fráze. „Rozhodnutí týkající se Číny se budou dělat v Číně, ne ve Wolfsburgu (sídle koncernu VW - pozn.red.). V budoucnosti se koncern Volkswagen stane ještě více čínským,“ prohlásil na autosalonu šéf německého koncernu, který se přetahuje s japonskou Toyotou o pozici největší světové automobilky.
Nejprodávanější auta na čínském trhu v roce 2016
|
Na trhu, kde se ročně prodá 24 milionů aut, být musíte, pokud chcete být světovým hráčem. A Volkswagen má v Číně jedinečnou pozici, pro starší generace je jméno značky dokonce synonymem pro auto. V roce 1984 tu totiž partnerstvím německé značky s čínskou firmou SAIC automobilismus začal. „A stále je mnoho těch, kteří si právě kupují svoje první auto v životě, hlavně v oblastech mimo města,“ vysvětluje Tomáš Kotera, šéf komunikace čínského zastoupení Škody.
Z 23,8 milionů aut, která se v Číně v loňském roce prodala, bylo 317 tisíc škodovek a do roku 2020 chtějí prodeje vyhnat na 600 tisíc. „Všechny jsou vyrobené v Číně. V joint-venture podniku s automobilkou SAIC tu vyrábíme vozy v pěti továrnách,“ vypočítává Kotera. Automobilka od příchodu do Číny před deseti lety prodala na místním trhu více než dva miliony vozů, z toho 1,1 milionu octavií. Pro značku, která za loňský rok vyrobila 1,2 milionu aut na celém světě, je tedy Čína největším trhem a šanghajský autosalon je pro ni extrémně důležitý.
Takže není divu, že její šéf Bernhard Maier i další vládci světových automobilek, které se prezentují na šanghajském autosalonu, mluví o čínském trhu jako hlavní prioritě. Maier na autosalonu oznámil, že značka v následujících pěti letech proinvestuje v Číně šedesát miliard korun. K tomu dodal, že značka připravuje nový model extra pro Čínu. Má jít o malé SUV, což je kategorie aut, která šanghajskému autosalonu kraluje.
Přehlídka aut je ale mnohem rozmanitější, po prvotní éře klasických limuzín to začínají zkoušet s jinými typy - hlavně MPV a nově také kombíky. Na autosalonu je představuje hned několik domácích výrobců a premiéru má v Šanghaji také faceliftovaná Škoda Octavia ve verzi kombi. Dosud značka v Číně vyráběla vždy jen provedení liftback. Nabízet se bude výhradně v provedení vycházejícího z verze Scout a má být na čínském trhu modelem, který vyplňuje prostor mezi octavií a SUV Kodiaq, které má na autosalonu asijskou premiéru.
Čína se ovšem snaží živelnou motorizaci moderovat. Města kryje smogová deka, samosprávy tedy přístup k autům omezují. Kromě auta je třeba také se dostat k registračním značkám. V Šanghaji je draží, vyjde to až na čtvrt milionu korun, to je cena fabie. V Pekingu „espézetky“ losují, aktuálně je do loterie přihlášeno 3,27 milionu lidí, ročně jich město přidělí jen 150 tisíc. Existuje ovšem řešení, jak se dostat k autu rychleji - pořídit si elektromobil. V Šanghaji na něj barevně odlišenou (zelenou) značku dostanete bez čekání. Právě elektromobilita je další velké téma na autosalonu.
A není to jen přešlapování, jako u světových značek, které na nástup elektromobility stále jen zbrojí. V Číně má elektromobil smysl i díky specifickému používání aut - lidé tu jezdí hlavně v rámci městských aglomerací, na dlouhé cesty používají vlaky. Na výstavišti se tak představují také automobilky specializované výhradně na elektromobily, snad každá druhá domácí značka má hybridní nebo plně elektrické auto v nabídce. Stejně jako ve zbytku světa se ovšem snahy automobilek nepotkávají se zájmem zákazníků, v loňském roce tvořily elektromobily jen dvě procenta čínských prodejů, místní úřady chtějí, aby to v roce 2020 bylo dvanáct procent.
Dominantními hráči na čínském trhu jsou domácí Beijing Automotive Group a pak BYD, ve kterém drží podíl Warren Buffet. Právě BYD je co do objemu prodejů největším výrobcem automobilů světa, se svými autobusy na baterky už obsazuje i Evropu.
Zahraniční značky přítomné na čínském trhu se tedy ke zbrojení přidávají. Ford uvede na čínský trh elektromobil v příštím roce. GM chce do roku 2020 uvést deset elektrických nebo hybridních modelů, v příštím roce otevře v Šanghaji fabriku na akumulátory pro ně.
Audi oznámilo, že v příštím roce představí sériovou verzi velkého elektrického crossoveru a na autosalonu se chlubí studií, která naznačuje, jak bude vypadat. Stejný postup volí Volkswagen a také Škoda. Ta vůbec poprvé v historii prezentuje studii premiérově mimo Evropu. SUV se siluetou kupé jménem vision E má akumulátory v podlaze (dojezd má být až 500 km), pohon všech kol provedený elektromotory a futuristický interiér. Podle Škody je ta správná chvíle se do elektromobility pustit se vší vervou a vážností. „Nastal čas, kdy můžeme nabídnout efektivní elektromobil za akceptovatelnou cenu,“ říká Bernhard Maier. Kvůli vývoji emisní legislativy a prognózám předpovídajícím změny chování a preferencí zákazníků jí nic jiného nezbývá.
Sériové auto bude z Visionu E v roce 2020. Bude to vůz, který se představí a bude prodávat v Evropě a určitě brzy nato i v Číně. „Prozatím se rozhodujeme, zda elektrický vůz budeme vyrábět v České republice,“ uvedl pro iDNES.cz Bernhard Maier. „Ještě předtím, v roce 2019, představíme Škodu Superb se systémem plug-in hybrid,“ zopakoval Maier v Šanghaji. A do roku 2025 bude mít Škoda v nabídce pět automobilů s čistě elektrickým nebo hybridním pohonem. „Zatím se rozhodujeme, zda z toho budou tři hybridy, nebo tři elektromobily,“ upřesnil Maier. „Za osm let bude každý čtvrtý prodaný vůz značky Škoda na světě buď plug-in hybrid, nebo čistý elektromobil.“
Maierův šéf, předseda představenstva koncernu VW Matthias Müller v Šanghaji vytyčil jasný cíl: Do roku 2025 prodávat ročně 1,5 milionu elektroaut.