Jak se auta mění, mění se i požadavky na řidiče. Na palubě s sebou stále vozíme více a více věcí, které nás mohou rozptylovat, a podle německého ADACu stojí nepozornost řidiče přibližně za každou desátou dopravní nehodou.
Ve Velké Británii proto bezpečností organizace IAM Roadsmart a tamní nejprodávanější automagazín Auto Express zorganizovaly test, v němž se novináři s odborníky snažili najít činnost, která nejvíce odvádí pozornost od řízení. Redaktor Auto Expressu Joe Finnerty a britská naděje v seriálu Formule 3 Jamie Chadwick měli za úkol zastavit na určitém místě a zajet měřená kola na okruhu, a to vše při psaní SMS, zadávání cíle do navigace, telefonování, svačení, pití a rozhovoru se spolujezdcem.
Ovládání navigace se ukázalo jako nejhorší, až po něm byl tradiční strašák: psaní SMS. Ani jinak velice koncentrovaný závodník Jami Chadwick nedokázal při používání navigace zastavit na vytyčeném místě. A srovnání ukázalo, že i běžný hovor se spolujezdcem snižuje pozornost, kterou věnujeme řízení. I on totiž ovlivňuje reakční dobu při brzdění. Je na tom ale lépe než telefonní hovor, i pokud používáte handsfree, musíte se na konverzaci více soustředit a nedáváte tolik pozor na dění na silnici.
Míra toho, jak moc může navigace odvádět pozornost, se samozřejmě liší podle auta a jeho palubního systému a také podle řidiče, který by si měl s podobnými technologiemi rozumět. Velká Británie proto zavádí novinky do systému zkoušek pro získání řidičského oprávnění. Ty mají totiž více odpovídat reálným situacím za volantem, v ostrovním království má navigaci v autě více než polovina šoférů. Žáci autoškol budou muset za jízdy předvést, jestli umí zadat cíl a následovat pokyny nebo jestli umí zapnout vyhřívání zadního okna. Podobné úkoly nahradí tradiční couvání okolo rohu. Testy v autoškolách pro 21. století budou zahrnovat i jízdu po dálnici – zatím se totiž i v Británii odehrávaly spíše na klidných silnicích v různých obytných zónách.