Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Česku se chystá výroba obojživelného minibusu, už plave po Slapech

  15:47
V České republice se připravuje sériová výroba obojživelných minibusů, které najdou uplatnění například v rekreačních oblastech. Využívat by je ale mohli i záchranáři při povodních. Výrobní prostory mají vzniknout v okolí Prahy, poptávka je hlavně ze Spojených arabských emirátů, Ruska nebo Číny.

Novinářům to při představení prototypu na Slapské přehradě řekl Robert Šubík z české pobočky společnosti Enjoy Tech Limited, která za projektem stojí.

„Momentálně jsme schopni vyrobit maximálně do pěti kusů ročně. V průběhu roku bychom se chtěli trochu rozrůst a výrobu zvýšit,“ uvedl Šubík. „Očekáváme velký zájem z Emirátů, odtud máme zpětné vazby už teď,“ dodal. Jaká bude základní cena, zatím nechtěl říci. Bude záležet hlavně na tom, jakou verzi si zákazník zvolí.

Obojživelný mikrobus v číslech

  • délka x šířka x rozvor: 7200 x 2360 x 4325 mm
  • světlá výška: 160 mm
  • ponor: 85 cm
  • výtlak tělesa: 5,6 t
  • kapacita: 12 osob včetně řidiče
  • motor: OM 651 DE 22 LA, Euro 6, 95 kW, 3800/min
  • lodní pohon: hydraulický o síle 2x4,2 kN
  • maximální rychlost na pevnině: 90 km/h (omezovač)

Základem je standardní Mercedes Sprinter, který je dále upravován. Na bázi komerčního vozidla bylo výhodné stavět obojživelný speciál i kvůli servisu. „Klíčové bylo zachovat zásadní prvky od mercedesu a maximálně se jim přizpůsobit, nevymýšlet nic nového,“ řekl Šubík.

Na vodě se minibus ovládá podobně jako na silnici, speciální software podle otáčení volantu reguluje tah lodního motoru. Po vjetí do vody řidič vypínačem přepne automobil do plavebního režimu a pak už postačí jen určovat směr a rychlost malým joystickem na dveřích a otáčením volantu. Po jeho dotočení do koncových poloh se mezi motory vytvoří vzájemný protitah, díky němuž se plavidlo dokáže otáčet kolem své osy. K ovládání na vodě stačí kurz vůdce malého plavidla a na silnici řidičský průkaz D1.

K výrobě sedmimetrového předváděného modelu, který pojme 12 cestujících včetně řidiče, bylo zapotřebí 8000 hodin. Pasažéři mohou nasedat i na vodní hladině při uvázání u mola, a to pomocí třímetrové hliníkové lávky. Nastupování na suchu nevyžaduje žádná zvláštní zařízení.

Konstruktéři měli na zřeteli především zajištění maximální bezpečnosti cestujících. Plášť je proto vytvořen z několika vrstev a komor, vyplněných nenasákavou pěnou, oplechovaných a zalitých polypropylénovým nástřikem. Samozřejmostí jsou lodní prvky jako dvě kotvy nebo plovací vesty pro všechny pasažéry. V motorovém prostoru a v kabině je umístěno drenážní čerpadlo pro případné odčerpání vody.

Nápravy, řízení, kardan, výfuk, přední světla a další prvky jsou chráněny před vniknutím vody. Podlaha je z teakového dřeva, které se používá na luxusních jachtách, nerezové zábradlí je zhotoveno na míru, zadní nárazník je vyřezávaný z pěny.

Klimatizační jednotky jsou umístěny nad řidičem, takže klimatizaci lze spustit i na vodní hladině. Přední chladič motoru je ve vodě ochlazován ve vodní lázni.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...