Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Zimní gumy na teplé silnici hůř brzdí, zkusili jsme to

  0:31
Na jaře dosluhující zimní gumy dojezdím. Tak uvažuje spousta motoristů, kteří chtějí ušetřit. Obzvlášť na českých silnicích často nebývají vozidla se zimními pneumatikami žádnou výjimkou. Taková guma ovšem mnohem hůř funguje, jednoduchým testem jsme prověřili, jak se prodlouží brzdná dráha. Rozdíl byl při brzdění ze stovky 6 metrů.

Posledního března skončila zákonná povinnost mít na vozech zimní pneumatiky. Ještě v dubnu je o Velikonocích v některých místech řidiči využili, v květnu už ale jezdí na letních hlavně ti, kdo chtějí dojet opotřebovanou zimní sadu. Před tím odborníci varují.

„Oproti zimním pneumatikám se v případě nouze významně zkrátí brzdná dráha a zvýší ovladatelnost automobilu. Navíc poklesne i spotřeba paliva. Jezdit v létě na letních kolech se vyplatí,“ vypočítává Roman Budský.

Měkčí směs a vysoký počet lamel zimních pneumatik mají v teplejším počasí za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. Při vyšších teplotách se zimní pneumatiky navíc přehřívají, což zapříčiňuje prodloužení brzdné dráhy.

Průzkumy naznačují, že v České republice pětina řidičů jezdí i v létě na zimních či celoročních pláštích. Za zimních podmínek je zákonem požadovaná minimální hloubka dezénu zimních plášťů osobních vozidel čtyři milimetry. Má tedy ještě daleko k obecně požadovaným 1,6 milimetrům.

„Při vyšších teplotách nejsou zimní pneumatiky jen nepohodlné a neekonomické, ale hlavně nebezpečné,“ říká Boris Tománek z Goodyear Dunlop Tires Czech. Přestože se totiž zimní a letní pneumatiky na první pohled tvarem ani vzhledem příliš neliší, mají zcela jiné jak složení směsi, tak i dezén běhounu. „V létě se jezdí zpravidla rychleji a často na mokru, někdy dokonce i ve velmi hustém dešti, a přesně takovým podmínkám je konstrukce letních pneumatik přizpůsobena.“ Například je-li na vozovce zhruba půlcentimetrová vrstva vody, musí se pneumatika o šířce 205 milimetrů při rychlosti 130 km/h vypořádat se zhruba 35 litry za sekundu.

„Tvrdší směs a běhoun se širokými obvodovými drážkami jim při letních podmínkách propůjčují daleko lepší bezpečnostní parametry,“ vysvětluje Boris Tománek rozdíly mezi zimním a letním obutím. Rozdíly mezi pneumatikami pro konkrétní určení za specifických povětrnostních a teplotních podmínek různých období roku se podle Tománka navíc stále zvětšují.

Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi, ze které jsou vyrobeny. Ty zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. „Zato teploty vyšší než sedm stupňů Celsia jim nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Jejich vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, ale zásadní slabinou na teplém povrchu silnice,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Zimní pneumatiky totiž obsahují ve směsi gumy více siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý, který se přidává do běhounových směsí) než letní, aby byly k vozovce přilnavější. Zimní pneumatiky se tak v létě na ohřátém asfaltu přilepí a trhají se.

Především se prodlužuje brzdná dráha, což ověřil i laický test iDNES.cz (sledujte video). „Rozdíl brzdných drah může činit významných 20 procent. Nicméně za vysokých letních teplot okolo 30 stupňů Celsia to může být téměř jedna třetina,“ uvádí Roman Budský.

Zhoršuje se také ovladatelnost vozidla. „V případě potřeby provést náhlý razantní úhybný manévr automobil hůře reaguje na pokyny řidiče. Podle údajů zveřejněných výrobcem pneumatik Bridgestone může být automobil o 8 procent méně ochotný reagovat na pokyny řidiče. Při řešení nouzových situací to může rozhodnout o tom, zda se podaří střetu zabránit či nikoliv,“ varuje Roman Budský.

Zimní pneumatika má za tepla vyšší valivý odpor. To se projeví vyšší hlučností, zvýšeným opotřebováním dezénu a samozřejmě i vyšší spotřebou paliva. Rozdíl u osobních automobilů může být i několik desetin litru na 100 kilometrů.

„Za tepla při vysokých dálničních rychlostech hrozí, že zimní pneumatika extrémní tepelnou zátěž nevydrží. Hrozí roztržení, což může být pro posádku automobilu a případně i další účastníky silničního provozu velmi nebezpečné,“ varuje odborník na dopravní bezpečnost.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...