Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních limitů a dopravních předpisů. Pětina řidičů při cestě tunelem totiž zápasí s úzkostí a má tendence se chovat unáhleně a nepředvídatelně.
Před vjezdem do tunelu zapněte potkávací světla a sundejte z očí sluneční brýle. Ilustrační foto

Před vjezdem do tunelu zapněte potkávací světla a sundejte z očí sluneční brýle. Ilustrační foto | foto:  Radek Cihla, MAFRA

I když se to nemusí na první pohled zdát, tunely nepřinášejí vyšší riziko autonehody. Experti však apelují na striktní dodržování rychlosti a dalších pravidel při jízdě tunelem. Výjimkou v bezpečnosti jsou totiž úseky, kdy se vjíždí do tunelu, část cesty, která je nejníže položená, a také místa, kde se snižuje počet jízdních pruhů.

Vliv na psychiku řidiče navíc mají blízké stěny tunelu a velký rozdíl světelných podmínek při vjezdu a výjezdu. Každý pátý řidič projíždějící tunelem proto není v pohodě - zhruba takový počet lidí za volantem totiž přepadá pocit úzkosti. Tito řidiči se snaží projet tunelem pomaleji a předjíždějí méně často než ostatní. Logicky tak mohou narušit plynulost dopravy a proud aut zpomalí. Přináší také vyšší riziko kolizních situací.

Komořanský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Lochkovský tunel je součást jihozápadní části Pražského okruhu. (Ilustrační...
Kamion v tunelu (ilustrační foto)

Blízké zdi tunelu stresují pětinu řidičů. Držte si odstup.

„Někteří tito řidiči se necítí dobře při jízdě za velkým nákladním automobilem. Pokud se dokonce ocitnou v sevření dvou takových obrů, nejednou se snaží domněle rizikovou situaci řešit zbrklým předjížděním,“ upozornil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Chování úzkostného řidiče je tak pro ty okolní rébusem. Často začne předjíždět, ale následně si to rozmyslí a vrátí se do svého pruhu. Nebo náhle bezdůvodně výrazně zpomalí.

Když má auto poruchu:

  • Při zastavování kvůli závažné poruše zapneme varovné blikače.
  • Auto odstavíme co nejvíce stranou, pokud možno do odstavného pruhu. Ihned vypneme motor.
  • Před vystoupením si oblékneme reflexní vestu. Auto opouštíme pokud možno na stranu, kde není provoz.
  • Ihned oznámíme danou mimořádnou událost - prostřednictvím nouzového telefonu nebo mobilu.
  • Do příjezdu pomoci se řídíme radami dispečerů tunelu.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Na úzkostného řidiče netlačte, držte si odstup

„Jedinci trpící klaustrofobií uvádějí, že při jízdě tunelem nejednou zažívají pocit ztráty kontroly nad autem. Pokud tedy narazíme na nejistě se chovajícího řidiče, dodržujme od něho dostatečný odstup. A naopak, pokud si je některý šofér vědom svých frustrujících pocitů a svého následného nevyzpytatelného chování, asi by měl zvolit vhodnou objízdnou trasu. Ztracený čas bude bohatě vyvážen pocitem bezpečného řízení,“ uzavírá Budský.

Tlačit takového řidiče k vyšší rychlosti tím, že se mu ostatní „přilepí na zadek“ je v tomto případě opravdu nebezpečné, stejně jako „vyblikávání“ a jiná gesta, která by jej mohla ještě více znervóznit. Jaká jsou tedy pravidla pro bezpečnou jízdu tunelem?

Cesta do černé díry: zapněte světla

Před vjezdem do tunelu letmo zkontrolujeme palubní desku, jestli neavizuje závažný technický problém nebo nedostatek paliva. Především při průjezdu delších tunelů by si měl být řidič jistý, že jej auto nezradí. „V dostatečné vzdálenosti od tunelu je třeba zkontrolovat důležité údaje - teplotu motoru, stav jeho mazání, dobíjení. Zvláštní pozornost musíme věnovat množství paliva. Vždy nám musí s dostatečnou rezervou vystačit na průjezd,“ radí Roman Budský.

Před vjezdem do tunelu zapneme potkávací světla. I sebelépe osvětlený tunel musíme brát jako místo se sníženou viditelností. Auto musí být dostatečně osvětleno i vzadu, světla pro denní svícení proto rozhodně nestačí. Některá auta umí automaticky přepnout světla z denního svícení na potkávací, ale ne vždy se na ně lze spolehnout. Proto i ta „chytřejší“ světla raději před vjezdem do tunelu zkontrolujte.

Stejně důležité je i sundat si sluneční brýle: světelné podmínky se v tunelu ostře mění a naše oči potřebují nejméně pár sekund k tomu, aby se adaptovaly. Potíže mívají nejčastěji starší řidiči. „Během této fáze může řidič snadno přehlédnout drobné překážky na silnici. Samozřejmě i výjezd z tunelu do plného denního světla není bez nebezpečí. Může snadno dojít k oslnění řidiče,“ upozornil dopravní expert.

Když nám auto hoří:

  • Při podezření, že naše auto či přepravovaný náklad hoří, okamžitě zapneme varovné blikače.
  • Pokud je to jen trochu možné, pokusíme se s doutnajícím autem vyjet z tunelu.
  • V opačném případě ho odstavíme co nejvíce stranou, nejlépe do odstavného pruhu.
  • Vypneme motor, ale klíčky necháme v zapalování.
  • Požár neprodleně nahlásíme. Dispečeři tunelu okamžitě vyhodnotí situaci, pošlou na místo požáru hasiče, policisty a případně další odbornou pomoc. Také zváží, zda nebude lepší okamžitě zakázat do tunelu vjezd dalším autům.
  • V samém počátku se můžeme pokusit požár uhasit pomocí vlastního hasicího přístroje či přístroje umístěného v SOS výklenku.
  • Opustíme tunel nouzovým východem.

Oheň či kouř v tunelu jsou smrtelně nebezpečné - uděláme vše pro svou záchranu a případně pro záchranu dalších lidí. Naopak neztrácíme čas zachraňováním vozidla či majetku.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Vůz, který kvůli poruše uvízne v tunelu, je pro plynulost dopravy a bezpečnost silničního provozu pohromou. Proto je třeba všímat si i dopravních značek a světelných signálů nad tunelem. Vždy si musíme být jistí, že vjezd do tunelu je povolen, případně který z pruhů je uzavřen. „Nad pruhem, kterým projíždíme, svítí zelená šipka avizující možnost jeho použití. Pruh, nad kterým svítí symbol červeného kříže, nesmíme nikdy použít. Může být uzavřen například proto, že v něm stojí porouchané vozidlo, probíhá oprava či údržba části tunelu, nebo se tam nacházejí havarovaná auta,“ zopakoval Budský.

Při průjezdu tunelem nemachrujte a dodržte rychlost

Jízda tunelem je svým způsobem specifická, dopravní experti proto apelují na striktní dodržování rychlostních limitů. „V řadě delších tunelů vykazuje vozovka nemalý sklon následovaný protisvahem. Především řidiči kamionů se snaží mít v nejnižším bodě dostatečnou rychlost, aby využili setrvačnosti vozidla pro snazší zdolání stoupajícího úseku. A tato místa patří k těm nejnebezpečnějším,“ varuje Roman Budský.

Nebezpečí přináší i stoupající vozovka: těžkopádnější soupravy vozidel zde snadno ztratí tempo a rozdíl v rychlostech oproti osobním autům a motorkám se citelně zvýší. Řada zahraničních průzkumů ukázala, že v těchto úsecích často dochází k haváriím. Dbejte proto na dostatečnou vzdálenost od auta před vámi. Pravidlo vzájemného odstupu o délce odpovídající dvěma sekundám jízdy by v tunelech mělo být striktně dodržováno.

V tunelu se nikdy neotáčíme do protisměru ani necouváme. V obousměrných tunelech nikdy nepřejíždíme do protisměru. A nikdy bezdůvodně nezastavujeme. Pokud musíme auto opravdu zastavit, je třeba myslet na možný průjezd záchranářů a policie. Při zastavování včas použijeme varovné blikače a od auta stojícího před námi si necháme dostatečný odstup. Pokud auto v tunelu zastaví kvůli dopravní zácpě, nikdy je neopouštíme.

V tunelu nemáme příliš manévrovacích možností a nevíme, co se stane za pár sekund. Proto je třeba průběžně sledovat umístění nouzových východů a SOS telefonů. „Je také potřeba pečlivě zvážit, zda opravdu musíme porouchaný vůz odstavit v tunelu. Pokud je to jen trochu možné, snažme se tunelem projet a zastavit až na vhodném místě za ním, ideálně mimo dálnici,“ uzavírá Roman Budský.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...