Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stát chce navigovat řidiče v zácpách, o zakázku bojuje O2 s firmou Vars

  14:55
Vyhnout se zácpám je snem každého řidiče. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) po několika letech oživilo plány na vybudování systému, který by jim v tom měl pomoci. Z projíždějících aut bude na silnicích a dálnicích zjišťovat údaje o dopravní situaci a na jejich základě radit řidičům, kudy mají jet.

Ilustrační snímek. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Získat takovou zakázku je zase snem leckteré firmy. Zajišťuje totiž pravidelný příjem na několik let dopředu. Telekomunikační společnost O2 se kvůli tendru spojila s největšími hráči na trhu, firmami CCS a Secar Bohemia, a za systém a jeho pětiletý provoz požaduje 345 milionů korun, což je téměř přesně odhadovaná cena zakázky. Našel se však konkurent, který dokázal cenu srazit ještě níž. Vars Brno chce za tytéž služby 267 milionů.

Vars patří pod francouzskou skupinu Vinci, která v Česku vlastní například firmu Eurovia. Nikdo jiný nabídku nepodal, i když například před vypsáním soutěže o tendr projevoval zájem T-Mobile.

„V první fázi jsme opravdu podání nabídky zvažovali, ale ve finále jsme usoudili, že nejsme schopni sami zakázku realizovat,“ uvedla Anna Hroudová ze společnosti T-Mobile.

„Tak levní být nemohou“

Přestože je cena v soutěži základním kritériem, společnost O2 se nechce smířit s prohrou. Napsala totiž správcům silnic a dálnic dopis, v němž navrhuje, aby prověřili údaje, které Vars nabízí. Jde hlavně o počet vozidel zapojených do systému, ze kterých se vysílají takzvaná FCD data o jejich pohybu a místě. Právě z nich se modeluje dopravní situace.

Zakázka desetiletí. Ministr Ťok vypsal soutěž na mýto za 29 miliard

Podmínkou k účasti v tendru bylo mít k dispozici data nejméně ze sta tisíc aut. Obě firmy nabídly 150 tisíc vozidel. O2 však v dopise tvrdí, že se druhý účastník nemohl k takovému množství dat dostat. Kromě O2, CCS a Secaru Bohemia je totiž na trhu s daty už jen společnost Princip, která se s O2 nedohodla na ceně.

„Z uvedených údajů vyplývá, že na trhu není možné sjednat využití FCD dat z dalších 100 tisíc vozidel registrovaných na území České republiky, nebo je to možné jen za ceny zřetelně vyšší, než jaké získala O2 jako vstupní a zakalkulovala je do své nabídky,“ uvádí O2 v dopise, který má MF DNES k dispozici.

Na dotaz, zda se tím mobilní operátor O2 nepřiznává v podstatě ke kartelu, jeho mluvčí Lucie Pecháčková odpověděla, že nic takového netvrdí. Společnost Vars podle ní mohla nabídku podat, ale jen s významně vyšší cenou. „Na základě této úvahy proto rozporujeme nabídkovou cenu konkurence,“ řekla Pecháčková.

Vysoká cena za data

Vars má s podobným systémem zkušenosti z Brna a z Prahy, kde vytváří „navigaci“ pro městský provoz. Do soutěže se spojil s firmou Inrix, která tyto služby celosvětově zajišťuje pro automobilky působící i na území Česka.

Generální ředitel Varsu Tomáš Miniberger tvrdí, že během této soutěže sleduje chování provozovatelů flotil nesoucí znaky kartelové dohody. „Potřebnou flotilou náš dodavatel disponuje, což je patrné z toho, že službu již řadu let poskytuje, ale naráží na problémy při prolongaci stávajících kontraktů na celé pětileté období,“ dodal Miniberger.

Odhadovaná cena za zakázku je vyšší, než když se snažil v roce 2013 zadání na prakticky stejné služby protlačit bez soutěže tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák. A také předběžné oznámení o zakázce v roce 2015 počítalo s nižší cenou.

Konec dálničních známek. Evropská komise chce mýto i pro osobáky

„První varianta počítala s pokrytím strategické sítě komunikací ČR. Soutěžená varianta byla rozšířena na celou síť komunikací v ČR, a to včetně hlavních průjezdných tahů velkých měst,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Cena za data má tvořit nejméně 80 procent ceny nabídky. Právě data ale mohou být značně předražená. ŘSD si nechalo zpracovat od společnosti Deloitte analýzu, ve které se počítá s cenou 30 Kč za vozidlo a měsíc. Jenže například obdobný systém pro Brno využívá sice méně aut, ale měsíčně dostávají poskytovatelé dat jednotky korun. „Cena byla stanovena na základě znaleckého posudku,“ vysvětluje rozdíl Studecký.

Analýza zvažovala i možnost, že by ŘSD udělalo zvlášť soutěž na poskytovatele dat a jiný tendr na tvůrce systému. Nakonec ale správci silnic vše spojili do jedné zakázky kvůli tomu, aby systémy a data byly kompatibilní.

Podobné služby nabízí řidičům zdarma některé aplikace, například Waze. Data o provozu na silnicích mají v rámci systému proudit do Národního dopravního informačního centra. „Na rozdíl od těchto systémů poskytuje aktuální, geograficky lokalizované a ověřené dopravní informace. Data z plovoucích vozidel navíc budou agregována s dopravními daty získávanými konvenčními technologiemi,“ tvrdí Studecký.

Spojí se tak například s daty z automatických sčítačů nebo mýtných bran. „Data poskytovatelů volně dostupných navigačních služeb nemají garantovanou kvalitativní úroveň v čase,“ upozorňuje Studecký.

V roce 2015 jsme otestovali aplikaci Waze, která zobrazuje policejní hlídky:

13. února 2015

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....