Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

  15:28
Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když se k již prodávanému F-Pace přidá menší a dostupnější E-Pace.

Druhé SUV značky Jaguar představuje značný odklon od zavedených pořádků. Zatímco větší model F-Pace je docela přirozeným rozšířením nabídky - svým způsobem nahrazuje kombi verzi řady XE, se kterou je technicky úzce svázán - nejnovější přírůstek se naopak velmi liší. Například má příčně uložené motory a v základní verzi pohon předních kol. Když tohle Jaguar zkoušel poprvé (a dosud také naposledy), skončilo to komerčním i imageovým neúspěchem.

E-Pace je ale kompaktní SUV, takové auto se bude v dnešní době už z podstaty věci prodávat dobře. Technicky má nejblíž k Land Roveru Discovery Sport, zaměřením pak k Range Roveru Evoque. Je vlastně jeho oblejším, méně pompézním a mileji vypadajícím alter egem.

Jaguar E-Pace
Jaguar E-Pace

S délkou 4395 mm je e-pace nejkratším jaguarem v celé poválečné historii značky. Díky příčně uloženému motoru a vyšší stavbě karoserie ale nabídne přiměřený prostor – pět míst v kabině a kufr o objemu 480 litrů. To jsou všechno míry, které jsou na úrovni BMW X1 a mírně překonávají pomalu odcházející Audi Q3.

Interiér se navzdory orientaci na praktickou stránku designově inspiruje u sportovního f-type. To znamená zřetelně vymezenou řidičovu zónu, výrazné, tyrkysově podsvícené ovládací prvky a ovladač automatické převodovky inspirovaný leteckým „kniplem“.

Příplatková výbava zahrnuje digitální přístrojový štít, head-up displej nebo světlomety Matrix LED. Zajímavostí převzatou z dalších SUV značek Jaguar a Land Rover je tzv. Activity Key – dálkové ovládání zámků schované v nepromokavém náramku.

Platforma D8 sdílená s Land Roverem Discovery Sport znamená ocelovou podlahovou plošinu – ostatní jaguary jsou dnes již hliníkové. Z hliníku má e-pace alespoň kapotu, páté dveře a střechu. Hmotnost základní dieselové verze přesto činí 1700 kg, protože prioritou při konstrukci byla především torzní tuhost.

Jaguar E-Pace

Pohonných jednotek je na výběr hned pět. Pokrývají spektrum od 110 do 221 kW, všechny ale mají shodně objem dva litry. Jen základní diesel se 110 kW může mít pohon předních kol, naftové biturbo (177 kW) i oba benzinové motory (183 a 221 kW) pak kromě pohonu 4x4 mají standardně i devítistupňový automat. Pro „jednoturbové“ diesely (110 a 132 kW) je automat za příplatek.

Pouze základní provedení s předním pohonem se s cenou vejde pod milion korun, stojí 966 669 Kč. Za čtyřkolku dáte nejméně 1,035 milionu korun. Když ale zvolíte veškerou komfortní i luxusní výbavu a přidáte veškerá vylepšení vzhledu v čele s 21‘‘ koly, můžete se v kombinaci s nejsilnějším motorem dostat až na dva a čtvrt milionu.

Zajímavostí je, že e-pace přebírá označování výbav (S, SE, HSE) od Land Roveru, stejný původ má i označování motorů – například nejslabší diesel je D150.

Dva vrcholné motory, benzinový P300 (221 kW) a naftový D240 (177 kW), dostanou místo obvyklého pohonu všech kol se spojkou haldex nový systém Active Driveline. Sofistikovaný systém pracuje na stejném principu jako čtyřkolka ve Fordu Focus RS, umí tedy přenést více síly na zadní kola, a to i třeba na jediné z nich. Výsledkem jsou svižnější rozjezdy, ale také schopnost navodit v zatáčce přetáčivý charakter nebo v terénu dokonale nahradit uzávěrku zadního diferenciálu.

Výroba e-pace nebude probíhat v britské továrně Halewood po boku Discovery Sport a Range Roveru Evoque; kapacita tohoto výrobního závodu je vytížena naplno. Jaguar počítá s výrobou více než 100 tisíc kusů ročně, proto na výrobu nasmlouval také rakouskou společnost Magna Steyr, která sídlí v Grazu. Její kapacity se uvolnily po nedávném ukončení tamní výroby Peugeotu RCZ a Mini Countryman.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....