Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ojetý Citroën C4 Picasso je rodinný ideál za pár korun

Rodinný koráb z bazaru, který jezdí za pár korun a spoustu toho naloží, to zní úžasně. Takový je Citroën C4 Picasso. Jen si u něj dejte pozor na výběr správné motorizace, autu nejvíc sluší povedený turbodiesel 2.0 HDi.
Citroën C4 Picasso je rodinným ideálem za málo peněz, pokud mu vyberete správný...

Citroën C4 Picasso je rodinným ideálem za málo peněz, pokud mu vyberete správný motor. | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Bylo by to vlastně ideální auto i pro nás, viď? Za 175 tisíc spousta místa, levný provoz na plyn, co víc chtít? Manželka mě docela zaskočila - tak jsem nad tím neuvažoval, ale možná... Ba ne, přece jen ne. Auto musí aspoň trochu dávat radost ze svezení. Picasso je pouze a jen přibližovadlo. Ale navýsost praktické, to mu musím nechat.

Auto jsme si v autocentru Auto ESA nakonec vybrali náhodou, původně jsme chtěli odjet jiným vozem. Ukradli mu však registrační značku, takže bylo třeba improvizovat. 

„Vezmu něco na LPG, bude to levné,“ napadlo mě, když jsem viděl citroën se žlutou nálepkou na zadním okně. Navíc, tato generace picassa se mi vždycky celkem líbila, pamatuji si ji od doby testů novinky - to jsem ovšem jezdil dieselem HDi. Ten k autu určitě pasuje lépe, jak jsem si za týden soužití s benzinovým picassem ověřil.

Když auto tlačíte i očima

Jízda s testovanou atmosférickou 1.6 byla totiž tak trochu trápením. Nemohla za to ani tak přestavba na LPG, vzhledem k sekvenčnímu vstřikování na výkonu neubírá, ale skutečně jen a pouze nápad výrobce zabudovat do tak velkého rodinného auta s velkým čelním odporem vysoké karoserie pouhou šestnáctistovku.

Citroën C4 Picasso

  • rok výroby 2011
  • motor zážehový čtyřválec 1.6 VTi, max. výkon 88 kW
  • palivo benzin+LPG
  • najeto 116 000 km
  • cena 175 000 Kč

S ní totiž picasso vyhoví jen opravdu nenáročným řidičům bez jakýchkoli choutek na dynamickou jízdu s předjížděním. To si musíte dobře promyslet: kopnout tam nižší kvalt, vytočit motor na maximum a tlačit picasso dopředu i očima. Nebo, jak rychle zjistíte, se na to raději vykašlat a jet „na pohodu“; ušetříte si stres i peněženku. Plavný podvozek vám navíc sám o sobě vyžene z hlavy veškeré myšlenky na sportovní jízdu - auto se naklání, pohupuje, řízení není kdovíjak přesné.

Největší „neradost“ přináší jízda po dálnici. Na maximu točí motor už 4 tisíce otáček, horší je však hluk, který vydává. Normálně není zvuk agregátu nepříjemný - je sytý, řízný, zvlášť při vytáčení - jenže začne být brzo otravný. A s lidmi sedícími vzadu si moc nepopovídáte. Odměnou za trápení jsou ovšem provozní náklady. I dálniční přesun si vyžádá osmilitrovou spotřebu benzinu, na okreskách klesne k sedmi litrům. Plynu spotřebuje citroën tak o litr víc - ovšem při ceně kolem 14 Kč/l to je, jako byste jezdili za čtyři litry.

Premiant v užitečnosti

Po stránce užitečnosti je však C4 Picasso opravdovým rodinným ideálem, ještě víc než jeho předchozí (a v Čechách známější) generace, vajíčko Xsara Picasso. Má o dost větší kufr než xsara, spolkne kočárek a hromadu bagáže úplně bez problémů, pod podlážkou jsou další úložné boxy. A díky extrémně nízké nakládací hraně nemusíte nic zvedat.

Oblíbené MPV

Názor experta

Citroën C4 Picasso býval v letech 2012/2013 nejprodávanějším MPV v ČR, takže jeho nabídka mezi ojetinami je opravdu velká. A také jeho obliba. Verze na LPG není příliš rozšířená, doporučujeme ji spíše pro silnější 1.8, základní 1.6 se s ní trápí. A při koupi nezapomeňte zkontrolovat, zda má LPG platnou revizi.

Picasso mnohem častěji pohánějí turbodiesely 1.6 HDi. Provozně autu velmi sluší, nezřídka je však zlobí závady. Patří mezi ně prodřené hadice turba, problémy se vstřikovači nebo podtlakovým okruhem. Pořádná kontrolní prohlídka je tedy určitě namístě.

Modernější motory s tzv. mikrohybridní technologií e-HDi je potřeba velmi pečlivě vybírat. Její součástí je start-stop systém, speciální startér a alternátor umožňující rekuperaci energie, ty bývají náchylné k opotřebení a je nutné je zkontrolovat. Ideální poměr spotřeba-spolehlivost tak má turbodiesel 2.0 HDi, který doporučujeme.

Pavel Foltýn, ředitel komunikace Auto ESA

Zástavba plynové nádrže pouze připravila picasso o rezervu umístěnou pod autem. Takto zůstala v kufru, my jsme však raději jezdili bez ní. K LPG ještě drobnost: benzin bude v nádrži ubývat i při provozu na plyn, byť mnohem pomalejším tempem. Sekvenční vstřikování plynu totiž začíná - na rozdíl od starých systémů, které pouštěly plyn do sání - pracovat, až když se motor zahřeje. Tedy v praxi třeba při cestě do práce po necelých pěti kilometrech. Na krátkých trasách se tak kolikrát ani nespustí; vzhledem k automatické funkci systému se o to nijak starat nemusíte.

Obrovský vnitřní prostor má vzadu tři samostatné sedáky, a dokonce se vejdou - jako do jednoho z mála aut - i tři dětské autosedačky. Všechny sedáky se dají posunovat i vyndat, variabilita je nejsilnější stránkou aut rodinné kategorie.

Další prostor třeba pro batoh najdete mezi řidičovým a spolujezdcovým sedadlem, řadicí páka totiž je na vyvýšeném stupínku a elektronická ruční brzda netradičně pod kapličkou s přístroji. Ta nám ale moc ergonomicky nevyhovovala - centrální umístění je trochu mimo zorné pole, hlava se neustále odklání doprava. Klasika by byla mnohem lepší, zvlášť když na místě přístrojové desky je jen přihrádka na věci, která klidně mohla být uprostřed. Alespoň že budíky jsou na oranžovém podkladě dobře čitelné, zvykli jsme si i na digitální rychloměr a ostatní ukazatele.

Citroën C4 Picasso je rodinným ideálem za málo peněz, pokud mu vyberete správný...
Citroën C4 Picasso je rodinným ideálem za málo peněz, pokud mu vyberete správný...

Citroën C4 Picasso je rodinným ideálem za málo peněz, pokud mu vyberete správný motor.

Naopak dobrý nápad je umístění ovladačů klimatizace hezky po ruce u hrany dveří po levé straně řidiče a po pravé spolujezdce. To bychom klidně vídali v autech častěji.

S některým ze silnějších motorů, třeba benzinovou 1.8 nebo některým z dieselů (viz sloupek) může být C4 Picasso výborným tipem pro koupi ojetiny. Je totiž poměrně levné - i nové se dalo koupit už od 400 tisíc korun, ceny starších kusů tomu odpovídají. Za sedm let stará auta dáte minimálně 160 tisíc korun, zatímco takový Ford S-Max či Galaxy nebo Volkswagen Touran jsou alespoň o 80 tisíc dražší, Opel Zafira zhruba o 40 tisíc.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...