Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lidský faktor může za 99 procent nehod, potvrzují čeští experti

Již deset let působí v České republice výzkum dopravní bezpečnosti Škoda Auto. Za celou dobu prozkoumal 1048 dopravních nehod vozidel značky Škoda, 99 procent z nich zavinil lidský faktor.

Tým vůztkumu dopravní bezpečnosti Škody vyjíždí k nehodám vozů Škoda do tří let stáří. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Škoda si vede o zkoumaných nehodách podrobnou statistiku. Vyplývá z ní například, že nejvíce se vozidla sráží s jinými auty. Z 1048 nehod se tak stalo v 390 případech. Na druhém místě jsou srážky s chodci, kterých Škoda eviduje 278. Třetí nejčastější příčinou dopravní nehody je náraz do pevné překážky. Naopak nejméně kolizí vozů zaznamenali výzkumníci mladoboleslavské automobilky s cyklisty, z více než 1048 nehod se vůz s cyklistou srazil v devíti případech.

V rámci výzkumu dopravní bezpečnosti zkoumá firma také způsob nárazu, zde převládá čelní náraz, který nastal v 747 případech z 1048. Následuje boční a takzvaná multikolize, kdy se vůz srazí s jiným vozem nebo překážkou více stranami.

Jeden z expertů zkoumajících nehody ve speciálním týmu mladoboleslavské automobilky pro iDNES.cz potvrdil, že sledují stoupající počet nehod, které jednoznačně pramení z nepozornosti řidiče. Především jde o nárazy do pevné překážky mimo vozovku a střety s vozidly jedoucími v protisměru. Velmi pravděpodobným viníkem jsou v těchto případech mobilní telefony, které odvádějí pozornost šoférů.

Na základě zkoumaných nehod Škoda Auto upravuje vývoj vozidel.  Díky výsledkům zkoumání nehod vozů se firma snaží zvyšovat zejména bezpečnost posádky. Upravuje se například struktura karoserie a skladba materiálu. Petr Kraus, který má ve Škodě Auto na starost vývoj bezpečnostních prvků, mezi inovacemi vzpomněl umístění ventilu bočního airbagu, ze kterého po nárazu uniká plyn, aby airbag mohl pohlcovat náraz člověka a zabránil závažným zraněním, nebo senzoriku bočního nárazu.

Rozložení pravděpodobnosti dopravní nehody

V roce 2017 se v České republice stalo 103 821 nehod, 65 procent z nich způsobil nesprávný způsob jízdy, 17 procent nedání přednosti v jízdě. Nepřiměřená rychlost měla vliv na 16 procent nehod a nesprávně předjíždění na dvě procenta srážek.

Ze statistik vyplývá, že nejnebezpečnějším dnem v týdnu je pátek, kdy se loni stalo 17 453 ze všech nehod. Řidiči se v pátek často přesouvají z měst za rodinami nebo na chaty, zároveň řada z nich trpí takzvaným syndromem víkendové hlavy, kdy se již plně nevěnují řízení, ale přemýšlí například nad víkendovými činnostmi.

Škoda Auto proto ve spolupráci s dalšími organizacemi spustila nový osvětový projekt Bezpečný pátek, který je cílený především na rodiny s dětmi, starší lidi, řidičky a mladé lidi do 30 let. Cílem projektu je upozornit na rizika pátečního provozu. A jeho součástí mají být naučně-vzdělávací akce, semináře, workshopy a soutěže. 

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...