Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Citroën C5 je zpátky jako nejvariabilnější SUV, bez pohonu 4x4

Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Loni se s ukončením výroby modelu C5 definitivně uzavřelo působení Citröenu ve střední třídě. Zavedený název se nyní vrací v podobě kompaktnějšího vozu s vyšší stavbou karoserie, který naskakuje na módní vlnu SUV.
Citroën C5 Aircross

Citroën C5 Aircross | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Trh s klasickými sedany a kombíky se neustále zmenšuje. Citroen to proto v této kategorii, kde byly vozy s dvojitým šípem ve znaku po desetiletí zavedeným pojmem, už loni vzdal. Karty v koncernu PSA jsou dnes rozdány jasně: na klasická auta je tu Peugeot, kdežto Citroen experimentuje s alternativními formami.

Experimenty a nekonvenční postupy jsou značce ve skutečnosti vlastní, a tak se není třeba bát, že by nová C5, nově opatřená přívlastkem Aircross, byla jen dalším ze zástupů crossoverů. V hlavní roli je zde samozřejmě design, který v luxusnějším provedení rozvíjí to, s čím přišel loni menší C3 Aircross. Nechybí vzduchové kapsle na dveřích Airbump, ani možnost objednat detaily exteriéru v kontrastní barvě. Celkem bude na výběr 30 různých barevných provedení exteriéru, tomu sekunduje pět různých provedení interiéru. Citroen však přidává ještě mnohem víc.

Citroën C5 Aircross

Hydraulický podvozek nové generace

Sofistikovaný hydro-pneumatický podvozek, který byl po šest desetiletí synonymem vrcholných modelů Citroenu, je v Evropě definitivně věcí minulosti. To ale neznamená, že by Francouzi vzdali svoje zaměření na komfort. Přichází s novou technologií označenou Progressive Hydraulic Cushion.

Nová konstrukce podvozku je výsledkem dlouhého vývoje. Obdobný systém se objevil už v roce 1994 na dakarském speciálu ZX, v silničním voze oslavil premiéru loni v modernizovaném modelu C4 Cactus. Technologie podpořená 20 patenty je přímočaře jednoduchá: relativně měkké tlumiče jsou opatřeny na obou koncích hydraulickými dorazy, které plynule a progresivně pohlcují velké rázy.

Odpadá tak komplexní hydraulický okruh propojující zavěšení všech kol, kterým disponovaly předchozí modely C5. Novinka s tím však také přišla o možnost měnit světlou výšku, což konstruktéři vyřešili přímočaře: světlá výška je u modelu C5 Aircross pevně stanovená na velmi štědrých 230 mm.

V zájmu zvýšení komfortu má C5 Aircross také mimořádně pohodlná sedadla. Ta mají ergonomický tvar a jsou vyplněna 15mm vrstvou měkké pěny. Přední sedadla navíc mohou být vybavena již tradičně masážní funkcí. Citroen se také zaměřil na odhlučnění motoru, v zájmu potlačení aerodynamického hluku použil dvojitá skla v předních oknech a o kvalitu vzduchu v kabině se stará automatické přepínání cirkulace vzduchu ve spojení s aktivním uhlíkovým filtrem.

Nejvariabilnější SUV

Ačkoliv se vzhledem C5 Aircross snaží podobat terénním autům, využitelnost interiéru si v ničem nezadá s vozy kategorie MPV. Ve druhé řadě se nacházejí tři stejně široká sedadla, která lze posouvat v rozsahu 150 mm. Také mají v pěti krocích nastavitelný sklon opěradla.

Základní objem kufru je výborných 520 litrů, posunutím druhé řady sedadel vpřed ho lze zvětšit na 720 litrů. Po sklopení sedadel vznikne díky dvojitému dnu zcela rovná plocha a prostor pro 1630 litrů zavazadel. Citroen také vedle toho upozorňuje na dvě míry: metrovou šířku vstupního otvoru a metr dlouhý zavazadelník v pětimístném uspořádání. Pro srovnání, to jsou hodnoty jako ze světa dnešních kombi střední třídy.

Klasická C5 skončila jen v Evropě

Zatímco evropští zákazníci se od sedanů odklánějí, na druhém konci světa je tříprostorová karoserie stále žádanou klasikou. V loňském roce proto C5, tehdy devítiletá, prošla faceliftem a v této podobě se v Číně pro čínské zákazníky vyrábí dodnes.

Ještě o stupínek výš stojí pětimetrový sedan C6, který je o 15 centrimetrů delší než C5. Na rozdíl od C5 však C6 využívá modulární platformu EMP2, která je mimo jiné i základem C5 Aircross. Z druhé strany C5 v Číně doplňuje sedan DS 5LS, který je naopak menší a využívá techniku předchozí generace kompaktních citroenů. Navzdory rozdílným konstrukcím všechny tři čínské sedany pohánějí stejné benzinové čtyřválce: 1.6 THP o výkonu 123 kW a 1.8 THP se 150 kW.

Prostoru je uvnitř opravdu požehnaně. A to navzdory délce 4,5 metru, to je o 28 centimetrů méně, než kolik měřil sedan C5. Prostorově úspornější konstrukce a vyšší stavba karoserie však v C5 Aircross zajišťují více místa pro posádku, než tomu bylo v C5, ačkoliv by se aircross formálně měl řadit o třídu níž.

Kabina je navržena s typickou citroenovskou extravagancí. Dominují zaoblené obdélníky, stejným způsobem je ohraničen i prostor pro posádku. V duchu SUV přední sedadla odděluje vysoký středový tunel, displej multimediálního systému vystupuje ze symetrické palubní desky do prostoru. Na rozdíl od podobně velkého MPV C4 Spacetourer (dříve C4 Picasso) je přístrojový štít umístěný na konvenčním místě za volantem, ale má moderní grafiku s plně digitálním zobrazením.

Nabídka motorů nepřekvapí, absence 4x4 ano

Zpočátku Citroen nabídne pět pohonných jednotek. Benzinový tříválec 1.2 PureTech a naftový čtyřválec 1.5 BlueHDi o výkonu 96 kW dostanou šestistupňový manuál, výkonnější motory 1.6 PureTech a 2.0 BlueHDi (oba 133 kW) budou mít standardně osmistupňový automat. S touto převodovkou bude dostupná i naftová patnáctistovka.

Autosalon Paříž 2018

Na konci roku 2019 dorazí také hybrid s možností dobíjení ze zásuvky. Základem bude motor 1.6 PureTech, který doplní 80kW elektromotor. Citroen slibuje dojezd čistě na elektřinu až 50 kilometrů při maximální rychlosti 135 km/h. Poháněna však budou jen přední kola, elektromotor bude vložen mezi spalovací motor a převodovku. To je velký rozdíl proti připravovanému hybridnímu Peugeotu 3008, u nějž zástavba elektrické výstroje přinese pohon 4x4.

S konvenčními pohony se bude C5 Aircross prodávat od začátku příštího roku. Vyrábět se bude ve francouzské továrně v Rennes, kde vznikaly mimo jiné obě generace klasické C5. Ve stejném výrobním závodu vzniká i sesterský Peugeot 5008 a také malosériový elektromobil e-Méhari. V Číně nicméně produkce lokální verze C5 Aircross běží už od loňského roku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....