Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Fortelná Šlechtična pracovala, až se z ní kouřilo. Sloužila i v KLDR

Mezi nejlepší československé parní lokomotivy patří řada 475.1, která vznikla krátce po válce a v provozu na našich drahách vydržela až do konce parní trakce na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Po druhé světové válce trpěly obnovené Československé státní dráhy nedostatkem provozuschopných lokomotiv a železničních vozů vůbec. A to, co zde bylo k dispozici, představovalo po stránce typového složení široké portfolio logisticky nepříliš vhodné pro údržbářskou a opravárenskou činnost.

Tento nelichotivý stav se začal krátce po válce řešit například zařazením 80 amerických lokomotiv S160 (zkonstruovaných během války pro evropský provoz) do služeb ČSD, z toho bylo 60 zapůjčeno od UNRRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration) a 20 pronajato od USATC (U.S. Army Transportation Corps). Lokomotivy S160, určené původně pro válečnou dopravu americké armády, dostaly u ČSD označení řady 456.1. Po krátké době došlo k jejich bezúplatnému převedení do vlastnictví našeho státu.

Parní lokomotiva řady 475.1 (exemplář 475.101)

Především však začínají vznikat nové typy strojů domácích. Jedním z nich byla i univerzální parní lokomotiva řady 475.1 z plzeňské Škodovky. Tato více než povedená a mezi jezdícím i nejezdícím personálem oblíbená lokomotiva dostala později přezdívku Šlechtična. Označení univerzální znamená její použití pro osobní i nákladní vlaky. Svými výkony v oboru maximální rychlosti tedy poněkud zaostává za lokomotivami rychlíkovými a v oboru tažné síly za speciálními těžkými lokomotivami nákladními s brutální adhezní hmotností.

Základní technické parametry Šlechtičny určíme z označení řady 475.1 podle Kryšpínovy metodiky. První číslice udává počet spřažených dvojkolí (zde tedy čtyři), z druhé číslice určíme připočtením trojky a vynásobením desítkou maximální povolenou rychlost 100 km/hod a třetí číslice udává po připočtení desítky zaokrouhleně tlak ne jednu spřaženou nápravu 15 tun.

První číslice za tečkou v daném kódu je tzv. konstrukční skupina, to znamená rozlišovací číslo typu, protože více typů lokomotiv může mít stejné parametry, a tudíž i základní trojciferné označení. První typ má označení 0, druhý 1 atd. A vše uzavíralo dvoj až trojciferné inventární číslo daného typu lokomotivy.

Když už jsme u těch čísel, tak lokomotivy 475.1 se zpočátku dodávaly s tendry řady 935.0, od šestapadesátého kusu pak s tendry řady 932.3. Zde první číslice udávala objem uhláku v m³ a následující dvě cifry objem vodojemu v m³.

Parní lokomotiva 475.125 (25. exemplář řady 475.1) byla po nějakou dobu zkušebně vybavena místo klasickými usměrňovacími kouřovými plechy speciálním plechovým kanálem v oblasti komína.

Parní lokomotiva 475.1141 (141. exemplář řad 475.1), s fotografií výše porovnejte rozdíl v zařízeních pro usměrnění kouřových plynů, zde jsou klasické usměrňovací plechy, které se u lokomotiv řady 475.1 objevily ve čtyřech různých mírně odlišných provedeních (další uvidíte ve fotogalerii).

Lokomotivu 57Lo, jak znělo tovární typové označení 475.1, vyráběla Škoda Plzeň v letech 1947 až 1950 v celkovém počtu 172 kusů. Z tohoto množství jich 147 odebraly ČSD a zbývajících posledních 25 putovalo v roce 1951 v rámci internacionální pomoci do Severní Koreje.

Po technické stránce patřila Šlechtična ve své době mezi nejmodernější lokomotivy z celosvětového hlediska. Dostala především účinnější kotel se spalovací komorou a varníkem, který razantně zvyšuje přímou výhřevnou plochu kotle. A protože je to pro výrobu technologicky náročný prvek, objevuje se ve stavbě parních lokomotiv až takto pozdě.

Dodatečně byly naše Šlechtičny osazovány mechanickým přikladačem uhlí Standard Stocker francouzské konstrukce. Odtud také plyne starší přezdívka této lokomotivy Štokr, která nezní zdaleka tak vznešeně jako Šlechtična. Nakonec vše dobře dopadlo a jméno Štokr si pevně sedlo na těžkou nákladní lokomotivu řady 556.0, i když je pravda, že u 475.1 se to zařízení objevilo asi dříve.

Šlechtičny sloužily poctivě po dlouhá desetiletí, v závěru kariéry byly zbývající odsouvány ne méně důležité tratě a poslední vyřadily naše státní dráhy v roce 1980. Několik jich přežilo ve hmotné podobě do dnešních dnů, z toho čtyři jsou k 29. listopadu 2018 provozuschopné a zájemci z řad veřejnosti se s nimi mohou setkat na různých nostalgických jízdách.

Více informací o lokomotivě 475.1 přináší video ze seriálu Století československé techniky.

Provozuschopné lokomotivy řady 475.1

České dráhy provozují dva stroje, konkrétně 475.101 (dle evidenčního čísla 01 by to měl být první exemplář této řady) a 475.179.

Třetí exemplář v České republice s číslem 475.111 patří občanskému sdružení Iron Monument Club Plzeň (IMC), které ji nechalo v 90. letech zrekonstruovat do provozuschopného stavu.

Čtvrtá provozuschopná Šlechtična 475.196 má svůj domov na Slovensku, kde se o ni stará Spolok Výhrevne Vrútky.

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

VIDEO Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu...

Nejslavnější tramvaj světa T3 vznikla v Československu

Oblíbeným motivem pro propagační fotografie moderní pražské tramvajové dopravy...

VIDEO Do historie tuzemské městské hromadné dopravy se výrazně zapsala tramvaj T3. Ta byla i v obrovském...

Nejslavnější české auto. Rychlá tatra vozila celebrity i zlé estébáky

Tatra 87, rok výroby 1940

VIDEO Nejslavnějším československým osobním automobilem je aerodynamická Tatra 87 určená původně pro...

Tatra 111 dobyla Sibiř. V Rusku má pomník a v Číně převálcovala vlak

Tatra 111

VIDEO První velkou československou nákladní automobilovou legendou se stala Tatra 111. Vůz vznikl za...

Zatracovaný Orchestrion dostal naloženo víc, než k čemu byl stvořen

Druhý prototyp motorového vozu M152, později řady 810 je udržován v původním...

VIDEO Orchestrion, Šukafon, Skleník, Plevel a řadu dalších přezdívek si vysloužil motorový vůz řady...

  • Nejčtenější

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na první pohled to vypadá jako pavouci v ruinách města. Foto je ovšem z Marsu

2. května 2024  15:16

Evropská vesmírná agentura zveřejnila minulý týden nový snímek ze sondy Mars Express, který vyvolal...

Litevci, Poláci nebo Hitler? Baltské mocnosti se přetahovaly o Memel

5. května 2024

Květen 1924 přinesl diplomatické vítězství Litevců nad Poláky. Svět jim přiklepl původně německý...

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....