Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi pomáhají ladit čínské čtyřkolky. Projeli jsme prototyp Gladiatora

Český trh pracovních čtyřkolek má jednu specialitu, kterou je neobvykle silná pozice čínské značky CF Moto. Zdejší zastoupení je už dlouhá léta v Top 10 světových importérů značky a na český a slovenský trh posílá přes dva tisíce pracovních čtyřkolek ročně. Nám se dostala do rukou předprodukční verze Gladiator X600.
V terénu se osvědčily i ozubené kovové stupačky na plastových plotnách, které...

V terénu se osvědčily i ozubené kovové stupačky na plastových plotnách, které jinak také nejsou u střední třídy samozřejmostí | foto: Jan Altner

Díky velkému importu mají největší dodavatelé možnost podílet se na konstrukci a testování nových modelů, které pak dostávají v předprodukčních verzích pořádně zabrat v rukách českých závodníků a dealerů. Tentokrát jsme projeli největší jednoválcový stroj na trhu, předprodukční verzi Gladiator X600 (s „maskovacími“ polepy X650). Ten je posledním stupínkem před nabídkou velkých dvouválcových čtyřkolek.

Jejich popularita sice roste, prodeje však stále táhnou hlavně jednoválce. Pro ně kromě podstatně nižší pořizovací ceny hovoří i menší hmotnost, obratnější ovládání i jednodušší konstrukce motoru s méně náročným servisem. Velké dvouválce tak sice přinesou víc emocí, rychlosti i síly v tahu, když však dojde na rozhodnutí o koupi, většina zájemců nakonec sáhne po osvědčeném jednoválci.

Proto se na trhu začínají objevovat i poměrně luxusně vybavené jednoválcové stroje s nejlepší technikou a výbavou, která zatím byla v nabídce jen u dvouválců. Právě takovou roli bude po uvedení do prodeje zastávat X600 – největší jednoválec, za kterým už bude v nabídce následovat větší dvouválcové modely Gladiator X850 a X1000 s podstatně vyšším výkonem, ovšem také úplně jinou cenou a nejméně šedesátikilogramovým hmotnostním nárůstem.

Gladiator X600 konstrukčně vychází z modelu 550, který poprvé přišel s moderním rámem pro střední objemy a hodně se liší od malých čtyřkolek třídy 250 až 450 ccm. Také pohonná jednotka, kapalinou chlazený čtyřventilový jednoválec 580 ccm o výkonu 41 koní, vychází z motoru 550, ovšem s mírně navýšeným zdvihem. 

S elektronickým vstřikováním a moderní spojkou odpadá prodleva mezi přidáním plynu a roztočením variátoru. X600 dokáže vzorně vyrazit dopředu na každý povel páčky plynu. Celkově si motor víc libuje ve vyšších otáčkách, na rozdíl od předchozích čínských agregátů, které spoléhaly spíš na pomalejší a hrubší chod motoru.

Na začátku je třeba si zvyknout na specialitu této řady, kdy je k zařazení krátkého (L) nebo dlouhého (H) převodu nutné sešlápnout nožní brzdu, u čtyřkolek se totiž zásadně neřadí za jízdy. Hodně je znát účinek motorové brzdy, hned po puštění plynu stroj citelně zpomaluje. To se výborně hodí při sjezdech nebo tahání přívěsu, méně příjemné to je při delších přesunech po silnici, kdy musí jezdec třeba i z dlouhého kopce pořád držet plný plyn.

V nabídce pravděpodobně bude jen v tzv. „dlouhé“ verzi, tedy s dvoumístným sedlem a madly a opěrkou spolujezdce. Ovladače a digitální přístrojovka jsou převzaté z luxusnějšího dvouválce X850, stejně jako výbava v podobě navijáku, homologovaného tažného zařízení, posilovače řízení a plastového nosiče místo jednoduchých trubek.

Zepředu potěší čtveřice bodových světlometů a spodní světla s LED technologií denního svícení. Právě o tato světla ovšem máme trochu obavy v terénu, třeba při prodírání nízkým porostem budou dost na ráně.

Námi testovaný stroj měl ještě označení X650.
Design zadní části působí moderně, i díky LEDkovým zadním světlům.

Design Gladiatoru s prozatimním označením X650 působí moderně, i díky LEDkovým zadním světlům.

Na podvozku a řízení je znát, že se tento stroj řadí mezi střední třídu, při rychlé jízdě se umí lehce rozhoupat, nerovnosti a přejezdy hran však žehlí solidně. Nízké těžiště i o něco málo nižší posez než o obdobných strojů podporují sportovnější průjezdy zatáčkou a čtyřkolka se tolik nestaví na vnější kola. 

Kvalitnější odpružení a prodloužená stavba mají paradoxně i jednu nevýhodu, zadní kola díky lepšímu odpružení lépe drží a nejdou tak snadno utrhnout do driftu, takže jestli se rádi otáčíte s roztočenými zadními koly pod plynem, tady to jde o něco hůř. Také při manévrování mezi stromy nebo trialových etapách je znát, že jde o delší dvoumístnou čtyřkolku, a je s ní tedy víc práce.

Technické údaje

  • Motor: 4-taktní, 4-ventilový jednoválec, SOHC
  • Výkon motoru: 41 Hp (30,0 kW) hom. T3b
  • Točivý moment: 49,2 Nm/4750 ot./min
  • Objem motoru: 580 cm³
  • Vrtání x zdvih: 91 mm x 89,2 mm
  • Startování: elektrickým startérem
  • Chlazení motoru: kapalinou a nezávislým olejovým okruhem
  • Mazání: s mokrou skříní
  • Plnění motoru: elektronické vstřikování Bosch EFI
  • Převodovka: automatická CVT - variátor / uzamykatelný přední
  • diferenciál/ převody: P/R/N/H/L (parkovací/zpětný chod/neutrál/rychle vpřed/terénní redukce), odpojitelný 4x4 pohon
  • Náhon kol: kardanovými hřídeli
  • Přední/zadní pneu: 25x8-12/25x10-12
  • Brzdy přední/zadní: kotoučové hydraulické/kotoučová hydraulická
  • Odpružení vepředu/vzadu: nezávislé, seřiditelné odpružení, dvojitá ocelová A-ramena
  • Benzinová nádrž: 18,5 litru
  • Délka/šířka/výška: 2290 mm / 1160 mm / 1400 mm
  • Rozvor: 1480 mm
  • Suchá hmotnost: 375 kg

Pochvalu si zaslouží hlavně posilovač. Kde jsou ty doby, kdy přeposilované řízení nedávalo téměř žádnou odezvu a občas znamenalo větší nebezpečí než jízda bez posilovače. Dnešní technika už umí pomáhat řízení jen citlivě a nechává dostatek vnímání, co se s předními koly v terénu děje. Posilovač pomůže hlavně při zapojení plného náhonu 4x4, kdy už se jezdec bez něj musí se strojem hodně rvát.

V terénu se osvědčily i ozubené kovové stupačky na plastových plotnách, které jinak také nejsou u střední třídy samozřejmostí, potěší i pečlivě zakrytovaný motor a slušná ochrana podvozku silnými plechy.

O úspěchu modelu CF Moto Gladiator X600 během roku 2019 rozhodne hlavně prodejní cena, na kterou je český trh citlivý. Dovozci se naštěstí podařilo udržet cenu dlouhé a plně vybavené verze i s posilovačem řízení pod dvě stě tisíc (základní cena sto osmdesát tisíc) a díky tomu se z X600 stává zajímavá alternativa pro všechny zájemce o dvoumístné ATV, pro které jsou velké dvouválce už moc drahé, ale na druhou stranu už však vyrostli z nejlevnějších jednoduchých čtyřkolek se starší konstrukcí podvozku i motoru.

Co bylo před pár lety příplatkové vybavení, je dnes standard - například elektrický naviják.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...