Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Poklady z indiánské rezervace. V Brně vystavili utajené české skvosty

Exkluzivně   13:56
Osm motocyklů značky Indian, které se společně jen tak nesejdou, ukazovala výstava na víkendovém festivalu Brno Revival na brněnském výstavišti. Všechny historické motocykly přitom pocházejí z českých sbírek. Ne náhodou. Československo patřilo dřív k „indiánským“ velmocím.
Motorky Indian na Brněnském okruhu

Motorky Indian na Brněnském okruhu | foto: Robert Sobčák

Za deset let po 1. světové válce se do Československa dostalo nejspíš až k pěti tisícům motocyklů Indian – povětšinou cestovních, zejména legendárních modelů Scout a Chief. Mezi dovezenými stroji však byly i závodní speciály, které ve dvacátých letech ruinovaly konkurenci na československých závodech – a bylo jedno, zda jde o závod okruhový, do vrchu, nebo o plochou dráhu.

„Indiany byly v podstatě nejrozšířenější motocykly v Československu, přestože nebyly vůbec levné,“ popisuje brand manager českého zastoupení a autor výstavy Ondřej Hrůza.

Za obrovským rozmachem stál jediný muž – generální zástupce značky pro střední Evropu František Mařík. Šikovný obchodník budoval od roku 1919 nejen kvalitní prodejní a servisní síť, podařilo se mu kolem značky vytvořit dokonalý marketingový kult. Motocykly prodával běžným lidem, závodníkům, ale třeba i prvorepublikovým policistům. Z Československa se stal pro americkou značku jeden z největších exportních trhů.

Na sto let starém příběhu spojeném s představením nového modelu FTR 1200 S postavil Ondřej Hrůza jedinečnou výstavu, na níž se sešlo osm historických motocyklů, které jsou běžně schované v soukromých sbírkách. „Podařilo se nám získat motocykly ze soukromých sbírek v takovém rozsahu, jaký u nás ještě nikdo neviděl. A je možné, že se to už nikdy takto znovu nepodaří,“ říká Hrůza.

Dvě stě bez brzd po klopené dráze

Nejstarší vystavená motorka pochází z roku 1914. Půllitrový jednoválcový speciál byl určen pro tehdy populární závodění na klopené dráze, stroj s nádhernou původní patinou se tak musí obejít bez brzd a nepotřebuje ani převodovku. Do Česka se dostal před řadou let z Austrálie.

V extrémně nebezpečných závodech, které se jezdily na oválech s dřevěným povrchem, tehdy indiany dominovaly. Motocykl, který svou konstitucí připomíná spíš jízdní kolo, dosahoval rychlosti kolem 140 kilometrů v hodině. To vše bez brzd. O šest let novější 1000 Board Track Racer už má litrový dvouválec, maximální rychlost se díky tomu přehoupla přes dvoustovku. Opět bez brzd.

Výstava připomněla i další genezi board trackových indianů. „Ve dvacátých letech byly závody na klopené dráze kvůli nebezpečí zakázány. Souboje se tak přesunuly na ploché dráhy nazývané v USA obvykle dirt track nebo flat track,“ vysvětluje Hrůza nad dalším litrovým speciálem z roku 1921, který už oproti dvěma starším „board trackům“ dostal spojku.

A připomíná, že Indian byl i prvním vítězem dnes legendární pardubické Zlaté přilby. Právě na této motorce totiž startoval první vítěz závodu, „univerzální“ závodník Zdeněk Pohl.

Speciál pro Evropu s českou historií

Pohl byl i jedním z jezdců, kteří po československých tratích vodili největší unikát z celé výstavy – půllitrový jednoválec přezdívaný „Daytona“ nebo „Altoona“. „Jde o skutečně autentický závodní motocykl, který inženýr Mařík dovezl do Československa v roce 1925. Motocykl má velmi atypickou konstrukci a je pravděpodobné, že už v Americe byl stavěný pro závody v Evropě,“ popisuje Hrůza s tím, že motocykl je minimálně v evropském kontextu naprostý unikát.

Legendární Zdeněk Pohl & Daytona na Letné

Motorku si pořídila rodina Tichých z Kroměříže. Jejich firma patřila k nejúspěšnějším dealerstvím Indianu v Československu. I díky tomu, že u nich nakupovali klienti ze Zlína, který zažíval pod taktovkou Tomáše Bati neuvěřitelný rozmach. Kromě Zdeňka Pohla na motorce závodil i Jaroslav Tichý. A prakticky kamkoliv motocykl přijel, vyhrál. To platilo pro okruhové závody i pro plochou dráhu, na kterou měl Jaroslav Tichý speciální podvozek bez převodovky.

Druhý autentický motocykl je nejspíš jediným zachovaným kusem ze čtyř litrových „dayton“, které František Mařík do Československa dovezl. I tento motocykl má závodní historii, ve dvacátých letech na něm závodil Václav Chlad.

Scout na stěnu smrti

Tři motocykly na výstavě nesou jméno nejslavnějšího modelu značky – Scout. Indian svoji nejslavnější motorku vyráběl od roku 1920 až do roku 1949. Na silnici i na okruhu se osvědčila mimo jiné extrémní spolehlivostí.

To je i jeden z důvodů, proč patřila ke globálně nejoblíbenějším strojům pro akrobaty jezdící po takzvané stěně smrti. Při extrémně nebezpečné atrakci najede jezdec do „bubnu“ se zcela kolmými stěnami, na kterých se motorka drží díky působení dostředivé síly. Život jezdce přitom závisí kromě vlastního umu právě na motorce. Její porucha znamená přinejmenším těžké zranění, pravděpodobněji smrt. I takovýto motocykl našel Hrůza v českých sbírkách – Scout z roku 1927 dnes jeho majitel používá k závodům ve sprintech historických motocyklů.

Na tratích pak lidé mohou potkat i zbývající dva scouty z jedinečné výstavy. Motorky vyrobené v letech 1925 a 1926 patří českému závodníkovi Františku Loučkovi, který s nimi závodí a představil se i na trati mezi brněnskými pavilony.

Motorky Indian na brněnském okruhu
Autoři:
  • Nejčtenější

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Kolínskou Toyotu poprvé povede Čech. Respektovaný odborník, co zná Japonsko

18. května 2024

Novým prezidentem kolínské automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se od června stane...

Nebezpečí nepřijde samo, musí se vyhledávat. Štreku do Atén zdolal i trabant

18. května 2024

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...