Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čeští speditéři zkoušejí LNG. Kamion na něj dojede dál s nižšími emisemi

Zkapalněný zemní plyn je vhodný zejména pro těžkou nákladní dopravu. Auta nabízejí dojezd víc než tisíc kilometrů a snížení nákladů na palivo až o dvacet procent. Oproti naftě jsou všechny emise nižší, auto je také tišší. V Česku testuje vozy na zkapalněný zemní plyn několik logistických firem. První takový kamion registrovaný v Česku vyjel na silnice začátkem února.

Volvo FM/FH LNG může spalovat buď bioplyn, nebo zemní plyn. Nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn (LNG) mají v nabídce také Iveco nebo Scania.

„Otevíráme tak novou kapitolu kamionové dopravy v České republice, a tím jsme se zase o krok přiblížili k nízkoemisní dopravě jako takové,“ říká Petr Michalička, provozní ředitel společnosti Helicar z Měšic u Prahy, která bude kamion tažený Volvem provozovat.

„Projekt LNG odstartoval v březnu 2019 výběrem dodavatele potřebné techniky vhodné pro využití na dálkovou přepravu vozidel pro společnost Škoda Auto. Přestavba vozidla byla dokončena v lednu 2020,“ upřesňuje.

Souprava s přepravníkem Lohr 2.53 splňuje normu Euro 6 a výkonem i úsporou paliva se má vyrovnat vozidlům na naftu.

V České republice není momentálně žádný dotační program či podpora pořízení vozidla LNG. V jiných státech Evropské unie, například v Německu, Polsku či na Slovensku, dosahuje až 23 tisíc eur nebo 35 procent z ceny pořízení na každé nové vozidlo na LNG. Součástí podpory je i snížené mýto či spotřební daň.

Rozvoji LNG pohonu brání nedostatek plnících stanic a pořizovací cena nákladních vozů schopných spalovat toto palivo, která je vyšší než u naftových provedení.

Kamion na stlačený zemní plyn Volvo FM/FH LNG ve službách firmy Helicar bude...
Kamion na stlačený zemní plyn Volvo FM/FH LNG ve službách firmy Helicar bude...

„Vše závisí na nastavení sazeb, jako je mýto, silniční daň, spotřební daň, a dotačních programů pro pořízení nákladnější technologie, případně zřízení vlastní plnicí stanice. Nutnou podmínkou je dostupná síť plnicích stanic nebo třeba dlouhodobý kontrakt se stabilním zákazníkem se zajištěním doplňování plynu na nasmlouvaných trasách,“ uvedl před rokem generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Vyšší cena, úspora za palivo

Pořizovací cena nákladního automobilu na LNG je přibližně o polovinu vyšší než u nafty, kde se pohybuje kolem dvou milionů korun. Náklady na pohonné hmoty jsou ovšem u vozu na zkapalněný zemní plyn asi o čtvrtinu nižší.

Do plného provozu byla podle Českého plynárenského svazu loni uvedena první plnicí stanice na LNG a nasazeno bylo prvních pět nákladních automobilů na zkapalněný zemní plyn. „Rozvoj LNG v Česku je dobrou zprávou pro všechny, kteří žijí ve větších městech a v blízkosti hlavních silničních tahů. Právě tam nákladní doprava výrazně ovlivňuje kvalitu ovzduší. Tyto vozy však oproti běžným naftovým motorizacím neprodukují v podstatě žádné škodlivé emise oxidu síry, dusíku ani pevných částic. V segmentu těžké nákladní dopravy dnes neexistuje jiné dostupné palivo, které by dosahovalo požadované kombinace vysokého výkonu a ekologického provozu,“ komentuje Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.

Nárůst zájmu o zkapalněný zemní plyn potvrzuje také společnost GasNet, která v Česku provozuje distribuční plynárenskou soustavu a technologie LNG testuje. Právě GasNet se také podílel na projektu Volva LNG pro Helicar.

„Již nyní evidujeme v České republice desítky společností, které o pořízení vozů na LNG vážně uvažují. Spolu s rozvojem infrastruktury LNG stanic proto očekáváme prudký nárůst počtu těchto vozů i ve flotilách u vnitrostátních dopravců. Právě ti jsou totiž pod stále větším tlakem ze strany zadavatelů zakázek na zajištění ekologičtější přepravy,“ uvedl Filip Dostál ze společnosti GasNet s tím, že rozvoj LNG technologií v Česku bude do značné míry záviset na zavedení podpory výstavby infrastruktury a nákupu LNG vozů po vzoru zemí západní Evropy.

Kamion na stlačený zemní plyn Volvo FM/FH LNG ve službách firmy Helicar bude...

LNG zabírá v nádrži třikrát menší objem než rozšířenější stlačený zemní plyn (CNG), což znamená, že automobil na LNG má asi třikrát větší dojezd než vozidlo se stejně objemnou nádrží na CNG. Nevýhodou LNG, který vzniká zkapalněním zemního plynu při teplotě -162 °C, je, že i přes tepelně izolovanou nádrž dochází při delší odstávce vozidla k jeho odpařování. „Velký potenciál pro LNG je proto především v nákladní dopravě a také mezinárodní kamionové dopravě, což potvrzují zkušenosti zahraničních dopravců a spedičních firem,“ uvedla loni v srpnu Kovačovská. V Evropě bylo tou dobou v provozu víc než šest tisíc tahačů na LNG. 

Zkapalněný zemní plyn je vhodný zejména pro těžkou nákladní dopravu. Vozy na LNG nabízejí dojezd víc než tisíc kilometrů a snížení nákladů na palivo až o dvacet procent. V porovnání s naftou jsou emise oxidu uhličitého nižší o patnáct procent, emise oxidu síry až o sto procent, oxidů dusíku až o devadesát procent a pevných částic až o devadesát devět procent. Vozy LNG mají rovněž tišší chod motoru oproti dieselovému až o devět decibelů. Díky tomu se jim nabízí lepší přístup do center měst, kde mohou platit omezení pro vjezd kvůli hlukovým a emisním normám. Jsou proto vhodné i pro noční vykládky zboží.

Výhody LNG

LNG je zkapalněný zemní plyn, který má při atmosferickém tlaku teplotu přibližně -162 °C. Je to namodralá, netoxická, nekorozivní, průzračná kapalina s minimální viskozitou. Zaujímá cca 600krát menší objem než plynný zemní plyn, což představuje jeho hlavní výhodu při skladování a dopravě.

Další výhodou je vysoká energetická hustota, která je srovnatelná s palivy získávanými z ropy. V porovnání s CNG mají navíc nádrže na LNG podstatně nižší hmotnost a díky menšímu objemu palivových nádrží mají vozidla na LNG větší úložný prostor.

První použití LNG v dopravě se datuje do 50. let 20. století, kdy byl zkapalněný zemní plyn použit v SSSR k pohonu zemědělských traktorů. V současnosti je LNG v dopravě používaný především v USA a Kanadě pro dálkovou autobusovou a nákladní dopravu

Využití LNG je možné i v železniční a lodní dopravě, a to nejen u tankerů, které přepravují zkapalněný zemní plyn na dlouhé vzdálenosti, ale i u běžných lodí.  

Zdroj: oenergetice.cz

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...