Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nová tvář starého depa v Brně: nejslavnější závodní trať připomene graffiti

Exkluzivně
Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po čtyřiatřiceti letech, kdy trať nadobro opustili závodníci, dostává novou tvář. Stometrovou zeď mezi řídicími věžemi, která dříve sloužila jako závodní boxy, právě teď pokrývá graffiti připomínající devadesátiletou historii okruhu.
Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili...

Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili závodníci, dostává novou tvář. Stometrovou zeď mezi řídicími věžemi, která dříve sloužila jako závodní boxy, právě teď pokrývá graffiti, které připomíná devadesátiletou historii okruhu. | foto: Jiří Smetanapro iDNES.cz

Třicet čtyři let po posledních závodech už většina lidí ani netuší, že dlouhá rovinka na staré výpadovce z Brna na Prahu sloužila půl století jako startovní rošt pro nejlepší světové závodníky. A že rozpadající se zeď s prolukou a autobazarem je ve skutečnosti boxová ulička.

Před pár dny na starou omítku začaly přibývat tváře závodníků a siluety aut a motorek. Jejich autoři našli částečně inspiraci i v příbězích publikovaných na Auto.iDNES.cz.

Plán na opravu boxové zdi vznikl v hlavě brněnského patriota a obyvatele blízkých Bosonoh Vladimíra Koudelky. Brněnský sportovní nadšenec pak do projektu zatáhl bosonožskou radnici, brněnské stavební firmy i nejznámější jména brněnské veteránistické a sprejerské scény. „Cílem projektu je oživit alespoň vizuálně staré depo, které od roku 1986 neslouží svému účelu,“ vysvětluje Koudelka.

Zeď zachránily stavební firmy. Zadarmo

Ten do projektu přilákal i tři brněnské stavební firmy, které v nedalekých Bosonohách nyní stavějí kanalizaci. Jejich šéfové kývli na to, že na své náklady opraví zchátralou zeď, aby ji bylo možné posprejovat.

Samotný návrh zdi, na které se objeví celá řada ikonických momentů z historie okruhu, připravili odborníci z redakce časopisu Motor Journal, muzea Škoda Auto a z Technického muzea v Brně. „Nechtěli jsme vytvořit vyčerpávající kroniku historie trati, ale spíš připomenout největší symboly, které z ní udělaly legendu,“ vysvětluje spoluautor návrhu a spolupracovník iDNES.cz Jiří Smetana.

Celkem se na zeď vešlo 27 motivů, které pokrývají celou historii trati od roku 1930 do roku 1986. „Nejtěžší úkol byl zatáhnout do všech těch příběhů sprejery Pavla Beneše a Jakuba Nemčeka, kteří měli vytvořit finální skicu, ale k motoristickým závodům nemají vlastně žádný vztah. Nakonec se nám nejvíc osvědčilo vzít archiv fotografa Zdeňka Zavřela a jít společně s nimi motiv po motivu a hledat fotky, které náladu té doby vystihnou nejlépe,“ popsal Smetana s tím, že Zavřelovy fotky doprovázejí i spoustu článků na Auto.iDNES.cz, které se historii okruhu věnují a které sprejerům posloužily k „nasátí atmosféry“.

Šťastný František a smolař Nuvolari

Na zdi se tak objeví ikonické fotky zraněného Františka Šťastného, jak v roce 1956 usedá na svůj stroj s berlemi, nebo momentka ze startu závodu v roce 1968, kdy Štastnému k úspěchu přeje jeho největší rival a zároveň přítel Giacomo Agostini.

Franta Šťastný a Giacomo Agostini

Nebo třeba Tazio Nuvolari, který je bez nadsázky největším smolařem v historii brněnské trati. Fenomenální meziválečný závodník v Brně několikrát sahal po vítězství, technické problémy jej ale vždycky odsunuly z první příčky. „Ikonou tohoto zmaru je fotka z roku 1937, kdy dojíždí do depa pouze po ráfku. Defekt jej tehdy stál šanci bojovat o vítězství proti mnohem silnějším mercedesům a auto unionům,“ popisuje jeden z příběhů Smetana.

Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili...

Celá stometrová zeď má být hotová do 19. června. Na tento den je naplánovaný slavnostní křest, který předchází výstavě Brno Revival, při které se na brněnském výstavišti sejde několik set historických vozů a motocyklů. „Díky tomu, že na Revival jede celá řada bývalých závodníků a majitelů autentických závodních aut a motorek, budeme schopní ve starém depu vystavit opravdovou závodní techniku, která na okruhu startovala,“ popisuje organizátor akce Karel Kupka.

Obraz i realita: na křtu budou skutečné stroje i jezdci

V několika případech se tak stane, že stroje, které jsou vyobrazeny na zdi, budou ve skutečnosti pózovat pod svým obrazem. „V boxové uličce se sejdou třeba monoposty Aero Minor a Škoda Sport, které proti sobě startovaly v Grand Prix v roce 1949. Sběratel Antonín Kružík doveze také Jawu Františka Šťastného, se kterou dojel v roce 1968 na třetím místě ve třistapadesátkách,“ vypočítává Jiří Smetana.

A pokřtít novou zeď přijdou i závodníci, kteří na starém okruhu závodili. „Ze Slovenska přijede motocyklový šampion Peter Baláž, přijdou i automobiloví závodníci Josef Michl, Jiří Mičánek nebo Dušan Velímský,“ vypočítává Karel Kupka.

Ford Cabri Glemser
Autor:
  • Nejčtenější

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Kolínskou Toyotu poprvé povede Čech. Respektovaný odborník, co zná Japonsko

18. května 2024

Novým prezidentem kolínské automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se od června stane...

Nebezpečí nepřijde samo, musí se vyhledávat. Štreku do Atén zdolal i trabant

18. května 2024

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...