Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový Seat Leon je skvělý, přišel však o cenovou výhodu

Kdyby Škoda vyráběla Octavii jako klasický hatchback s krátkou zádí, byla by přesně taková, jako je nový Leon. Čtvrtá generace španělského bestselleru potvrzuje, že Škodovka a Seat mají k sobě v koncernu VW asi nejblíž. Přímočaře postavené auto funguje perfektně a líbí se.
Seat Leon

Seat Leon | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Leon je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a Audi A3. Čtvrtou generaci postavili na vylepšené technice předchůdce, přidali spoustu nových technologií a zavedli na palubu internet, díky kterému navigace propočítává trasu online, a další vychytávky.

Nejdůležitější seat vždy vyvíjeli a vyráběli v domovské továrně v Martorellu na dohled od Barcelony. Je to také nejvýznamnější model značky na českém trhu. V předchozích třech generacích se jich prodalo přes 2,2 milionu.

Nový Leon postavili na modernizované modulární platformě MQB Evo koncernu Volkswagen pro modely se spalovacím motorem vpředu napříč.

Seat představil najednou verze hatchback i kombík pojmenovaný Sportstourer. Obě karosářské varianty se protáhly, trochu zúžily a snížily. Kufr hatchbacku je 380l (stejně jako u předchůdce) se zvýšenou nákladovou hranou nárazníku.

Prvním seznámení jsme si dali s Leonem s benzinovou patnáctistovkou a naftovým dvoulitrem, oba se sto padesáti koňmi (110 kW) a automatem. Schéma podvozku je stejné jako u předchůdců: vpředu zavěšení McPherson, vzadu podle varianty pohonu a výkonového provedení buď torzní příčka, nebo víceprvkové zavěšení (to pro nejvýkonnější varianty). V příplatkové výbavě nechybí adaptivní podvozek. Na výběr je z kol velikosti 16 až 18 palců.

V prvních zatáčkách vás okamžitě překvapí jízdní komfort. Je perfektní. Tradiční poučku, že seaty mívají oproti srovnatelným škodovkám tvrdší podvozek, Leon nepotvrzuje. Spíš naopak. Auto skvěle drží stopu, překvapily nás jen trochu větší náklony.

Při dálničních rychlostech nám pak přišlo, že jsme výrazně slyšeli aerodynamický hluk, je to však (trochu paradoxně) také tím, že kabina je příkladně odhlučněná od motoru.

Moc hezký je interiér. Horizontálně členěná subtilní přístrojovka se zbavila tlačítek, jak je dnes nejen u koncernu VW zvykem. Vévodí jí velký dotykový displej tabletu infotainmentu ovládající vše včetně klimatizace. Dobrou vychytávkou je ovládací lišta, po které stačí posouvat prsty a třeba tak zvýšit hlasitost nebo teplotu.

Seat Leon

Líbí se sportovně tvarovaný volant. Inovovaná platforma MQB Evo přinesla nejen Leonu, ale také příbuzným v podobě nového Golfu a Octavie, volič automatické převodovky „shift-by-wire. Tento systém nemá mechanické propojení páky voliče s převodovkou, signály pro řazení jsou přenášeny elektronicky. Takže na středovém tunelu vystačí s malým pulzním ovladačem. Je to stylové, moderní, ale pro rychlou volbu trochu nejisté, takže se nakonec stejně vždycky pohledem na přístrojovku ujistíte, co máte zařazeno.

Lišta osvětlující interiér není jen na ozdobu, využívá ji například asistent pro změnu jízdního pruhu nebo asistent pro detekci nebezpečí při vystupování.

Díky nárůstu podélných rozměrů je na zadních místech spousta místa pro nohy i hlavu. Dvojici dospělých tam prostor scházet nemůže, a to ani na hlavu. Vpředu se sedí příjemně nízko, v perfektně tvarovaných křeslech.

S pomocí 48 voltů

Základem pro Leon je litrový tříválec, do Česka však prozatím dorazily předsériové čtyřválce 1,5 litru vybavené systémem deaktivace válců. Na vrcholu nabídky benzinových motorů je 2.0 TSI s výkonem 140 kW/190 k.

Patnáctistovka v provedení s dvouspojkovým automatem dostala „lehkou“ 48V hybridizaci. V některých jízdních situacích auto jede setrvačností s vypnutým motorem, během zpomalování rekuperuje energii a pomáhá spalovacímu motoru při akceleraci.

Skutečně to funguje, tato patnáctistovka na rozdíl od minulé generace nemá otravné zpoždění nástupu tahu a lenost v nízkých otáčkách – právě zde elektromotor chytře vypomůže.

Zatímco jízdnímu projevu „elektrika“ jednoznačně prospěla, o spotřebě se to až tak říct nedá – s (pravda úplně syrovým, nezajetým) motorem jsme jezdili v mixu dálnic, okresek a městských ulic za 6,8 litru. A to není nijak úchvatná hodnota, spokojeni bychom byli tak o litr níže. Na druhou stranu, po čase si u koncernových motorů spotřeba většinou poměrně výrazně „sedne“. 

Turbodiesely jsou vždy dvoulitrové, s jednotkou 1.6 TDI se koncern VW v těchto týdnech loučí. Slabší naftový dvoulitr má 85 kW/115 k a manuál. Pokud chcete automat a případně čtyřkolku (jen pro kombík), musíte připlatit za silnější verzi 110 kW/150 k.

Turbodiesel do krátkého hatchbacku dnes není tak obvyklou volbou, už proto, že cenou benzinový ekvivalent překonává v základním provedení o 90 tisíc a když chcete 150 koní a automat, jste na tři čtvrtě milionu. Přesvědčivým projevem však potvrzuje, že diesely do muzea nepatří. Dvoulitr je kultivovaný, zabírá hladce, má říz a navíc vystačí s pěti až šesti litry nafty. S dvouspojkovým automatem si hezky notuje.

Od podzimu bude v nabídce také Leon s jednotkou 1,5 TGI na CNG a o něco dřív plug-in hybridní provedení (1.4 TSI s elektromotorem a 13 kWh v lithium-iontových akumulátorech).

Suma sumárum: o tom, jestli si pořídit Seat Leon, Octavii, nebo Volkswagen Golf, rozhodnou emoce, u škodovky kufr a taky cena. A to je pro španělskou novinku nová situace. Leon totiž dosud lákal výhodnějšími cenami než koncernoví příbuzní. S tím je konec.

Pohled do aktuálního ceníku odhalí, že seat je z tohoto tria dokonce nejdražší. Základní cena za litrový tříválec je 485 tisíc korun, což o pět tisíc převyšuje cenu nejlevnějšího golfu (ten má proti Leonu navrch v základu ještě handsfree, ale zase má kratší rozvor), a o 28 tisíc Octavii.

Turbodiesel pak benziňák v základním provedení překonává o 90 tisíc korun, a když chcete 150 koní a automat, jste na tři čtvrtě milionu. Tak už to dnes je, moderní technologie a často vynucené předpisy auta zdražují (analýzu čtěte zde).

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...