Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Systémy automatizovaného řízení nefungují, test radí na ně nespoléhat

Moderní asistenční systémy pro částečně automatizované řízení jsou podle Americké automobilové asociace potenciálně nebezpečné. Nefungují totiž spolehlivě, jenže navzdory tomu je má čím dál více aut a řidiči se na ně více spoléhají. To může vést k závažným důsledkům, upozorňuje asociace.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volvo

Elon Musk sice slibuje, že plně autonomní řízení aut je již doslova za rohem, realita je ale jeho silným prohlášením nejspíš stále hodně vzdálená. Naznačily to i nedávné testy Americké automobilové asociace (AAA), která v letošním roce a v roce 2018 otestovala několik vozů vybavených pokročilými poloautonomními systémy řízení. Výsledek? Téměř vždy stejný. Na systémy se nedá spolehnout a průměrně selhávají každých zhruba 13 kilometrů.

Výsledky novějšího z dvojice testů, kterého se zúčastnily vozy vozy BMW X7, Cadillac CT6, Ford Edge, Kia Telluride a Subaru Outback se přitom nijak zásadně neliší od staršího testu, ve kterém byla účastníkem Tesla Model S se svým slavným Autopilotem. Pravda, Tesla sice svůj software pro automatizované řízení neustále vylepšuje, nicméně AAA nezmiňuje, že by například v roce 2018 měla oproti konkurentům Tesla v praxi významný náskok. Spíše tedy můžeme předpokládat, že systémy autonomního řízení fungují stále dost podobně. A tedy podle tvrzení AAA nefungují.

Organizace testovala především situace, kdy má systém udržování v jízdním pruhu hlídat, aby auto svůj pruh neopustilo a zároveň kontrolovat cestu před sebou kvůli kolizi. V drtivé většině případů ale testované vozy přehlédly právě simulované stojící vozidlo. K nárazu typicky došlo v rychlosti asi 40 km/h. Spolehlivé nebylo ani udržování v pruhu a systémy prý vůz často navedly až příliš blízko svodidlům nebo jiným vozům.

AAA ovšem uznává, že výrobci automobilů ve svých návodech k vozům píší, že systémy mají právě s detekcí odstavených vozidel problémy a že se mají řidiči neustále věnovat řízení a být připraveni reagovat. Nicméně i přes toto varování považuje AAA asistenční systémy za potenciální nebezpečí. Potíž vidí organizace v tom, že jednotlivé funkce přestávají fungovat v podstatě bez varování nebo jen s minimálním upozorněním pro řidiče. Pro takové varování navíc neexistuje žádný standardizovaný postup.

Organizace nicméně nezveřejnila detailní metodiku testu a konkrétní podmínky. Tvrdí však, že systémy zkoušela jak na uzavřené testovací dráze, tak v běžném provozu a že s vozy najezdili testovací řidiči zhruba 6 400 kilometrů. „Obzvláště v reálných podmínkách jsme opakovaně zjistili, že aktivní systémy asistovaného řízení nefungují konzistentně,“ řekl pro agenturu AP Greg Brannon, ředitel AAA pro oblast Automotive Engineering.

Automobilky (GM, BMW a Subaru) na výsledky reagovaly prohlášením, ve kterém shodně tvrdí, že systémy nemají řidiče nahradit a mají mu pomoci v nebezpečných situacích. Například BMW tvrdí, že v testu AAA systémy modelu X7 zafungovaly tak, jak měly a byly navrženy. „BMW vyžaduje, aby se řidič plně věnoval řízení a byl schopen v případě krizové situace zasáhnout,“ píše se konkrétně ve vyjádření německé automobilky.

Potíž vidí AAA i v tom, že na nové systémy začínají zákazníci čím dál více spoléhat. Podle AAA lidé, kteří si tato asistenční řešení pořídili jako první, patří často k průkopníkům a technickým fanouškům a jsou si omezení těchto stále relativně nových řešení vědomi. Jenže jak se systémy udržování v jízdním pruhu a další asistenční řešení umísťují do čím dál většího množství aut, dostávají se k daleko širšímu publiku, které už si povahy technologie vědomo není a může na asistenty až příliš spoléhat. „Předpokládají, že to funguje. A to může být velice nebezpečný předpoklad,“ říká Brannon.

Organizace, která v USA poskytuje podobné služby, jako třeba u nás místní Ústřední automotoklub (ÚAMK), tak doporučuje, aby automobilky s rozšiřováním asistenčních systémů přestaly. A to právě i ve vztahu k následnému nástupu plně samočinného řízení. Ten by vlastně dnešní „nefunkční“ systémy mohly zpomalit. Zákazníci, kteří totiž získají zkušenosti s dnešními nedokonalými řešeními, se totiž podle Brannona mohou obávat o funkčnost těch budoucích plně autonomních.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...