Nezáleží na štítku „Made in...“. Strategie, o které česká značka Tomket začala před pěti roky přesvědčovat první majitele aut, teď nese ovoce. Přestože se pneumatiky vyrábějí mimo Českou republiku, její zakladatelé pocházejí z Česka.
„Přesvědčili jsme první ,generaci‘ řidičů, že děláme kvalitní pneumatiky. Naše strategie se teď úročí v tom, že se spokojení zákazníci vracejí,“ říká zakladatel značky Tomket a český pneumatikářský magnát Radek Grill.
Sázka na emoce se vyplácí
Český zákazník vám dá jen jednu šanci, říká výrobce pneumatik |
Představte si, že jste nová značka a přicházíte na trh, který si rozparcelovali velcí hráči. Často globální koncerny. „Nejtěžší je pro nás vždy přitáhnout prvospotřebitele. Dát mu impulz, aby naše pneumatiky vyzkoušel. Máme vyzkoušeno, že když se nám to podaří, vrací se znovu a znovu,“ popisuje Grill s tím, že za pět let existence značky firma eviduje zákazníky, kteří nakupují na různá auta – ať už soukromá, nebo firemní – české pneumatiky pravidelně.
Sázka na „emoce“ Grillovi vychází. První nákupy dělá spousta řidičů pod dojmem emocí. Zabírají soutěže, extrémně se osvědčil sponzoring. „Dokud jsme byli neznámí, noví, bylo těžké útočit racionálními argumenty. Proto jsme vsadili na city. Dnes sponzorujeme několik evropských fotbalových klubů – a tato partnerství se nám extrémně osvědčila. Díky nim jsme se etablovali na velkých evropských trzích a přesvědčili řidiče, že nám mají dát šanci. A pokud to udělají poprvé, obvykle se vracejí. Zjišťují totiž, že za zlomek ceny mohou mít pneumatiky srovnatelné s nejlepšími značkami,“ vysvětluje Grill.
Firmě Tomket pomáhá s prodejem pneumatik v zahraničí fotbal |
Sportovní úspěchy, které se s partnerstvím značky pojí, jsou pro něj už jen třešničkou na dortu. „Pokud partnerství uzavřeme, není to jen byznys. Je to pro nás srdcovka. Prostě máte komu fandit,“ říká s úsměvem a hrdě připomíná, že klub Glasgow Rangers, s nímž Tomket spojil síly loni na podzim, si díky obrovskému bodovému náskoku před pár dny pojistil titul ve skotské lize a po deseti letech sesadil z trůnu Celtic FC. Dnes se skotský klub představí v Praze. V osmifinále Evropské ligy budou Glasgow Rangers hrát se Slavií.
Byznys v Evropě, srdce v Česku
Přestože dnes většina produkce značky Tomket míří do zahraničí, firma se hrdě hlásí k Česku a také k domácím Českým Budějovicím. Je partnerem budějovického FC Dynamo a české zákazníky zrovna láká na soutěž o nový Volkswagen Golf. Grill věří, že tím přitáhne ke značce další řidiče.
Tajemství výroby pneumatik Tomket: každý kus podstupuje náročné testy |
„V posledních dvou letech pozorujeme, že se důvěra v naši značku extrémně mění. Hraje v tom roli to, že čím dál víc řidičů už objednává druhou nebo třetí sadu našich pneumatik. Že nám důvěřují i v technologicky extrémně náročném segmentu zimních pneumatik. A především se nebojí nás doporučit svým známým. Tato kombinace se promítá do exponenciálního růstu, který zaznamenáváme,“ vysvětluje dvaačtyřicetiletý byznysmen a mecenáš českého sportu.
Tomket těží i ze situace na globálním trhu s pneumatikami, který poznamenala pandemie nemoci covid-19: dokázal udržet výrobu i logistiku. Problém, na kterém si řada světových výrobců vylámala v loňském nestandardním roce zuby, Tomket posílil. Ze situace, kdy byla značka jako jediná schopna nabídnout v některých rozměrech pneumatiky v dostatečném množství, bude česká firma těžit i v dalších letech.
Vzniká nová česká značka pneumatik. Zakládá ji největší e-shop s gumami |
„V konečném důsledku to znamená, že si nás vyzkoušejí další desítky tisíc řidičů, i když jen proto, že jsme byli jako jediní schopní jim pneumatiky dodat. Jsem si jistý, že v horizontu jednoho až tří let, jak budou tito lidé nebo firmy kupovat další pneumatiky, poznáme tento efekt opět v dalším nárůstu objemu prodeje,“ je přesvědčený Grill.