Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Opelu ohlásil elektrifikaci a sbalil si kufry. Jede do Vietnamu

V nejlepším je třeba přestat. Toto heslo evidentně zastává končící šéf Opelu Michael Lohscheller. Rüsselsheimskou značku svému nástupci předá ve velmi dobré kondici a s velkolepými plány na přechod k elektromobilitě a expanzi do Číny. Sám se začíná rychle učit zdvořilostní vietnamské fráze.

Ještě před čtyřmi lety byla situace Opelu hodně dramatická. Pod křídly amerického koncernu GM za dvě dekády prodělala rüsselsheimská značka téměř dvacet miliard dolarů. Michael Lohscheller se ale ukázal jako výborný krizový manažer. Pomohl předimenzovaný Opel zeštíhlit a rychle posunout k ziskovosti. Ještě před ustavením koncernu Stellantis se mu s rüsselsheimskou automobilkou podařilo takřka nemožné.

V rekordním čase přesunul novou Corsu na platformu PSA, zavedl elektrifikované vozy a zařídil, že vývoj aut s palivovými články pro celý koncern bude spadat pod Opel. A také společně se šéfem Stellantisu Carlosem Tavaresem načrtl novou ofenzívu ve znamení elektrifikace a plán vstupu Opelu na čínský trh. Ten tehdy na podzim 2017 v souvislosti s Lohschellerem, který musel zredukovat třicet tisíc pracovních míst, poznamenal, že „nepopulární vůdci dneška budou hrdiny zítřka.“

Maratonec s oblibou ve sprintu

Jeho slova se nyní naplnila. Automobiloví šéfové většinou po skončení kontraktu opouštějí centrály automobilek potají zadními vrátky. Michael Lohscheller (52) ale vyjde z centrály Opelu hrdě předním vchodem. A ještě se předtím nechal vyfotit se svým nástupcem. Zprávy, kam se rozhodl vydat, následovaly vzápětí.

Stane se generálním ředitelem automobilové divize VinFast Global, která je součástí největšího vietnamského konglomerátu Vingroup, který vlastní první vietnamský miliardář Pham Nhat Vuong. Ten v roce 1993 začínal malou restaurací na Ukrajině a během několika let ovládl tamní trh instantních nudlí. Byznys v roce 2009 prodal za 150 milionů dolarů firmě Nestlé a peníze dále zúročil.

Pro svoje modely VinFast, které vyrábí od roku 2019, koupil platformy a motory od BMW a začal spolupracovat s Pininfarinou, Magnou Steyr a Siemensem. První vietnamská značka se chystá k expanzi do Evropy a Severní Ameriky, kde již otevřela první prodejny. Továrna na umělém ostrově u vietnamského města Hai Phong je koncipovaná pro výrobu 250 tisíc vozidel ročně a od letoška má začít vyrábět i elektromobily.

Neblahé dědictví po koncernu GM: model Ampera-e, což je přeznačkovaný Chevrolet Bolt EV, má problémy s baterií. Vzhledem k riziku požáru americký výrobce doporučuje nabíjet pouze do 90 %, ne přes noc a ne v uzavřených prostorách.

I v tomto směru Lohscheller jistě využije bohaté zkušenosti od Opelu. Není bez zajímavosti, že kromě sedanu vyšší střední třídy LUX A2.0 a LUX SA2.0 VinFast vyrábí v bývalé továrně GM i malý hatchback Fadil, což není nic jiného než licenční Opel Karl.

„Během mé kariéry mě vždy přitahovaly nové výzvy,“ zdůvodňuje Lohscheller náhlou kariérní změnu. Ač je vášnivým maratonským běžcem, tak v práci prakticky vždy upřednostňoval sprint na kratší tratě.

Díky svým kvalitám rychle stoupal po kariérním žebříčku. Hvězdnou automobilovou kariéru začal v roce 2001 u evropské pobočky Mitsubishi Motors. V roce 2004 se stal vedoucím skupiny pro marketing a řízení prodeje u Volkswagenu. Po čtyřech letech usedl do křesla finančního ředitele americké pobočky Volkswagenu.

V roce 2012 tento štíhlý dlouhán přešel k Opelu, kde se stal členem představenstva, a o pět let později usedl do křesla generálního ředitele. Po uplynutí čtyř let tedy nastal čas opět zvednout kotvy. Lohscheller odchází z restrukturalizované společnosti, která je dobře připravena na budoucnost.

Novým šéfem Opelu se od 1. září stane Uwe Hochgeschurtz (58), který působil u Fordu, Volkswagenu a naposledy od roku 2004 u Renaultu. Od roku 2016 vedl dovozní organizaci pro Německo, Rakousko a Švýcarsko. Je to pro něj tedy velký kariérní postup.

Elektrická Manta a vzpomínka na rekordy GT

Na digitální konferenci Stellantisu „EV Day 2021“ ještě Lohscheller načrtl plán dalšího vývoje, když oznámil, že všechny Opely se do roku 2024 dočkají elektrifikace a od roku 2028 bude tato značka nabízet v Evropě jen osobní a užitková auta s plně elektrickým pohonem. Výhradně s tímto druhem pohonu Opel vyrazí dobývat čínský trh.

Vše samozřejmě s využitím koncernové techniky, která tento přechod pomůže urychlit. Příští generace Astry (prohlédněte si ji zde) tak na rozdíl od té současné již spalovací motor nenabídne. Lákadlem budoucí modelové řady má být Manta-e. Na rozdíl od továrního restomodu Manta GSe ElektroMOD, který zajímavým způsobem spojil minulost s budoucností, se ale bude jednat o futuristický crossover. K zákazníkům se má dostat přibližně do čtyř let.

S elektřinou si Opel „zahrával“ již v minulosti. Letos je to přesně padesát let od doby, kdy na Hockenheimringu vytvořil Georg von Opel (pravnuk zakladatele značky Adama Opela) se speciálně upraveným elektrickým Opelem GT šest světových rychlostních rekordů pro vozy s tímto druhem pohonu.

Prototyp byl poháněn dvěma stejnosměrnými elektromotory Bosch, které dohromady vytvářely nepřetržitý výkon 88 kW (120 k) a špičkový výkon dokonce 118 kW (160 k). Čtyři nikl-kadmiové baterie používané obvykle ve stíhačkách byly instalované vedle a za řidičem. Pro pokus o rekord na dlouhé vzdálenosti s nimi malé kupé vážilo 1,7 tuny, tedy stejně jako kratší verzi nákladního vozu Opel Blitz.

Extra hmotnost vyžadovala tvrdší pružiny a společnost Continental vyvinula speciální vysokotlaké pneumatiky, které minimalizovaly valivé tření na minimum. Za volantem seděl sám vynálezce. Na kilometru s letmým startem elektrický prototyp GT dokázal vyvinout rychlost 188,86 km/h, se stojícím startem pak 115,88 km/h. 

V roce 1971 se na Hockenheimringu vytvořil pravnuk Adama Opela Georg von Opel...

Vzdálenost 10 km zvládl za 4 min a 43,69 s rychlostí 126,89 km/h. Nízká energetická kapacita baterií Ni-Cd však zabránila novému světovému rekordu na 100 km při konstantní rychlosti 100 km/h. Tento pokus tak skončil již po pouhých 44 km.      

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...