Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejmladší český dakarista naviguje tátu s prastarým landroverem, stále jedou

František Randýsek „čte noty“ svému tátovi Dušanovi. Saúdskoarabskými dunami se na Rallye Dakar prokousávají ve skoro šedesátiletém landroveru, po osmi etapách stále jedou, z necelých sto čtyřiceti posádek jsou na 84. místě.

Historicky nejmladší Čech, teprve osmnáctiletý František Randýsek, překonává Martina Macíka, který vyrazil na svůj první Dakar před deseti lety, když mu bylo dvacet jedna. Randýskovi jedou ve veteránské kategorii Classic, kde se nejede na krev, hlavní je dojet, nepoškodit techniku. František naviguje, Dušan šoféruje, ten žlutý speciál je starší než on sám.

Randýskové jsou jednou ze tří posádek českého Vintage Racing Teamu. Napříč saúdskoarabskou pouští ovšem jedou bez doprovodu, jen s tím, co naložili do svého speciálu.

První ročník Rallye Dakar odstartoval v roce 1978, v kategorii Classic ovšem mohou závodit i starší stroje. Tato kategorie je vlastně jízdou pravidelnosti a testem orientace. „Myslím si, že je důležité si uvědomit, že to není o rychlosti. Tato kategorie je o navigaci. Nebloudit zbytečně, nejet rychle. Proto my to můžeme jet šedesát let starým autem. Pořadatelé nám určují pravidelnou rychlost, například padesát kilometrů v hodině,“ vysvětluje František Randýsek. „Musíme upřímně říct, že bychom potřebovali auto s mnohem větším výkonem a pohodlnějším ovládáním.

Toto auto je opravdu zemědělský stroj, technika z padesátých let,“ dodává jeho otec v podcastu na iDNES.cz. Poslechněte si ho celý zde:

Původně modrý Land Rover Series II A z roku 1964 Randýsek koupil před deseti lety na srazu v Anglii, nadělil si ho jako odměnu za první dojetý Dakar v roce 2010, který jel na motorce. Později zkusil i terénní čtyřkolku, slavnou rallye zná taky z kabiny osobáku i kamionu. Před rokem vytáhli modrého landrovera z kopřiv a pustili se do renovace. „Příprava trvala osm měsíců a šlo o velmi detailní renovaci s dovolenými moderními prvky,“ popisuje Randýsek. Volant nechali na „britské“ pravé straně. S komisaři se dohodli, že mohl používat komponenty z novějšího provedení, třeba uzávěrky diferenciálů.

Motor zůstal původní, je ovšem po kompletní renovaci. Osadili ho  modernějším sáním a větším dvoukomorovým karburátorem Weber, aby se mu lépe dýchalo. „Ve většině případů jsme se snažili používat dobové věci,“ říká Dušan Randýsek. „Na chlazení oleje jsme použili originální vojenské chladiče. Podařilo se nám to koupit právě v Saúdské Arábii,“ dodává. Do horka ještě přidali přídavný ventilátor na chladiči. „Použili jsme originální vojenskou variantu dvou benzinových nádrží s třícestným ventilem – je to dobové a elegantní,“ libuje si.

Transmise prošla důkladnou opravou, díky novému koncovému převodu „do rychla“ se žlutý závoďák na rovině rozdovádí až na 110kilometrovou rychlost. Podvozek je také nový, koncepčně na něm ovšem nic neměnili. Takže se dakarský speciál stále houpe na parabolických listových perech.

Randýska čekala také kompletní přestavba elektroinstalace. „Náš elektrikář se s tím namísto původně plánovaného týdne páral měsíc,“ popisuje. „Krásné dílo, které musí přežít všechno. Máme kontrolu tlaku a teploty oleje, teplotu převodovky, voltmetr…“

Závodní speciál musel dostat ochranný rám podle dakarské specifikace automobilové federace FIA. „Po dohodnutých úlevách ze strany technických komisařů se povedl velmi elegantní rám, aniž bychom museli krájet dominantní hliníkové části,“ komentuje Dušan Randýsek. Součástí požadavků jsou také bezpečnostní sedačky a pásy, vypínač baterek ovladatelný zevnitř i zvenku, hasicí zařízení nebo přídavná brzdová světla. Potřeba je také extra napájení navigačních přístrojů. „A samozřejmě držák na kafe,“ dodává Randýsek.

Na autě ovšem nechali prvky, které pocházejí z dob, kdy ve Velké Británii makal na farmě. Připomíná to tažné zařízení na předním nárazníku, specialitou je mechanický naviják.

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...