Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda postavila moderní dvoutakt s kompresorem, zatím čeká v šuplíku

Japonská Mazda je jednou z mála automobilek, která jde skutečně svou cestou a nevydala se doposud zcela bezhlavě na pole bezvýhradné elektrifikace. Firma stále přemýšlí, jak v praxi vylepšit i tradiční spalovací motory a jeden z jejích nedávno odhalených patentů ukazuje skutečně neobvyklé řešení.
Dvoutakt, který si patentovala Mazda, by měl fungovat podobně, jako její čtyřdobý motor Skyactiv-X

Dvoutakt, který si patentovala Mazda, by měl fungovat podobně, jako její čtyřdobý motor Skyactiv-X | foto: Mazda

Mazda je již dlouho automobilkou, která jde svou vlastní cestou a hledá neobvyklá řešení obvyklých problémů. Tradičně je jí tak poměrně cizí třeba downsizing, snížení emisí dosahuje Mazda zvýšením efektivity svých motorů a také důrazem na nízkou hmotnost aut. I na poli elektromobilů jde svou cestou, když se třeba u modelu MX-30 nežene za maximálním dojezdem. K tomu je tu historické koketování s jinak zatracovaným Wankelovým motorem a je na první pohled jasné, že se Mazda experimentů a nestandardních řešení nebojí.

Je proto i možná s podivem, že si Mazda uchovává svou nezávislost, byť se před časem přeci jen blíže propojila s Toyotou, to aby automobilky lépe rozložily náklady na vývoj elektromobilů, jejichž výrobě se i přes svůj dlouhodobě spíše skeptičtější postoj nevyhnou. Určitý příklon k elektromobilům ovšem neznamená, že Mazda nehledá další řešení pro budoucnost. Ostatně se stále spekuluje o možném návratu Wankelu (byť možná právě jako generátoru pro elektrickou trakci). A jednou ze stále docela čerstvých technických novinek Mazdy je motor Skyactiv-X, který v určitých režimech umožňuje takzvané vznětové spalování homogenní směsi (HCCI).

Zjednodušeně řečeno, motor Skyactiv-X při nízkém zatížení sice spaluje benzin, ale na principu vznětového motoru – směs se tedy vznítí sama, nezažehne ji svíčka.

Právě tento princip je pak důležitou součástí patentu, který před časem odhalil americký magazín Motortrend. Patent je neobvyklý v tom, že kromě onoho vznětového spalování, od kterého svět od doby aféry Dieselgate horečně ustupuje, využívá dvoudobý spalovací cyklus, ke kterému se automobilismus po socialistické éře trabantů a wartburgů i přes velký posun v této technologii nikdy v praxi nevrátil.

A k tomu je tu přeplňování kompresorem, které je dnes v autech vidět opět spíše výjimečně, většinou se totiž uplatňují turbodmychadla, jež jsou považována za efektivnější řešení.

Dvoutaktní motor

Běžný čtyřtaktní spalovací motor, kde se postupně v cyklu střídají fáze sání, komprese, expanze a výfuku provede jeden pracovní cyklus na dvě otáčky klikové hřídele. Dvoutaktní motor ovšem totéž zvládne během jedné otáčky (tedy dva zdvihy pístu) a to díky tomu, že v něm v podstatě probíhají vždy dvě fáze cyklu najednou. Základní princip je velmi jednoduchý. Píst motoru slouží u nejjednodušších dvoutaktních motorů zároveň jako jakýsi šoupátkový ventil, který otevírá a zavírá dvojici kanálů, které se starají o přívod čerstvé směsi a odvod spalin. Když píst stlačuje ve válci směs určenou k zažehnutí, zároveň je pod píst do prostoru klikové skříně nasávána čerstvá směs. Když zapálená směs hoří a píst je stlačován směrem k dolní úvrati, tlačí spodní strana pístu skrze kanál čerstvou směs ze skříně do spalovacího prostoru. V určité fázi dojde k otevření výfukového a sacího kanálu a čerstvá směs pomůže z válce vytlačit tu spálenou. Moderní řešení jsou složitější a používají pokročilejší ventily, přímé vstřikování paliva a další techniku. Přesto se dvoutaktní spalovací motory v automobilech nebo nákladních vozech v současnosti šířeji neuplatňují. Ve dvoudobém cyklu ale typicky pracují například obří lodní vznětové motory.

Dvoudobý motor se vznětovým spalováním benzinu a přeplňováním kompresorem, který si Mazda patentovala, je ovšem pozoruhodný kousek techniky. Zjednodušeně řečeno je to motor Skyactiv-X přeučený na práci v dvoudobém spalovacím cyklu. Ve skutečnosti je to poněkud složitější, ale o to technicky zajímavější.

Základem je klasický dvoudobý motor, který má oproti čtyřdobým tu výhodu, že pracovní cyklus proběhne během jedné otáčky klikové hřídele namísto dvou. To znamená vyšší hustotu výkonu. Motor ovšem nemá tradiční sací a výfukové porty, které by svým pohybem odkrýval a zakrýval píst. Namísto toho má agregát vlastně klasickou hlavu válců s běžnými sacími a výfukovými ventily, které mají variabilní časování a jsou poháněny tradičně rozvody jako u běžného motoru. O plnění válce se pak namísto pohybu pístu stará právě kompresor, kterým je motor osazen – a to je i hlavní důvod, proč je tu kompresor a nikoli turbodmychadlo. Kompresor dodává tlak v přímé úměře k otáčkám motoru, takže tlak roste plynule a plnění válce má v podstatě konstantní průběh – na rozdíl od turbodmychadla, kde vždy dochází k určité prodlevě.

Plnění kompresorem umožňuje to, že může mít motor i klasické mazání – nedochází tu totiž k „výplachu“ klikové skříně vzduchem či směsí vzduchu s palivem jako u běžných dvoutaktů. Toto je v podstatě princip, na kterém se snažila dvoutaktní motory modernizovat celá řada firem, nicméně do automobilů se neprosadilo. 

Specifikum patentu Mazdy je mimo jiné v tvarování a směru sacích a výfukových kanálů – sání je téměř vertikální, zatímco výfukový kanál se rychle stočí do téměř horizontální pozice. To má v kombinaci s již zmíněným proměnným časováním ventilů umožnit snadný výplach a plnění válce a také onen provoz v HCCI režimu.

Celý cyklus funguje následovně: když je směs ve válci zažehnuta (nebo se sama vznítí), píst míří dolů a odvádí svou práci. V určité fázi ještě před dolní úvratí se může otevřít výfukový ventil a spálená směs začne z válce unikat, někdy kolem tohoto momentu (v závislosti na aktuálně zvoleném časování) se otevírá i sací ventil a kompresor „cpe“ do válce stlačený vzduch. Jeho tlak a směr proudění pomáhá z válce vytlačovat již spálenou směs. 

To už pro změnu začíná píst svou cestu zpět k horní úvrati. Tentokrát se oba ventily (sací i výfukový) zavírají ve stejnou chvíli, píst při své cestě vzhůru stlačí vzduch ve válci a podle režimu (zážehového nebo vznětového) dopraví přímé vstřikování do válce přesnou dávku paliva – která se tedy buď vznítí, nebo ji zažehne klasická zapalovací svíčka. A vše se opakuje.

Schéma patentu dvoutaktního motoru Mazda

Mazda v patentu přiznává, že daný způsob spalování nedává možnost přesně regulovat množství vzduchu ve válci a tudíž by takový motor v praxi produkoval vyšší emise oxidů dusíku – které by následně bylo nutné řešit patřičnými katalyzátory. To je ovšem něco, co je dnes u spalovacích motorů běžné a dvoutakt Mazdy se v tomto ohledu nejspíš zásadně neliší třeba od jejího vlastního motoru Skyactiv-X.

Motor má v praxi fungovat velmi podobně, jako Skyactiv-X. Při nízkém zatížení funguje v onom vznětovém režimu, při vyšším v klasickém zážehovém. Motor mezi nimi přepíná automaticky a automaticky podle potřeby upravuje i časování ventilů.

Zda hodlá Mazda danou techniku použít i v praxi, však zůstává otázkou. O patent v USA automobilka zažádala v září roku 2019 a od té doby neukázala třeba ani žádný experimentální dvoutakt. Je spíš pravděpodobné, že jde o jakousi odnož vzniklou při vývoji motoru Skyactiv-X. 

Řešení by Mazda v praxi teoreticky nasadit mohla, prakticky bude ovšem z hlediska regulace a celého řízení motoru ještě složitější, než je Skyactiv-X, takže je otázkou, jestli se ho máme vůbec šanci dočkat. Ovšem u Mazdy jeden nikdy neví, čím překvapí. 

Zároveň platí, že Mazda není sama, která podobnou cestu zkoumá. Obdobné, byť trochu jednodušší řešení, v praxi rozvíjí například i americká společnost Achates Power. Ta se svými motory ale míří do nákladních automobilů a dalších „těžkých“ strojů. Mimo jiné by dvoutakt založený na jejích technologiích měla používat (zatím alespoň experimentálně) americká armáda.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...