Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Aprilia Tuareg nadchne ovladatelností. Potěší mazáka, pomůže zelenáči

Italové přicházejí s cestovním endurem Tuareg 660, které využívá motor o objemu 660 ccm z modelu Tuono. Novinku jsme projeli mezi prvními z Česka.
Stavba stroje je velmi štíhlá.

Stavba stroje je velmi štíhlá. | foto: Jan Altner

Aprilia o sobě dala minulý rok vědět představením modelů Tuono 660 a RS 660. Tyto stroje jsou si velmi podobné po konstrukční stránce a oba dva jsou zaměřené na sportovní jízdu po hladkém asfaltu. Patří ke špičkovým modelům ve svém segmentu a k pilířům produkce tohoto italského výrobce. 

Sdílení motoru s novým cestovním endurem je logický krok, vývoj motorů je drahý a v rámci portfolia je potřeba nabídnout i takový model. Navíc cestovní endura patří k nejvyhledávanější kategorii motocyklů. Jenže u Aprilie stála v posledních letech tak trochu ve stínu pozornosti, to by měl právě model Tuareg 660 změnit.

Design je více konzervativní, ale dotažený do detailu, jak se na Italy sluší. Na první pohled je Tuareg spíše elegán, se kterým bych se do terénu nehrnul, jenže tím se nenechte zmýlit. Konstrukce stroje je od základu jiná než u mladších sourozenců Tuono a RS.

Motor je zasazen v trubkovém rámu s hliníkovými výztuhami, jiný a naprosto přepracovaný je i celý podvozek. Přední části vévodí 21palcové kolo, zadní má průměr 18 palců, rozvor narostl na 1 500 mm. Cestovatelského ducha podtrhuje 18litrová nádrž, se kterou snadno ujedete 400 km.

Pozice za širokými řídítky je vzpřímená a pohodlná, i když sedlo je spíše tvrdší a úzké. Ale to má samozřejmě svůj důvod. Díky úzkému sedlu je i pro nižší postavy snazší dosáhnout ze stroje na zem, a navíc se motocykl velmi příjemně vodí i ve stoje.

Informačním srdcem nové aprilky je přehledný pětipalcový TFT displej nabitý důležitými informacemi. Je velmi dobře čitelný i na ostrém slunci. Vlevo pod displejem je umístěna praktická USB zástrčka typu A. Na pravém řídítku najdeme tlačítko ovládání režimu automatického/manuálního svícení, přepínač startování/vypnutí motoru a tlačítko pro změnu jízdních režimů.

Na levém řídítku se nachází ovládání směrovek, přepínání dálkových a potkávacích světel, tlačítko troubení, ovládání tempomatu, a především křížový ovladač, sloužící k ovládání informačního systému APRC. Mimochodem právě do vývoje elektronických systému investovala Aprilie nemalé úsilí a je to znát.

Aprilie s Tuaregem vstupuje do segmentu cestovních endur.

Systém nabízí čtyři jízdní režimy: Urban, Explore, Offroad, Individual. Režim Individual je plně v režii jezdce a můžete si v něm nastavit parametry dle svých preferencí: palivovou mapu, kontrolu trakce, intenzitu brzdění motorem nebo intenzitu ABS (je možné jej na jednom či obou kolech vypnout!).

Všechna světla samozřejmě využívají LED technologii a v základním režimu elektronika sama automaticky přepíná mezi denním a plným svícením. Zpětná zrcátka jsou dobře přehledná a plexištít není bohužel výškově nastavitelný, přesto v běžných rychlostech poskytuje dobrou aerodynamickou ochranu.

Ladění pro přívětivost

Srdcem tuaregu je motor, čtyřtaktní řadový dvouválec o objemu 659 ccm. V úvodu článku jsme upozorňovali na jeho původ v modelech Tuono a RS, je ovšem třeba to uvést na pravou míru. V modelu RS disponuje tento dvouválec výkonem až 100 koní, pro model Tuareg byl však přepracován a jeho výkon snížen na 80 koní (58,8kW) při 9250 ot./min s točivým momentem 70 Nm při 6 500 ot./min. Důvod je prostý: využitelnost výkonu motoru v širším spektru otáček.

Aprilia říká, že 75 % ze 70 Nm maximálního točivého momentu je k dispozici už při 3 000 ot./min a 85 % výkonu je k dispozici při 4 500 ot./min s maximálním točivým momentem čerpaným při 6 500 otáčkách za minutu. Tedy hluboko pod vrcholem výkonu při 9 250 otáčkách. Na papíře jsou to jen nezáživná čísla, ale v praxi je proměna motoru pro běžné použití impozantní.

Z vlastní zkušenosti musím potvrdit, že šestý rychlostní stupeň je použitelný od rychlosti cca 50 km/h až do maximálních otáček a nástup motoru je kultivovaný a vyvážený v celém spektru otáček. Převodovka je naprosto přesná a rychlostní stupně jsou skvěle poskládané.

Během dvou tisíc kilometrů jsem se nesetkal s falešným neutrálem ani s jiným zaváháním převodovky. Za příplatek je sice k dispozici i bezspojkové rychlořazení, ale to náš stroj k dispozici neměl. Příjemný je i zvuk motoru, který je sice umlčován současnými evropskými normami, ale ve vyšších otáčkách má příjemný lehce agresivní zvuk.

Aprilia Tuareg 660

Jízdní režim Urban se hodí do města, případně pro pohyb v dešti. Zkušený jezdec nebude na silnici váhat a ihned přepne na režim Explore, který nabízí víc zábavy. Po přejetí na nezpevněný povrch mi však i tento režim až moc mluvil do řízení. Především kontrola trakce neustále zavírá výkon a problematické je i příliš „opatrné“ ABS.

Po přepnutí do režimu Offroad vám stroj dovolí i lehký akcelerační smyk a hodí se i možnost úplného zašlápnutí zadního kola díky vypnutému ABS na zadním kole. Nejen v terénu, ale i na silnici všechno podtrhuje výborný podvozek. Dva tisíce kilometrů od domova jsem se sice v terénu nepouštěl do žádných větších akcí, ale na rozbité polňačce se choval podvozek vzorně.

Motor je chráněn poctivým plechem.

A aby bylo jasno v tom, že tuareg patří do terénu, chrání spodek motoru poctivý plechový kryt. Přední 43mm vidlice i zadní tlumič jsou značky Kayaba a podvozek disponuje zdvihem 240 mm. Přestože je jeho tlumení plně nastavitelné, fungovalo tak dobře, že jsem neměl během celého testu potřebu experimentovat a nastavení měnit!

Další důležitou ingrediencí úspěchu jsou brzdy. A ani v tomto případě nenechala Aprilie nic náhodě. Použité brzdiče Brembo (vpředu dva čtyřpístkové brzdiče na dvou 300 mm kotoučích, vzadu jednopístkový třmen na 240 mm kotouči) jsou dobře dávkovatelné a mají výborný brzdný účinek. Brzdění navíc příjemně ovlivňuje možnost nastavení intenzity motorové brzdy, která je na dvouválci poměrně účinná.

Díky nízké hmotnosti 204 kg (suchá hmotnost 187 kg) je motocykl skvěle ovladatelný. Velikou pochvalu zaslouží i ukázkové rozložení váhy. Stroj se skvěle ovládá i ve stoje, kdy si ho v klidných pasážích krásně vodíte sevřením mezi koleny a můžete nechat ruce odpočívat. Stroj mě nadchl tak moc, že jsem neměl problém strávit na sicilských silnicích víc než 10 hodin čistého času v sedle za jediný den!

Skvěle ovladatelný

Při jízdě horami při rychlostech cca do 120 km/h se pohybovala spotřeba paliva lehce přes 4 litry. Motocykl je skvěle ovladatelný a naprosto čitelný, takže bych ho klidně doporučil i naprostým začátečníkům. Sám se řadím mezi zkušené jezdce, ale i já jsem se na Tuaregu ohromně bavil. Ano, dnešní velká cestovní endura disponují i 150 koňmi, ale neměl jsem pocit, že by mi během dvou tisíc kilometrů po sicilských silnicích výkon chyběl.

Za to obrovským benefitem byla nízká hmotnost, a tím pádem hravost a snadnost ovládání na silnici i v terénu. Motocykl nejen skvěle funguje, ale důležité je, že jako správný Ital ve vás dokáže probudit emoce a vtáhnout vás do světa dobrodružství. 

Každá legrace ovšem samozřejmě něco stojí. Základní cena stroje je, tak jak jsme ho měli k dispozici a jak ho vidíte na fotkách, 319 900 korun.  To není za šestistovku úplně málo, ale dle mého názoru Tuareg za ty peníze stojí.

A ještě jedna vychytávka pro začínající jezdce na závěr. Líbí se vám toto cestovní enduro, ale máte pouze řidičák skupiny A2? Tuareg má řešení a nemusíte čekat, až z vás bude velký kluk s velkým řidičákem! V servisu si můžete nechat omezit výkon na 35 kW a na úřadě si nechat zapsat omezení do technického průkazu. Celá úprava trvá pár minut, a navíc se jedná pouze o softwarový zásah.

Aprilia Tuareg 660

A až získáte řidičák skupiny A, výkon si necháte otevřít, a to opět pouze softwarově bez fyzického zásahu do motoru!

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...