Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Zemřel otec ikon Lancie Stratos, Ferrari F40 a Bugatti

Nicola Materazzi, geniální inženýr, tvůrce legendárních ferrari a dalších italských automobilových legend zemřel ve věku 83 let. O post naprosté ikony z jeho rýsovacího prkna se pere Lancia Stratos, Ferrari F40 a Ferrari 288 GTO.
Nicola Materazzi a jeho Ferrari F40

Nicola Materazzi a jeho Ferrari F40 | foto: koláž iDNES.cz

„Od F40 jsme se naučili jednu nebo dvě malé věci“, řekl Nicola Materazzi, inženýr narozený v roce 1939, v rozhovoru v roce 2001, který s ním dělal italský automobilový novinář Emanuele Colombo.

Byl vášnivý a laskavý. „Když jsme mluvili o aerodynamice, funkci tvaru světlometů a přívodů vzduchu na podbězích kol pro snížení vztlaku, díky své znalosti viděl proudění vzduchu ještě předtím, než vzal auto do aerodynamického tunelu. Viděl je ještě předtím, než karosář vykoval panely karoserie. Byl to dlouhý a vzrušující rozhovor s inženýrem, který zjednodušil i ty nejsložitější věci: talent, který mají všichni velikáni jakékoli disciplíny společný,“ popisuje Colombo.

22. srpna 2017

Materazzi působil dekády ve vedení technických oddělení nejslavnějších italských automobilek. Skvělý konstruktér se do aut zamiloval už jako malý. Ještě než uměl číst, prosil rodiče, aby mu předčítali články z motoristických časopisů.

OBRAZEM: Poklad z českých garáží, legendární Lancia Stratos

Narodil se nedaleko jihoitalského Salerna a vystudoval strojní inženýrství na univerzitě v Neapoli, tam také postavil vlastními silami svou první závodní motokáru, to mu bylo dvaadvacet let. Po začátcích jako učitel rýsování a stáži v rafinerii Mobil Oil se přestěhoval do Turína a nastoupil v roce 1968 do Lancie, kde mu v roce 1971 svěřili práci na nastavení podvozku, pohonu i aerodynamice projektu Stratos, jednoho z nejslavnějších rallyových aut všech dob.

Utajený Čech, co stavěl nejlepší supersport, ladil audi a léčil se Itálií

V roce 1978 se přesunul nejprve k Abarthu, kde řídil projekt, který měl vést k monopostu Formule Fiat Abarth. Poté nakrátko k Oselle kde stavěl nejprve stroj pro formuli 2 a později první formuli 1. Na konci roku 1979 přešel do Ferrari: nejprve do sportovního managementu, poté od roku 1982 do průmyslového managementu, tam řídil design slavných modelů – homologačního speciálu 288 GTO, impozantní dvanáctiválcové TestaRossy a také modelů 412 GT, 328 a 208 turbo.

Italský Drak krotil bájnou Lancii Stratos. Zavítal i do Československa

„Enzo Ferrari si jej zavolal do kanceláře, kde mu ukázal nákres homologačního speciálu 288 GTO. Chtěl znát jeho názor na přeplňovaný motor V8 3.0, který měl podle vývojového oddělení produkovat výkon 320 koní. Materazzi řekl, že takový motor zvládne s přehledem i 400 koní. Enzo tak škrtl číslo 320, napsal 400 a papír z vývoje mu předal. Pak už jen řekl: ´Užij si to´,“ popisuje magazín Autorevue.

A pak přišel vrchol Materazziho kariéry, kompletně dohlížel na tvorbu zbožštělého Ferrari F40.

Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

V roce 1988 ovšem Materazzi Maranello opouští, aby se stal technickým ředitelem Cagiva, u které s modelem C591 Eddie Lawson vyhraje dva závody mistrovství světa třídy pětistovek v roce 1991. Ale v tom roce je Materazzi již v Bugatti, aby vytvořil legendární EB110.

Když projekt Romana Artioliho za dodnes nevyjasněných okolností zkrachoval, podílel se na vývoji nového motoru pro výrobce motocyklů Laverda a poté převezme režii projektu Edonis v B-Engineering, který duchovně navazuje na původní Artioliho Bugatti.

Vášeň, smůla, sabotáž. Smutný příběh fantastického supersportu Bugatti

Na odpočinek odešel v roce 2006, zemřel 23. srpna 2022 ve věku 83 let.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...