Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Český hypersport startuje. Praga Bohema jezdí tři sta, stojí 32 milionů

  18:00
Praga, letos 115letá značka proslavená osobními vozy, letadly, motokárami, tanky i náklaďáky, představuje Bohemu, po třiceti letech první čistokrevný supersport z Česka.

Od dob bájné Supertatry Metalexu a party kolem Václava Krále je Bohema první seriozní projekt supersportu české značky. Za Bohemou stojí společnost Praga, v současnosti globální hráč v různých závodních disciplínách na dráze i mimo ni po celém světě. Nad nejnovějším počinem značky patřící do konglomerátu firem vlastněných byznysmenem Petrem Ptáčkem má záštitu hvězda F1 a IndyCar Romain Grosjean. Ten Pragu ke stavbě silničního speciálu inspiroval a do projektu se i osobně zapojil. Mimo jiné auto intenzivně testoval na Slovakia Ringu. „Na silnici jedete plynule, auto absorbuje nerovnosti, můžete si popovídat se spolujezdcem a vše je v klidu. Pak jednoduše přepněte a jste na trati. Stejné oblečení, stejné auto, ale ten pocit se mění a vy posouváte limity a znovu a znovu sbíráte úžasné časy na kolo a objevujete neuvěřitelné možnosti Bohemy,“ líčí s tím, že má Praga stále ještě několik měsíců na to, aby doladila auto k homologaci pro běžný provoz a taky vylepšila časy na kolo na závodní trati.

Praga Bohema

Bohema navazuje na závodní speciály značky, Praga ovšem zdůrazňuje, že jde o zcela novou konstrukci, která nevychází z renomovaného závodního okruhového speciálu R1. Bohema nyní tedy usiluje o homologací pro jízdu na silnicích. Vznikne jich jen 89 na připomínku 89. výročí historického vítězství Pragy ve slavném závodě 1000 mil československých v roce 1933. Prodej odstartuje příští rok, na nákup budou zájemci vyrážet do dealerství, které automobilka otevře příští rok v Londýně. Cena je 1,28 milionu eur, tedy přes 32 milionů korun.

Karbonová dvousedadlová pragovka se svými parametry už řadí spíš do kategorie hypersportů. Uprostřed uložený, dvakrát přeplňovaný šestiválec 3,8 litru původem z Nissanu GT-R pohání silniční formuli s hmotností 982 kilogramů. „Krása tohoto motoru nespočívá pouze v jeho čirém výkonnostním potenciálu, ale také v jeho pověstné spolehlivosti a laditelnosti,“ dodává mluvčí značky Lucy Burmanová.

Nissan dodává pro Bohemu zcela nové motory, jež pak putují na úpravy k renomovanému britskému specialistovi, firmě Litchfield Engineering. Ten je rozebere a mimo jiné přestaví na mazání se suchou skříní, což sníží celkovou výšku hliníkového motoru o 140 mm.

Litchfield také provádí řadu úprav pro zvýšení spolehlivosti a výkonu, včetně výměny turbodmychadel. V základní specifikaci má Bohema výkon až 700 koní při 6 800 otáčkách za minutu a točivý moment 725 Nm od 3 000 do 6 000 otáček za minutu. Litchfield ovšem umí z motoru vyždímat až tisíc koní, připomíná Praga.

Český závoďák má novou verzi. Na pragovce zapracuje i slavný designér

Motor Bohemy je spojen se sekvenční převodovkou renomované firmy Hewland, která prostřednictvím robotické spojky umožňuje poloautomatický režim řazení. Poháněna jsou zadní kola.

Lehké vnější panely z uhlíkových vláken jsou připevněny k monokoku ze stejného materiálu. Dvoumístný kokpit pojme dva dvoumetrové lidi, má plně nastavitelné sedadlo řidiče, ale i volant a pedály. Praga ovšem dodává, že se našlo místo také pro zavazadlový prostor a nechybí klimatizace. Zdůrazňuje, že Bohema nabídne i výhled dozadu, to u závodních speciálů a supersportů nebývá vůbec běžné.

Uvnitř podběhů zadních kol jsou hluboké úložné prostory, pro které jsou k dispozici kožená zavazadla na míru, dostatečně velká pro helmu, závodní kombinézu a boty.

Interiér používá karbon, alcantaru a kůži. Je sestaven z 56 karbonových dílů, hmotnost kokpitu je pouhých 34 kg. Na konstrukci použili též slitiny hořčíku a titanu.

Odnímatelný volant obsahuje velký digitální displej, který zobrazuje rychlost, zvolený převodový stupeň, teplotu oleje a chladicí kapaliny, jízdní režim a výstražné kontrolky. Stejně jako u závodních speciálů jsou na něm různé ovladače. A pod volantem pádla řazení. V tenké středové konzole jsou pak další ovládací prvky včetně startovacího tlačítka, spouštěče hasicího zařízení a elektronické parkovací brzdy.

Podvozek je nastavitelný, nezávislé zavěšení schématu push-rod využívá tlumiče uchycené horizontálně. „V takto lehkém voze s pouhými 180 kg neodpružené hmoty byli vývojoví inženýři stále schopni udržet odpružení dostatečně pružné pro silniční provoz, aniž by se museli uchylovat k drahým adaptivním systémům odpružení,“ zdůrazňuje Lucy Burmanová.

Kola s centrální maticí mají průměr 18 palců vpředu a 19 palců vzadu. Brzdy využívají lehké 380mm karbon-keramické kotouče, do nichž se zakusují šestipístkové třmeny.

Praga spolupracuje s rallyovými týmy, ročně vyrobí kolem sedmi tisíc motokár, na kterých se závodí po celém světě již více než deset let, což z ní dělá jednoho z nejúspěšnějších světových výrobců motokár, který v uplynulém desetiletí dvakrát vyhrál mistrovství světa. Pragu R1 znají ve Velké Británii, kontinentální Evropě a Severní Americe. Od letoška se v Británii jezdí Praga Cup UK.

Působí také v letectví, díky tomu mají inženýři Pragy velké zkušenosti s aerodynamikou. Bohema tak má tvary šlechtěné v aerodynamickém tunelu týmu F1. Značka uvádí, že při rychlosti 250 km/h vytváří auto více než 900 kg přítlaku. Nejvyšší rychlost je něco málo přes 300 km/h.

„Pět let od začátku plánování projektu a testování na dráze a silnici prochází Praga Bohema v současné době finálním vývojovým programem ve Velké Británii, Evropě a na Středním východě a ve své finální výrobní specifikaci bude představena v první polovině roku 2023,“ upřesňuje mluvčí značky. „Nyní Praga přijímá objednávky a diskutuje s potenciálními prodejními a poprodejními partnery v zemích včetně Austrálie, Německa, Hongkongu, Japonska, Jihoafrické republiky, Španělska, Tchaj-wanu, Spojených arabských emirátů, Spojeného království a USA.“

Výroba hypersportu české značky má být v České republice zahájena ve druhé polovině příštího roku, přičemž na rok 2023 se plánuje výroba pouze 10 vozů. Přibližně 20 vozů ročně bude v následujících čtyřech letech vyrobeno ručně.

Slavná Praga

Od parních vlaků po „vejtřasky“

Praga vznikla v roce 1907 a proslula produkcí osobních vozů mezi dvěma světovými válkami, kdy byla největším tuzemským výrobcem aut.

Její kořeny ovšem sahají až na konec 19. století, kdy působila v těžkém průmyslu jako výrobce všeho možného, od mostů až po parní vlaky. Na počátku 20. století se přesunula do výroby vozidel, v roce 1907 vyrobila svůj první vůz a stala se významným výrobcem automobilů, motocyklů, užitkových vozidel a letadel.

Zprvu továrna vyráběla vozy podle zahraničního vzoru, například v licenci francouzské firmy Renault. V prosinci 1909 se poprvé objevilo jméno Praga a čeští konstruktéři začali pracovat na prvních vlastních automobilech.

Například v roce 1930 Praga vyrobila stejně aut jako všichni ostatní výrobci v Československu dohromady. Silnicím dominovaly zejména nákladní vozy značky Praga.

Společnost také vyvinula širokou škálu osobních automobilů a motocyklů, zejména během 30. let 20. století. Mezi ně patřila ohromující motorka BD500 a sportovní vůz Praga Alfa, který v roce 1933 vyhrál 1000 mil československých.

Po druhé světové válce výroba automobilů poklesla, když nová komunistická vláda nařídila Pragu zaměřit na výrobu nákladních automobilů a převodovek, nikoli silničních automobilů. Místo toho byla upřednostňována Škoda jako preferovaný výrobce automobilů v zemi, přičemž Tatra byla pověřena výrobou luxusních aut a nákladních automobilů.

Po typech RN, RND a ND přišel odolný slavný vojenský automobil Praga V3S. Ten se však od půlky 60. let vyráběl v letňanské Avii a ve Vysočanech, kde sídlila Praga, zůstala výroba převodovek.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...