Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nové hvězdy a tradiční propadáky u STK. Chudnoucí Němci šetří na servisu

Tradiční analýza spolehlivosti na základě dat technických kontrol na německých stanicích STK odhalila, že se Němci kvůli ekonomické situaci o svá auta starají hůře než dřív. Napověděla i to, proč si koupit radši auto od důchodce ze Saska než z Hamburku.
Část 1/3

Vozidla stárnou nejen na tuzemských, ale i na německých silnicích. Vůbec poprvé překonala desetiletou hranici. Průměrné stáří je aktuálně 10,1 roku, přičemž ještě před třemi lety to bylo 9,5 roku. Za poslední dva roky u našich západních sousedů kvůli nedostatku nových vozidel, covidu a dalším problémům vzrostl prodej ojetin.

Tento fakt se odráží i v nárůstu poruchovosti, jak napovídá každoroční statistika spolehlivosti německého TÜV Reportu, která vychází z dat více než 9,5 milionu kontrolovaných aut v období od července 2021 do června 2022. Výsledky pravidelných kontrol v německých stanicích technických kontrol ukazují, že se míra závažných poruch zvýšila z loňských 17,9 % na 20,2 %. To je podle rozboru dat organizace TÜV SÜD důsledek nejen vyššího průměrnému stáří aut, ale také skutečnosti, že kvůli ekonomické situaci i v jinak bohatém Německu stále více lidí šetří na servisu a údržbě. A méně udržovaná než dříve jsou zejména starší auta.

Ojetá Honda Jazz. Když chcete levně jezdit a ne opravovat a platit

Jürgen Wolz z divize Mobility společnosti TÜV SÜD však poznamenává, že přesto stále platí, že vozidla provozovaná v Německu jsou i v pokročilém věku stále v dobrém stavu. „Některá ojetá auta ve stáří šesti až sedmi let, nebo i starší, stále dosahují vynikajících výsledků.“

Mnozí metodice TÜV Reportu vytýkají, že spíše vypovídá o péči majitelů, míchá auta fyzických osob se služebními auty, nereflektuje velké rozdíly v počtu najetých kilometrů a také eviduje pouze poruchy, které souvisejí s předepsanou kontrolou. Přesto může posloužit jako jedno z vodítek při výběru automobilů, a to jak ojetých, tak i těch nových.

Když je béčko áčkem

Pole position převzal od loňského lídra v podobě Mercedesu GLC menší model třídy B s průměrnou výraznou chybovostí pouhá 2 %. I když má na „křížku“ devět let a najeto 90 tisíc kilometrů, vykazuje chybovost jedenáct procent. V tomto věku má vůz průměrně najeto 90 tisíc kilometrů.

V závěsu se drží VW Golf Sportsvan/Plus s chybovostí jen 2,3 %. Tento model i v pokročilém věku jedenácti let s průměrem 105 tisíc najetých kilometrů vykazuje relativně nízký počet závažných poruch (17,4 %).

Ojeté B je nejlevnější cestou k modernímu mercedesu. Je to držák

Na čtvrté místo se propracovalo Audi Q3 s 2,4 %, když odsunulo Volkswagen T-Roc na páté místo. Naopak chvost tabulky vozů s věkem do tří let opanovala Dacia Logan, která dosáhla průměrné výrazné chybovosti 11,6 %. Jen o trochu lépe dopadla Dacia Dokker (10,8 %), následované Volkswagenem Sharan a Citroënem C3 Aircross (oba 9,4 %) a Ford Galaxy (8,1 %) také nedopadl nijak dobře.

Kompaktní třídě nadále vévodí Mercedes-Benz třídy A (2,8 %) a střední třídě opět třída C (3,2 %). Celkový vítěz, třídy B, dále posílil svou pozici v segmentu víceúčelových vozů (2,0 %). Mercedes GLC (2,3 %) je vítězem SUV počtvrté.

Velmi dobrých výsledků ve statistice spolehlivosti německého TÜV Reportu opět dosáhla Honda Jazz, která si drží solidní umístění u novějších i nejstarších vozidel. V prvním případě je na osmém místě s průměrnou výraznou chybovostí pouhých 2,7 % a jednu z horních příček si drží i u jedenáct let starých exemplářů. Naopak tradičně slabý výsledek u starších vozů vykázala Dacia Duster.

Více svalů i místa a digitální vnitřek. První jízda novým Audi Q3

To jsou vozy používané fyzickými osobami, u služebních aut s větším nájezdem je situace mnohem horší. Ve věku 11 let se žádný z vozů byznys třídy od Audi, BMW a Mercedesu Benz nedostal na přední pozice. Kupříkladu nájezd Mercedesu třídy E je v tomto věku 176 tisíc kilometrů.

Porsche 911 je tradičním premiantem většiny kategorií. Je to i tím, že si je majitelé dobře opečovávají.

V Hamburku nejhůře

K nejčetnější trojici závad podle TÜV Report 2023 patří problémy s osvětlením, úniky oleje a vady na podvozku. Například 1,6 % vozidel má již při své první návštěvě ve stanici technické kontroly problém se světlomety. U dalších 0,5 %, tedy až u 45 tisíců vozidel, je již po třech letech provozu registrován únik oleje. Pokud jde o podvozek, a zejména moderní tlumiče, tak poruchovost u novějších aut činí 0,2 % a u ojetin stáří 7 až 11 let se zvyšuje na 1,5 až 5,2 %. To je způsobeno faktem, že starší vozy jejich majitelé již neudržují a neservisují tak dobře jako ty novější.

V tomto směru jsou poměrně velké rozdíly v jednotlivých spolkových zemích. Zajímavé je, že nejnižší míra poruch (16,5 %) je v Sasku. To rozhodně nepatří zrovna k nejbohatším, ale patrně je odrazem toho, že majitelé aut z bývalé NDR jsou ještě z doby komunistické éry zvyklí o své čtyřkolé miláčky lépe pečovat.

Na čele seznamu závad při technických kontrolách na německých stanicích STK se stále drží osvětlení vozidel.

Sasko tak o jedno procento předstihlo i bohaté Bavorsko, kde očividně majitelé aut nelitují prostředků na udržování a rychlejší obnovu svého vozového parku. Naopak nejhůře ze všech spolkových zemí dopadl Hamburk. V tomto druhém největším německém městě prohlídky odhalily závažné závady u 25,6 % všech vozidel. Míra drobných závad se oproti minulému ročníku mírně zvýšila o 1,6 % na 10,7 %. Naproti tomu podíl aut, která absolvovala STK bez jakýchkoli poruch, klesl o 1,8 %.

Pořadí deseti nejspolehlivějších a deseti nejméně spolehlivých aut v pěti věkových kategoriích naleznete v následujících tabulkách.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....