Vozidla stárnou nejen na tuzemských, ale i na německých silnicích. Vůbec poprvé překonala desetiletou hranici. Průměrné stáří je aktuálně 10,1 roku, přičemž ještě před třemi lety to bylo 9,5 roku. Za poslední dva roky u našich západních sousedů kvůli nedostatku nových vozidel, covidu a dalším problémům vzrostl prodej ojetin.
Tento fakt se odráží i v nárůstu poruchovosti, jak napovídá každoroční statistika spolehlivosti německého TÜV Reportu, která vychází z dat více než 9,5 milionu kontrolovaných aut v období od července 2021 do června 2022. Výsledky pravidelných kontrol v německých stanicích technických kontrol ukazují, že se míra závažných poruch zvýšila z loňských 17,9 % na 20,2 %. To je podle rozboru dat organizace TÜV SÜD důsledek nejen vyššího průměrnému stáří aut, ale také skutečnosti, že kvůli ekonomické situaci i v jinak bohatém Německu stále více lidí šetří na servisu a údržbě. A méně udržovaná než dříve jsou zejména starší auta.
Ojetá Honda Jazz. Když chcete levně jezdit a ne opravovat a platit |
Jürgen Wolz z divize Mobility společnosti TÜV SÜD však poznamenává, že přesto stále platí, že vozidla provozovaná v Německu jsou i v pokročilém věku stále v dobrém stavu. „Některá ojetá auta ve stáří šesti až sedmi let, nebo i starší, stále dosahují vynikajících výsledků.“
Mnozí metodice TÜV Reportu vytýkají, že spíše vypovídá o péči majitelů, míchá auta fyzických osob se služebními auty, nereflektuje velké rozdíly v počtu najetých kilometrů a také eviduje pouze poruchy, které souvisejí s předepsanou kontrolou. Přesto může posloužit jako jedno z vodítek při výběru automobilů, a to jak ojetých, tak i těch nových.
Když je béčko áčkem
Pole position převzal od loňského lídra v podobě Mercedesu GLC menší model třídy B s průměrnou výraznou chybovostí pouhá 2 %. I když má na „křížku“ devět let a najeto 90 tisíc kilometrů, vykazuje chybovost jedenáct procent. V tomto věku má vůz průměrně najeto 90 tisíc kilometrů.
V závěsu se drží VW Golf Sportsvan/Plus s chybovostí jen 2,3 %. Tento model i v pokročilém věku jedenácti let s průměrem 105 tisíc najetých kilometrů vykazuje relativně nízký počet závažných poruch (17,4 %).
Ojeté B je nejlevnější cestou k modernímu mercedesu. Je to držák |
Na čtvrté místo se propracovalo Audi Q3 s 2,4 %, když odsunulo Volkswagen T-Roc na páté místo. Naopak chvost tabulky vozů s věkem do tří let opanovala Dacia Logan, která dosáhla průměrné výrazné chybovosti 11,6 %. Jen o trochu lépe dopadla Dacia Dokker (10,8 %), následované Volkswagenem Sharan a Citroënem C3 Aircross (oba 9,4 %) a Ford Galaxy (8,1 %) také nedopadl nijak dobře.
Kompaktní třídě nadále vévodí Mercedes-Benz třídy A (2,8 %) a střední třídě opět třída C (3,2 %). Celkový vítěz, třídy B, dále posílil svou pozici v segmentu víceúčelových vozů (2,0 %). Mercedes GLC (2,3 %) je vítězem SUV počtvrté.
Velmi dobrých výsledků ve statistice spolehlivosti německého TÜV Reportu opět dosáhla Honda Jazz, která si drží solidní umístění u novějších i nejstarších vozidel. V prvním případě je na osmém místě s průměrnou výraznou chybovostí pouhých 2,7 % a jednu z horních příček si drží i u jedenáct let starých exemplářů. Naopak tradičně slabý výsledek u starších vozů vykázala Dacia Duster.
Více svalů i místa a digitální vnitřek. První jízda novým Audi Q3 |
To jsou vozy používané fyzickými osobami, u služebních aut s větším nájezdem je situace mnohem horší. Ve věku 11 let se žádný z vozů byznys třídy od Audi, BMW a Mercedesu Benz nedostal na přední pozice. Kupříkladu nájezd Mercedesu třídy E je v tomto věku 176 tisíc kilometrů.
V Hamburku nejhůře
K nejčetnější trojici závad podle TÜV Report 2023 patří problémy s osvětlením, úniky oleje a vady na podvozku. Například 1,6 % vozidel má již při své první návštěvě ve stanici technické kontroly problém se světlomety. U dalších 0,5 %, tedy až u 45 tisíců vozidel, je již po třech letech provozu registrován únik oleje. Pokud jde o podvozek, a zejména moderní tlumiče, tak poruchovost u novějších aut činí 0,2 % a u ojetin stáří 7 až 11 let se zvyšuje na 1,5 až 5,2 %. To je způsobeno faktem, že starší vozy jejich majitelé již neudržují a neservisují tak dobře jako ty novější.
V tomto směru jsou poměrně velké rozdíly v jednotlivých spolkových zemích. Zajímavé je, že nejnižší míra poruch (16,5 %) je v Sasku. To rozhodně nepatří zrovna k nejbohatším, ale patrně je odrazem toho, že majitelé aut z bývalé NDR jsou ještě z doby komunistické éry zvyklí o své čtyřkolé miláčky lépe pečovat.
Sasko tak o jedno procento předstihlo i bohaté Bavorsko, kde očividně majitelé aut nelitují prostředků na udržování a rychlejší obnovu svého vozového parku. Naopak nejhůře ze všech spolkových zemí dopadl Hamburk. V tomto druhém největším německém městě prohlídky odhalily závažné závady u 25,6 % všech vozidel. Míra drobných závad se oproti minulému ročníku mírně zvýšila o 1,6 % na 10,7 %. Naproti tomu podíl aut, která absolvovala STK bez jakýchkoli poruch, klesl o 1,8 %.
Pořadí deseti nejspolehlivějších a deseti nejméně spolehlivých aut v pěti věkových kategoriích naleznete v následujících tabulkách.