Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Turecko cpe miliardy na elektrododávky. Transity na baterky zaplaví Evropu

Turci sami elektromobilitu příliš neřeší. Abyste ve 12milionovém Istanbulu narazili na dobíjecí stanici, musíte umět opravdu dobře hledat. Ale plány mají velké a vydělat na ní umějí. Podívali jsme se do továrny Ford Otosan v tureckém městě Kocaeli, která chce Evropu zaplavit elektrickými transity i nákladními auty.
Ford Otosan

Ford Otosan | foto: Martin Šidlák

Synonymem pro dodávku je v Česku dlouhá léta slovo „transit“. Pro Ford je Transit stěžejním modelem nejen v oblasti lehkých užitkových vozů, ale i v rámci celkového portfolia. Málokdo ví, že devět z deseti těchto vozů, které se prodají v Evropě, pochází z tureckých továren firmy Ford Otosan. Mohli jsme se na vlastní oči podívat, jak dnes vypadá mnohými přehlížené „turecké hospodářství“.

Společnost Ford Otosan byla založena už v roce 1959. Aktuálně vlastní 41 % Ford Motor Company, 41 % turecká společnost Koç Holding a 18 % akcií je veřejně obchodovatelných. V Turecku má celkem tři továrny, další pak v rumunské Craiově. K tomu patří čtyři vývojová centra. Rodina Koç patří mezi nejbohatší turecké rodiny, podniká v mnoha oborech od potravinářství po strojírenství. První dealerství Fordu v Turecku otevřela už v roce 1928. Dnes se kromě osobních a lehkých užitkových vozů Ford zaměřuje především na vývoj a výrobu nákladních aut. Vyrábí i skútry a tříkolky.

Výrobní kapacita společnosti je letos celkem 721 700 vozů (471 700 v Turecku, 250 000 v Rumunsku). V Turecku se montují modely Transit, Transit Custom a Courier. Celých 88 procent všech Transitů prodávaných v Evropě se vyrábí právě zde. Pokud jde o užitkové vozy celkem, je to 74 procent. A čím dál větší podíl mají mít elektrické verze, jakkoli sami Turci jsou k elektromobilitě spíš vlažní. Za prvních deset měsíců letošního roku se v Turecku prodalo pouze necelých 5 tisíc elektromobilů.

Vyrábět a dodávat do Evropy je chtějí ve velkém stylu. Investovat se do toho rozhodli 2 miliardy eur. Nejvíc se investuje právě v Kocaeli. Roční kapacita vozů Ford Otosan se díky tomu v Turecku zvýší na 650 tisíc kusů. Kapacita montáže baterií v prvním integrovaném závodě na výrobu elektromobilů v Turecku bude 130 tisíc kusů. Od první poloviny roku 2023 bude Ford Otosan vyrábět dieselové, plug-in hybridní elektrické a plně elektrické varianty nové generace rodiny Ford Transit Custom. Přibude i nová jednotunová dodávka vyvinutá na základě partnerství Fordu s Volkswagenem. Elektrické Transity se zde vyrábějí už nyní.

Na to, že v Turecku skoro nepotkáte elektromobil, si Ford Otosan klade za cíl prodávat do roku 2030 pouze osobní automobily s nulovými emisemi, do roku 2035 lehká a střední užitková vozidla s nulovými emisemi a do roku 2040 těžká užitková vozidla s nulovými emisemi. Možná tak přijde o spoustu mimoevropských trhů, které se neupřely na elektromobilitu jako jediné řešení. Ale vedení závodu věří, že i v Turecku se situace změní.

Ford Otosan

Továrnu v Kocaeli jsme si prohlédli poměrně podrobně. Nebýt nadprůměrného výskytu vousatých mužů a černovlasých žen mezi personálem, nepoznali byste, že nejste v některém z evropských automobilových závodů. Automatizace je srovnatelná, ty nejtěžší a nejnebezpečnější práce jako třeba svařování dělají roboti. Na vrcholné úrovni je logistika.

Stejně jako třeba v Mladé Boleslavi za sebou na lince jedou vozy v pořadí objednávek. Tedy ne v pondělí bílé transity s dieselem, v úterý modré atd. U dodávek je variant ještě víc než u osobních aut. Různé barvy nebo výbavy jsou sice podobné, ale transit se vyrábí v několika délkách, s různým počtem dveří, prosklené nebo zaplechované atd.

Prohlédli jsme si mimo jiné linku na kompletaci baterií do elektrických transitů. Těch je už víc než 15 % z celkového počtu. Baterie se kompletují v hale postupně na osmi stanovištích. Nejprve se sestavují dohromady, pak přidávají kabely, elektronika atd. Nakonec je automatický vozík odveze na vedlejší linku, kde se namontují do podvozku. Celkově to trvá zhruba 1,5 hodiny.

A to je jen část toho, co Ford Otosan dělá nebo plánuje. I v Česku bychom měli čím dál častěji vídat na silnicích kamiony značky Ford, které se vyrábějí v Turecku. Na místním trhu mají podíl přes 26 procent, přes deset je to třeba v Portugalsku nebo v Maroku. V Česku to bude letos něco přes 2 procenta, příští rok je v plánu růst na 3,2 % a posléze i přes 5 %.

Ford Otosan

Prodávat by se měly téměř ve všech evropských zemích. Od roku 2024 se na silnicích začne testovat elektrický kamion s kapacitou baterie 392 kWh a dojezdech kolem 300 kilometrů. Vyvíjí se i autonomní kamion. Zkrátka, až se bude v roce 2028 slavit sto let od prvního otevřeného dealerství Fordu v Turecku, bude už Evropu brázdit obří množství tureckých elektromobilů a kamionů.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...