Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tajemný iCar zas nabírá zpoždění. Apple nemá autonomní technologii

  11:00
Ambiciózní projekt Titan, jehož vývoj přijde každoročně společnost Apple na jednu miliardu dolarů, zatím ke svému vyvrcholení nespěje. Vedení společnosti nyní připouští, že vize plně autonomního vozidla, na němž pracují prakticky od roku 2014, není se stávající dostupnou technologií proveditelná.
Projekt Titan, v jehož rámci má vznikat elektrický a plně autonomní iCar, je...

Projekt Titan, v jehož rámci má vznikat elektrický a plně autonomní iCar, je obestřen spekulacemi. | foto: Profimedia.cz

O záměru technologického gigantu vytvořit elektrický a plně autonomní vůz se hovoří přinejmenším posledních osm let. Veškerá debata o tzv. projektu Titan nicméně podléhá zkreslení a informační prostor po celou dobu vyplňují senzace, spekulace a skandály. Zřejmého a potvrzeného je dosud známo jen málo. Společnost Apple se totiž snaží všechny podrobnosti držet pod pokličkou. Což nepřímo nahrává nepodloženým pověstem o tom, že se dílu zatím moc nedaří.

Do ranku ne až tak potvrzených, ale se situací uvnitř vývojového oddělení prý dobře obeznámených lidí, spadá i aktuální informace o tom, že Apple odsunul datum pro debut Titanu na rok 2026. Tento komunikační šum, šepot mediálně vděčných, leč oficiálně zcela nepotvrzených informací, je vlastně charakteristický pro celý projekt Titan.

Odborníci na automobilový průmysl prošli patenty podané technologickou firmou Apple, aby si představili, jak by mohl vypadat navrhovaný vůz této společnosti.

Trefně to už v roce 2016 komentoval šéf konkurenční Tesly Elon Musk slovy: „Je dost těžké něco skrýt a dělat v tajnosti, když si na to najmete tisícovku inženýrů.“ A skutečně, nejrůznějších vývojářů, techniků, designérů a odborníků se už kolem projektu Titan od té doby protočily tisíce. Naposledy v roce 2018, kdy to ještě s Titanem vypadalo opravdu nadějně, na něm pracovalo přes pět tisíc lidí.

Jenže pak nastala doba útlumu, rozvazování pracovních smluv a rušení kontraktů, propouštění. A velmi dynamických změn v přednastavených strategiích. Udržet s takovou fluktuací zaměstnanců záměr utajený pak skutečně nebylo snadné ani pro společnost Apple. V několika posledních měsících to skoro vypadalo, že celý záměr už definitivně zamířil k ledu.

Termín posunul střet s realitou

Aktuální zprávy – od dobře informovaných zdrojů, jež si nepřejí být jmenovány – ale naznačují, že toto „ticho po pěšině“ bylo vyvolané tím, jak se vedení společnosti Apple poněkud nelehce potýkalo s realitou, že původní vize plně autonomního vozidla – stroje zcela bez volantu a pedálů – není se současnou technologií proveditelná.

Stávající podoba a předpokládaný design před-prototypu iCar odráží, že se koncepce i strategie vývoje mnohokrát měnila.

Současný vedoucí projektu Kevin Lynch prý nejprve tlačil na to, aby byl stroj hotový do roku 2025. Nyní už trochu své divoké očekávání snižuje, ale s tím, že v roce 2026 projekt Titan skutečně dotáhne na trh.

Apple nicméně plánuje realizovat o něco méně ambiciózní projekt – elektromobil s pedály a volantem – který bude funkci částečně autonomní jízdy podporovat jen na dálnicích. Mělo by jít o model řízení, které za specifické situace umožní řidiči vyvázat se povinnosti sledovat provoz na silnici a místo toho například sledovat film nebo hrát hru, aby byl včas upozorněn a mohl přepnout na ruční ovládání, kdyby se například dopravní situace zkomplikovala nebo zhoršilo počasí.

V Applu se ještě nerozhodli pro konkrétní design vozu a hypotetické vozidlo, jež jednou snad vzejde z projektu Titan, je zatím považováno za „před-prototyp“. Cílem společnosti je připravit design do příštího roku a do konce roku 2024 mít nastavené funkce. V roce 2025 pak plánuje vůz podrobit rozsáhlému testování.

Nahlédnout společnosti Apple pod pokličku nelze. Mnohé ale vyvodíte z podaných patentů anebo registrovaných značek a domén.

Zkazky o tom, že by snad tento částečně samořízený model měl být designován pro americké dálnice a americký trh (a teprve pak expandovat někam dál do světa) však vedení společnosti Apple, jako už tradičně, odmítlo komentovat.

Co se o Projektu Titan šeptá?

  • Původní vize počítala s designem pro technologii 5. úrovně (úplné) autonomie, tedy zcela nezávislého řízení. Této mety zatím nedosáhla žádná vývojářská firma ani automobilka.
  • Srdcem celého stroje má být výkonný systém palubního počítače s kódovým označením Denali a také soustava patentovaných senzorů a palubního radaru a lidaru.
  • Procesor vozu se svým výkonem vyrovná čtyřem čipům MacApple nejvyšší dostupné řady. Čip pro projekt Titan by měl být „téměř připravený k sériové produkci“, ale ještě je třeba optimalizovat jeho výrobu.
  • Palubní počítač, který se stará o automatické úkoly, využívá bázi ne nepodobnou Tesle. Apple se však plánuje od Tesly lišit tím, že používá kombinaci lidaru a radaru spolu s kamerami. Tato sestava pomáhá vozu určit svou polohu, vidět jízdní pruhy a vyhodnotit, jak daleko je od ostatních objektů a lidí. Tesla sází jen na kamery.
  • Kromě palubního hardwaru má systém i vlastní cloudovou složku pro zpracování některých dat, s využitím umělé inteligence. Apple se při hostingu dat spoléhá na Amazon Web Services, což výrobce iPhonů stojí asi 125 milionů dolarů ročně. To je však jen zlomek z částky zhruba jedné miliardy dolarů, kterou společnost na projekt automobilu ročně vynakládá.
  • Apple zkoumá myšlenku vzdáleného řídicího centra, které by pomáhalo řidičům a ovládalo auta na dálku v případě nouze.
  • Velká část testovacích prací pro vznikající vůz probíhá na bývalé trati Chrysleru u Phoenixu. Testovací areál s kódovým označením „Sahara“ koupila firma zastupující Apple v roce 2021 za sumu 125 milionů dolarů.
  • Apple už několikrát jednal s několika automobilkami o poskytnutí licence na jejich vlastní platformy, ale jediné vážné jednání proběhlo před několika lety s Volkswagenem. Platformy pro elektromobily zahrnují základ vozu, systém kol a baterii.
  • Společnost Apple již dřív hovořila o uvedení vozu, který vypadá podobně jako Lifestyle Vehicle společnosti Canoo. Mělo mít interiér podobný limuzíně, kde by cestující mohli sedět čelem k sobě. Nyní je spíš v plánu vyrobit něco, co se bude víc podobat tradičnímu automobilu, se sedadlem řidiče.
  • Vedení společnosti Apple původně očekávalo, že každý vůz se bude prodávat za víc než 120 000 dolarů (2,76 milionu korun). Nyní je ale spíš tlak na výrobu něčeho do limitu 100 000 dolarů, aby se vůz zařadil mezi základní verze Modelu S od Tesly a EQS od Mercedesu-Benz.
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...